Reis naar Arran - tips?

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Arumer
Actief lid
Actief lid

Reis naar Arran - tips?

Ongelezen berichtdoor Arumer » 05 Apr 2017, 15:19

Hallo allen!

Ik ga over een kleine 2 weken op vakantie naar het eilandje Arran.
Er zijn vast en zeker wel mensen hier op het forum die dit eerder gedaan hebben en misschien wat tips willen delen?
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Must-see things? Kroegjes met een goede whisky-selectie?

Ik hoor het graag! :duimop
0 x

yambox
Actief lid
Actief lid

Re: Reis naar Arran - tips?

Ongelezen berichtdoor yambox » 05 Apr 2017, 19:24

Je zal rap zien dat de keuze in kroegen vrij beperkt, zoniet bijna onbestaande is :bigsmile

Things to see beperken zich tot :
- de zee
- lochranza : de ruïne en de baai
- en uiteraard de stokerij

Voor de rest : schapen, heuveltjes, het grote niets :bigsmile
In een dag heb je het wel gezien.

Neem daarna de Ferry naar kintyre en rij naar campbeltown : veel meer te zien en vooral te drinken :lekker
0 x
SGP 546 - that's the way I like it ...

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 05 Apr 2017, 19:28

yambox schreef:Je zal rap zien dat de keuze in kroegen vrij beperkt, zoniet bijna onbestaande is :bigsmile

Things to see beperken zich tot :
- de zee
- lochranza : de ruïne en de baai
- en uiteraard de stokerij

Voor de rest : schapen, heuveltjes, het grote niets :bigsmile
In een dag heb je het wel gezien.

Neem daarna de Ferry naar kintyre en rij naar campbeltown : veel meer te zien en vooral te drinken :lekker

Brodick castle mag er anders ook zijn, en als je van wandelen houdt kun je een dag besteden aan het beklimmen van de Goatfell (alleen bij helder weer, anders niet de moeite waard )
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Apr 2017, 19:59

De (korte) wandeling naar Machrie Moor is ook de moeite waard. En als je het helemaal goed wil doen, neem dan een dram mee. Perfecte plek om een fijne Arran in te schenken :)

Café Thyme (niet ver van Machrie Moor) is trouwens een fijne plek voor lunch :goedgedaan
0 x
Afbeelding | Afbeelding

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 05 Apr 2017, 20:59

Oh, en de allerlekkerste mosselen die ik ooit heb gegeten: Kildonan hotel, zuidpunt van het eiland
:smullen
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Apr 2017, 21:39

fjharms schreef:Oh, en de allerlekkerste mosselen die ik ooit heb gegeten: Kildonan hotel, zuidpunt van het eiland
:smullen

Heb de mosselen daar niet gehad, maar vond het eten daar verder niet bijzonder. Wel een prachtige plek rondom zonsondergang. Pintje of whisky'tje erbij. Top :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

yambox
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor yambox » 05 Apr 2017, 22:09

OK mannen, brodick castle en het hotel kan je wel vermelden, maar net zoals machrie moor is dat toch niet echt iets waarvan je zegt "waw, dat moet ik echt gezien hebben".
Alles is subjectief uiteraard, maar als je het mij vraagt zijn er mooiere dingen te zien in Schotland dan Arran.
Ook qua authenticiteit is de stokerij die pas een paar decennia bestaat een tegenvaller ... het is gewoon een moderne destillatiefabriek. Als je dan toch centen wil uitgeven, ga dan naar Springbank of Highland park, daar komt de real spirit je gewoon tegemoet en is een bezoek elke penny waard.
Ik wil de originele poster toch even waarschuwen voor een mogelijke tegenvaller ... tenzij er naast arran nog iets anders op het vakantiemenu staat uiteraard ...
My 2 cts ...
0 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 06 Apr 2017, 08:34

yambox schreef:OK mannen, brodick castle en het hotel kan je wel vermelden, maar net zoals machrie moor is dat toch niet echt iets waarvan je zegt "waw, dat moet ik echt gezien hebben".
Alles is subjectief uiteraard, maar als je het mij vraagt zijn er mooiere dingen te zien in Schotland dan Arran.
Ook qua authenticiteit is de stokerij die pas een paar decennia bestaat een tegenvaller ... het is gewoon een moderne destillatiefabriek. Als je dan toch centen wil uitgeven, ga dan naar Springbank of Highland park, daar komt de real spirit je gewoon tegemoet en is een bezoek elke penny waard.
Ik wil de originele poster toch even waarschuwen voor een mogelijke tegenvaller ... tenzij er naast arran nog iets anders op het vakantiemenu staat uiteraard ...
My 2 cts ...

Ik denk dat je overal teleurgesteld kunt worden, hangt af van de dag, de grootte van de groep, van de persoon die de rondleiding doet etc. Ik ken mensen die de Highland Park tour echt zwaar vonden tegenvallen. De Arran tour vond ik niet spectaculair, maar wat je na afloop allemaal te proeven kreeg, daar kan ik alleen maar waardering voor uitspreken. Zeker geen Schotse zuinigheid :-)
0 x
Afbeelding

Arumer
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Arumer » 06 Apr 2017, 09:03

Bedankt voor de reacties! :D

De grootste reden om naar Arran te gaan is eigenlijk om te wandelen. Whisky staat op 2, ik ga de http://www.coastalway.co.uk/route/ lopen met nog wat extra routes. Dat had ik even in de beginpost moeten melden.
Ook ben ik mij er van bewust dat Arran niet de beste plek is om heen te gaan voor de whisky, maar aangezien Arran erg makkelijk te bereiken is vanaf Glasgow Airport en ik ga wildkamperen is het geen dure vakantie.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 06 Apr 2017, 09:48

Arumer schreef:Bedankt voor de reacties! :D

De grootste reden om naar Arran te gaan is eigenlijk om te wandelen. Whisky staat op 2, ik ga de http://www.coastalway.co.uk/route/ lopen met nog wat extra routes. Dat had ik even in de beginpost moeten melden.
Ook ben ik mij er van bewust dat Arran niet de beste plek is om heen te gaan voor de whisky, maar aangezien Arran erg makkelijk te bereiken is vanaf Glasgow Airport en ik ga wildkamperen is het geen dure vakantie.

Volgens mij zit je dan helemaal goed. Arran heeft 'Scotland in miniature' als bijnaam, en ik vind dat een passende omschrijving. Dus dan kan je mooi in een wandeltrip heel Schotland zien ;)
2 x
Afbeelding | Afbeelding

yambox
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor yambox » 06 Apr 2017, 19:54

Arumer schreef:Bedankt voor de reacties! :D

Prima, had je er inderdaad even moeten bij vermelden. Heb dezelfde route quasi ook volledig gedaan op de motor en je ziet af en toe wel mooie dingen.
Als je nog wat extra dagen hebt, moet je het "binnenland" ook zeker eens verkennen. Heuvelachtig en de echte Schotland-look. Maar inderdaad, als wandelen en natuur op 1 komt, en de whisky / kroegen slechts bijzaak zijn, dan ben je wel goed af op arran. Veel plezier !
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 04 Jan 2018, 17:28

Hoe is de Arran Coastal bevallen?
Ik heb de tocht zelf in augustus/september gewandeld en op een kleine glijpartij na vond ik het een mooie wandeling!

De rondleiding bij Arran is niet spectaculair maar de tutored tasting was geweldig!! Alleen maar exclusieve bottelingen geproefd die niet op het menu stonden :duimop
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 04 Jan 2018, 17:36

En na wat aandringen nog een flesje first spirit (local barley) gescoord ook!
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”