Caol Ila bezoek verslag

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
KJ!
Actief lid
Actief lid

Caol Ila bezoek verslag

Ongelezen berichtdoor KJ! » 02 Apr 2011, 23:28

Vandaag bij Caol Ila geweest.

Ik heb begrepen dat de distilleerderij een week heeft stil gelegen voor verplichte EH&S training voor alle medewerkers via de moedermij Diageo. Prima zaak lijkt me.

Over een paar weken gaan ze weer uit productie om de hele aansturing van de distillerderij (nu nog 70'er jaren panelen) te vervangen voor een paar computer schermen, zoals ik vandaag ook bij Lagavulin heb gezien.

Tevens wordt de mashtun vervangen door een grotere.

Toen ik er was werd de mashtun net volgezet met de eerste batch na de week stil liggen. Ik heb met veel plezier in de mashtun staan kijken. Met een enorme kracht werd het warme water er in gepompt en na een paar minuten werd de mout er dmv een schroefsysteem bijgedraaid. Heel fraai om te zien.

Na het distilleren gaat alles van Lagavulin en Coal Ila direct per tankauto richting glasgow..... :?

Jammer alleen dat er totaal geen foto's gemaakt mogen worden........
0 x
This post is best viewed through the bottom of a glass of amber liquid......

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Caol Ila bezoek verslag

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Apr 2011, 20:35

KJ! schreef:Over een paar weken gaan ze weer uit productie om de hele aansturing van de distillerderij (nu nog 70'er jaren panelen) te vervangen voor een paar computer schermen, zoals ik vandaag ook bij Lagavulin heb gezien.

Hmm... ik had het er van-de-week al op Twitter over. Ik dacht ergens gezien te hebben in eoa docu dat Caol Ila al dusdanig modern was dat er maar een paar werknemers zijn en alles computergestuurd is... :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

KJ!
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KJ! » 04 Apr 2011, 19:28

JayDie schreef:
KJ! schreef:Over een paar weken gaan ze weer uit productie om de hele aansturing van de distillerderij (nu nog 70'er jaren panelen) te vervangen voor een paar computer schermen, zoals ik vandaag ook bij Lagavulin heb gezien.

Hmm... ik had het er van-de-week al op Twitter over. Ik dacht ergens gezien te hebben in eoa docu dat Caol Ila al dusdanig modern was dat er maar een paar werknemers zijn en alles computergestuurd is... :Scratch

Ik ben ook bij Lagavulin en Laphroaig geweest. Beide distilleerderijen zijn verregaand ge-automatiseerd, dwz slechts 1 (lagavullin) of 2 (Laphroaig) operators en een paar computer schermen. (Ik zal een foto posten van de schermen).

Als je beide vergelijkt met Coal Ila, dan is deze ook zeer industrieel (1 operator bij mashing, 1 operator aan de stills, maar het is met een 70'er jaren paneelwand, die meer mechanisch/electrisch is. Die gaat er nu uit.

Ik was bij Ardbeg - ook die was niet in productie - omdat een nieuwe diesel gestookte boiler werd geinstalleerd gedurende het weekend. Dinsdag gaan ze de eerste test doen..
:bigsmile
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 06 Apr 2011, 13:12

KJ! schreef:Vandaag bij Caol Ila geweest.

Na het distilleren gaat alles van Lagavulin en Coal Ila direct per tankauto richting glasgow..... :?

Meteen na het distilleren al :Scratch of na het selecteren van gerijpte vaten?
Ze hebben toch gewoon warehouses op Islay?
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Apr 2011, 17:16

MadMaster schreef:
KJ! schreef:Vandaag bij Caol Ila geweest.

Meteen na het distilleren al :Scratch of na het selecteren van gerijpte vaten?
Ze hebben toch gewoon warehouses op Islay?

Niet alles gaat naar Glasgow en Paisley ( Mijn geboorte stad). Ze houden een klein hoeveelheid over op Islay.
Bruichladdich en Kilchoman zijn eigenlijk de enigen op Islay die alles "on site" laten rijpen. Dus wel warehouses, maar niet voldoende in Caol Ila en lagavulin's geval voor vele miljoenen liters.

Gr,

Jock
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Apr 2011, 17:19

JayDie schreef:

Caol Ila heeft 7 productie medewerkers en enkele part timers die in de shop en rondleidingen doen. Je kan alles computer laten sturen in de achtergrond. De panelen ogen wel oud, maar zijn verbonden met hele echte moderne computers :D

Gr,

Jock
0 x

KJ!
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KJ! » 06 Apr 2011, 19:25

Jock schreef:
JayDie schreef:

Caol Ila heeft 7 productie medewerkers en enkele part timers die in de shop en rondleidingen doen. Je kan alles computer laten sturen in de achtergrond. De panelen ogen wel oud, maar zijn verbonden met hele echte moderne computers :D

Gr,

Jock

7 productie medewerkers is waarschijnlijk voor alle shifts! Erstond er 1 bij mashing & 1 aan de stills (plus 2 dames die rondleidingen deden/shop bemanden). Ik begreep van de productie man achter de knoppen dat hele paneel - wat als een soort kast midden in de zaal staat er uit gaat en een nieuwe operator ruimte komt tussen de stills op een verhoging. Hij was er niet blij mee omdat het zomers nu al zeer warm is maar als het op een verhoging komt - de temperatuur voor hen nog hoger zal zijn.

Het zou het zelfde systeem worden als bij de andere Diageo distillery Lagavullin.

Wat betreft afvoeren naar glasgow, Coal Ila heeft nog wel wat opslagruimte maar Lagavulin is helemaal vol - dat gaat dus allemaal in tankauto naar het vaste land waar ze het in vaten doen.
0 x

KJ!
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KJ! » 06 Apr 2011, 22:28

een foto van de control room Lagavullin:

Afbeelding

Afbeelding
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 07 Apr 2011, 08:41

Jock schreef:Niet alles gaat naar Glasgow en Paisley ( Mijn geboorte stad). Ze houden een klein hoeveelheid over op Islay.
Bruichladdich en Kilchoman zijn eigenlijk de enigen op Islay die alles "on site" laten rijpen. Dus wel warehouses, maar niet voldoende in Caol Ila en lagavulin's geval voor vele miljoenen liters.

Gr,
Jock

Dank Jock voor je toelichting.
Ga het over anderhalve maand zelf bekijken op Islay...

Maar wel 'grappig' dat wij als consument zoet worden gehouden met verhalen als 'gerijpt aan de zee, waardoor het zout in de vaten kan trekken en dat proef je' en meer van dat soort marketing bullshit... :nono
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 28 Jul 2011, 14:30

KJ! schreef:Wat betreft afvoeren naar glasgow, Coal Ila heeft nog wel wat opslagruimte maar Lagavulin is helemaal vol - dat gaat dus allemaal in tankauto naar het vaste land waar ze het in vaten doen.

Volgens mij is het juist zo dat alle opslag bij Caol Ila gebruikt wordt voor het rijpen van Lagavulin. Zo zijn ook de warehouses bij Port Ellen volgestouwd met Lagavulin. Wordt er toch nog een deel van de Lagavulin op Islay oud. :goedgedaan
Caol Ila gaat rechtstreeks de tankwagen in.
0 x
Afbeelding

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 28 Jul 2011, 15:13

MadMaster schreef: 'gerijpt aan de zee, waardoor het zout in de vaten kan trekken

Ze moeten mij dan toch maar eens uitleggen op welke magische wijze die zoutkristallen door de muren van de warehouses gaan, en door de poriën van het hout gaan :lol: :lol:
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 28 Jul 2011, 15:38

semtex schreef:Ze moeten mij dan toch maar eens uitleggen op welke magische wijze die zoutkristallen door de muren van de warehouses gaan, en door de poriën van het hout gaan :lol: :lol:

Je gelooft echter wel dat er een percentage van de alcohol door het ademende hout naar buiten verdwijnt? Of is angel's share ook een mythe, bedacht door alcohol stelende medewerkers? ;-) Die staven hout zitten niet 100% nauwkeurig op elkaar, dat lijkt me een utopie. Om over de waterdichtheid (laat staan luchtdichtheid) van het gemiddelde warehouse maar te zwijgen. :D
0 x
Afbeelding

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 28 Jul 2011, 15:50

Alcoholmoleculen zijn kleiner dan de ademende houtporiën. Zoutkristallen zijn véél groter dan houtporiën.
Zo simpel is dat.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 28 Jul 2011, 15:51

Ik zie geen zoutkristallen drijven in zeewater. Misschien heb ik een andere bril nodig. ;)
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Jul 2011, 15:55

:offtopic
Hold your horses! Discussies over wel-of-geen zout in whisky, porien, etc... Die kun je volgen in: Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?

@Semtex: dat was ook precies het punt van MadMaster:
MadMaster schreef:Maar wel 'grappig' dat wij als consument zoet worden gehouden met verhalen als 'gerijpt aan de zee, waardoor het zout in de vaten kan trekken en dat proef je' en meer van dat soort marketing bullshit... :nono
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”