Nieuw hier: rizzx

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
rizzx
Senior
Senior

Nieuw hier: rizzx

Ongelezen berichtdoor rizzx » 03 Feb 2014, 14:14

Zo! :hoera Daar ben ik dan, mijn naam is Joris. Afgekort tot rizzx sinds mensenheugnis. Ik ben 35 jaar oud, woon in Venlo en heb allerlei hobbys, waaronder een grote liefde voor rap en schrijven. Die 2 combineer ik graag en schrijf o.a. voor State Magazine (punt nl).

Sinds een paar maanden ben ik gegrepen door het single malt virus, de koorts ts bijzonder intens en ik vind het heerlijk.
Ik ben dus net bezig een gevoel voor smaak op te bouwen en dit forum helpt daar bijzonder goed bij. Ik lees met heel veel plezier de tasting notes en als liefhebber van het geschreven woord ga ik heel lekker op sommige omschrijvingen en kijk ernaar uit om zelf ook een duit in het zakje te doen.

Mijn eerste fles was een Glenmorangie 10yo. Midden in de zomer en zonder benul van hoe te drinken gooide ik er zomaar een ijsblokje in. Snel afgeleerd, ik ben een gretige leergierige drinker en wil de cultuur door en door leren kennen. Afgelopen weekend een glas (een dram, toch?) Laphroaig gedronken en die proef ik nog steeds, wat een sensatie! Verder ben ik nu bezig aan een Highland Park 12, heb nog een halve fles Aberlour 10 staan en een proefflesje Macallan Amber. Die laatste is alsof je een rozijnensmoothie naar binnen giet, nog nooit rook en proefde ik zo’n duidelijke smaak in een whisky.

Zo begin ik langzaam aan mijn eerste tasting notes…met veel plezier en genot. :goedgedaan

Overigens kijk ik uitt naar mijn eerste whisky event in Venlo, 6 april a.s., gaat er nog iemand? Of ben ik alleen in het diepe zuiden?
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Nieuw hier: rizzx

Ongelezen berichtdoor Harrie » 03 Feb 2014, 14:27

Welkom Joris! Je hebt al een mooi lijstje met klassieke OB's achter de kiezen.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 03 Feb 2014, 14:33

Welkom Joris.
Ik heb Venlo even in de agenda gezet, dan kan ik er nog over denken. Ik moet uit Eindhoven komen, dus dat gaat op zich wel.
0 x

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 03 Feb 2014, 14:39

nice, hier een linkje. 25 euro toegang, dan mag je wel wat verwachten toch?
http://www.wijnhuisblerick.nl/activitei ... venlo-2014
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Feb 2014, 16:18

Welkom!
rizzx schreef:Overigens kijk ik uitt naar mijn eerste whisky event in Venlo, 6 april a.s., gaat er nog iemand? Of ben ik alleen in het diepe zuiden?

Wist er nog niks van af, even kijken!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 03 Feb 2014, 17:44

Welkom!!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Feb 2014, 18:59

Welkom Joris.

Hoewel dus zeer pril gaat het rap genoeg :lol:
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 03 Feb 2014, 20:12

Dank Piet voor de leuke woordspeling :lol:
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Feb 2014, 20:47

Ik las elders dat je niet zo van de rozijnen (krenten) bent.

Voor wat achtergrond zeker hier even kijken Index van aroma's en smaken in Whisky en meer specifiek Sherry: Nougat, noten, gekonfijte vruchten,... in whisky. (dan ben je zo weer even onder de pannen).

Vooral, maar zeker niet alleen, de smaaktypen 4 en 5 hebben dat bijna allemaal in meer of mindere maten.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 03 Feb 2014, 21:29

Heel fijn, dank je wel. De omschrijving fruitig trekt me sowieso niet zo bij whisky merk ik..maar vanille, karamel, toffee, ananas (die wel), des te meer...ik vind nougat ook lekker trouwens.

Ik merk dat ik rokerig sensationeel vind, terwijl ik de iets genuanceerdere smaken misschien iets meer een kans moet gaan geven. Ben op zoek naar de gouden aanrader...en die zoektocht is ook part of the fun natuurlijk
0 x

cask strength
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor cask strength » 04 Feb 2014, 10:52

Welkom Joris!
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 04 Feb 2014, 20:47

rizzx schreef:Heel fijn, dank je wel. De omschrijving fruitig trekt me sowieso niet zo bij whisky merk ik..maar vanille, karamel, toffee, ananas (die wel), des te meer...ik vind nougat ook lekker trouwens.

Ik merk dat ik rokerig sensationeel vind, terwijl ik de iets genuanceerdere smaken misschien iets meer een kans moet gaan geven. Ben op zoek naar de gouden aanrader...en die zoektocht is ook part of the fun natuurlijk

Welkom op het forum! Als je "iets genuanceerder" zoekt, heb je heel erg veel keus. Behalve de 2 extremen (sherry en peated) heb je ook heel veel whiskies die hier tussenin zitten. Die zijn iets genuanceerder qua smaak, maar daardoor zeker niet minder interessant. Goede voorbeelden (aanraders!) hierin zijn wat mij betreft de Bunnahabhain 12yo en de Arran 14yo. Maar er zijn er echt duizenden, natuurlijk - om over de independents nog maar te zwijgen :gnif
Veel plezier met je ontdekkingstocht :goedgedaan
0 x
BAM! - ook op Facebook

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 04 Feb 2014, 23:31

Welkom Joris, misschien dat het verkennen van goede bourbons ook geen gek idee is als ik je voorliefde voor vanille, caramel, ananas, etc lees. Als je heel specifiek naar bepaalde geur/smaak notes op zoek bent dan kan een review van Serge Valentin soms ook als mogelijke richting helpen. Kijk bijvoorbeeld eens bij wat zijn opmerkingen bij de Glencadam 39yo zijn http://www.whiskyfun.com/2013/A-mixed-bag-of-sweet-Glens.html.
Verder wil ik je natuurlijk niet van het whiskypad afbrengen, maar er zijn ook hele goede rums die precies voldoen aan je beschrijving ;)
0 x

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 05 Feb 2014, 09:14

Willem vd K schreef:
rizzx schreef:Heel fijn, dank je wel. De omschrijving fruitig trekt me sowieso niet zo bij whisky merk ik..maar vanille, karamel, toffee, ananas (die wel), des te meer...ik vind nougat ook lekker trouwens.

Welkom op het forum! Als je "iets genuanceerder" zoekt, heb je heel erg veel keus. Behalve de 2 extremen (sherry en peated) heb je ook heel veel whiskies die hier tussenin zitten. Die zijn iets genuanceerder qua smaak, maar daardoor zeker niet minder interessant. Goede voorbeelden (aanraders!) hierin zijn wat mij betreft de Bunnahabhain 12yo en de Arran 14yo. Maar er zijn er echt duizenden, natuurlijk - om over de independents nog maar te zwijgen :gnif
Veel plezier met je ontdekkingstocht :goedgedaan

Interesting...hoe verhoudt die Bunnahabhain zich tot Highland Park 12? Ik heb ook een Laphroaig staan en merk dat ik die wel beter vind dan die Highland Park...dus dan schiet ik weer door naar heel peaty/rokerig...totale kermis...vond de Glenmorangie ook erg goed...maar das weer een geheel andere kant op...is dat een sherryige whisky? Zoveel smaken...
0 x

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 05 Feb 2014, 09:16

Soundwave schreef:Welkom Joris, misschien dat het verkennen van goede bourbons ook geen gek idee is als ik je voorliefde voor vanille, caramel, ananas, etc lees. Als je heel specifiek naar bepaalde geur/smaak notes op zoek bent dan kan een review van Serge Valentin soms ook als mogelijke richting helpen. Kijk bijvoorbeeld eens bij wat zijn opmerkingen bij de Glencadam 39yo zijn http://www.whiskyfun.com/2013/A-mixed-bag-of-sweet-Glens.html.
Verder wil ik je natuurlijk niet van het whiskypad afbrengen, maar er zijn ook hele goede rums die precies voldoen aan je beschrijving ;)

Ik had me wel voorgenomen eerst met de Scotch te beginnen, alleen single malts. Dan kan ik als ik daar over 200 jaar mee klaar ben misschien aan een bourbon beginnen. Hou op over rum haha...je gaat me niet vertellen dat die rumwereld net zo breed is als die van de whisky hoor :boos
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”