Even voorstellen: Sylvester

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Sylvester
Senior
Senior

Even voorstellen: Sylvester

Ongelezen berichtdoor Sylvester » 20 Okt 2013, 21:39

Hallo forumleden,

Ik ben Sylvester (27) en woon in Noord Nederland.
Ik drink nu ongeveer 3 jaar Whisky en dat is wel grappig, aangezien ik Whisky eerst niet lekker vond.
Ik begon met Johnny Walker (JW) Red Label, maar vond dit niet echt lekker.
Deze gaf ik later dan ook weg.
Later kreeg ik een Johnny Walker Gold Label en vond deze tot mijn verbazing erg lekker.
Daarop ben ik gaan uitproberen en besefte: Whisky is lekker :hoera

Whisky's die ik heb gehad: glenfiddich 12/18, chivas regal 12/18, ballantines 12, jameson, Op Blue Label na, heb ik alles JW's uitgeprobeerd.

Qua Kentucky straight bourbon: Jack Daniels (JD) old nr 7/White Rabit/Gentleman/Honey, Jim Beam/Jim Beam Black.

Voor de toekomst zou ik wel Whisky willen verzamelen, maar dan moet ik natuurlijk wel eerst meer weten van deze heerlijke drank en daarom hoop ik dat dit forum een goede bron is.
Verder hoop ik op dit forum whisky tegen te komen, waarvan ik denk: "Die wil ik eens proberen."

Tot zo ver mijn verhaal.
0 x

brebe
Senior
Senior

Re: Even voorstellen

Ongelezen berichtdoor brebe » 20 Okt 2013, 22:00

hoi Sylvester, welkom!
er is nog een hoop meer te beleven op whisk(e)ygebied, dus je bent hier aan het juiste adres. Vooral de single malts zullen de komende tijd ongetwijfeld onder je aandacht komen. :Slainte
En dan zul je tegen allerlei boeiende smaakverschillen aanlopen :D
Er zijn verschillende topics (kijk maar bij de actieve onderwerpen!), topics over betaalbare whiskies en/of aanbiedingen -en natuurlijk de altijd interessante VBT's.
Er zullen vast andere forumleden zijn die je meteen even de links naar goede topics zullen geven.

groeten
Bart
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Okt 2013, 22:07

Welkom Sylvester! :duimop

Je hebt inderdaad nog maar net in het pierenbadje gepoedeld, bereid je maar voor op de oceaan :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Sylvester
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sylvester » 20 Okt 2013, 22:17

Ik zit inderdaad in het pierenbadje, man man man, wat een keus :duimop
Gelukkig zitten hier ook Whisky liefhebbers, dus moet het goed komen met mijn Whisky reis.
Ik woon zelf redelijk dicht bij de Duitse grens, maar is daar de Whisky ook veel goedkoper?
Dit vanwege het feit dat ik graag uit uitprobeer en als het wat geld scheelt, dan is dit natuurlijk meegenomen. :bigsmile
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Even voorstellen: Sylvester

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2013, 00:11

Welkom Sylvester.

En om uit te proberen is er tegenwoordig een (Whisky)zee aan samples te koop.
Dat is echt een trend van de laatste jaren die door bijna elke slijter en webshop is overgenomen. Een goede manier om je smaak te vinden. Tastings zijn dat natuurlijk ook.

Glenfiddich ken je dus dan moet je zeker wat meer single malts leren kennen. Hier b.v. Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 21 Okt 2013, 08:55

JW RL was gelukkig niet mijn eerste, maar die heb ik ook weggegeven. Ik ben na de Black Label maar afgehaakt en JW laat ik aan me voorbij gaan.

Sylvester, je zult merken dat je snel in een bos van beschrijvingen gaat komen met zoveel bomen dat je het bos kwijt raakt. Zelf had ik vrij snel behoefte aan een boek, maar het boek dat ik pas sinds vorige week heb is echt voor beginners: "Whisky Geclassificeerd" door Wishart. In tegenstelling tot andere boeken die ik heb of ken, gaat Wishart niet uit van de streek waar de whisky wordt gemaakt, maar van het smaakprofiel en dat is veel handiger. Bovendien bespreekt hij alleen gangbare en (vrij) makkelijk verkrijgbare whisky's en daar heb je de eerste jaren waarschijnlijk toch genoeg aan. Je kunt snel verschillende smaakcategorieën proberen of juist vergelijkbare whisky's zoeken. Natuurlijk vertelt Wishart ook iets over de proces van whisky maken, de geschiedenis en andere wetenswaardigheden.
Het boek is niet héél makkelijk verkrijgbaar, de tweede druk uit 2006 is uitverkocht en de derde druk nog niet in het Nederlands verkrijgbaar, maar ik vond zonder moeite de 2006 vertaling bij Bol.com voor maar € 15,-.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Okt 2013, 09:23

Een alternatieve aanpak voor die van Roy is je de eerste tijd niet zo druk te maken over de bloemrijke beschrijvingen die de aficionados hier posten. Als iemand 'weidehoning met een vleugje karamel' schrijft kan je ook gewoon lezen 'zoet'.

Naarmate je meer gaat proeven kan je dan langzaam onderverdelingen gaan maken in de overkoepelende termen (zoet wordt bijvoorbeeld honing, of suiker, of karamel, of...). Als je op die manier werkt bouw je langzaam je eigen smaakbibliotheek die dus precies klopt met de smaken en geuren die je al kent. Voor mij werkte dit beter dan te proberen de smaken uit proefnotities en boeken te gaan zoeken in whisky, wat ik al snel erg frustrerend vond :)

Het is dus echt geen probleem om te beginnen met notities als: 'Zoetig, met wat houtsmaak en iets fruitigs'. Ja, dat is generiek, maar het is wel precies wat jij proeft. Je zal merken dat je al heel snel steeds meer smaken en geuren gaat onderscheiden (dat proces van nieuwe aroma's ontdekken houdt overigens nooit op, en da's een van de redenen waarom ik whisky zo'n fantastische hobby vind :)).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 21 Okt 2013, 10:11

Ik wil ook niet zeggen dat je in het begin moet proberen af te gaan aan omschrijvingen, maar ik merkte wel al heel snel dat ik dacht 'ok, wat is dan rokerig en hoe vind ik die?' en 'wat is dan fruitig?' Toen heb ik wat met die smakentabel zitten te rommelen, maar dat vind ik persoonlijk (en zeker achteraf) niet zo handig.

En een boek kopen doe je op een bepaald moment toch :bigsmile
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Okt 2013, 10:37

Het zijn twee wegen naar Rome inderdaad. Ik had zelf in eerste aanzet meer baat bij het uitgaan van mijn eigen smaakgeheugen (oftewel, hoe vind ik dat rook ruikt ook al is dat voor anderen misschien 'medicinaal' of 'turf'), maar kan me voorstellen dat de andere weg voor anderen werkt :)

En een kaart/waaier/roos met smaken is natuurlijk altijd handig als geheugensteuntje ('ohja, leer!')
0 x
Matthijs, whiskynerd.

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 21 Okt 2013, 12:35

We bedoelen iets anders denk ik. In het begin heb ik gewoon wat mini's gekocht, kocht mijn vriendin wat dingen voor mijn verjaardag bij een echte whiskyhandel en ik zelf daarna ook. Dat was allemaal nogal 'at random'. Ik hield bij of ik het wat vond en hoe ik het vond smaken, maar na een tijdje (en dat is nu nog zo) wilde ik wat gerichter zoeken, dus niet dat ik straks vijf flessen heb staan die alleen in nuances verschillen. Dat is ook na een paar jaar whisky drinken.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2013, 12:51

Heren, zullen we Sylvester al niet direct weer wegjagen :o

Misschien wil hij helemaal (nog) geen notities gaan maken en "gewoon" whiskies gaan proeven... Deze discussie mag wel maar dan b.v. in het Wishart draadje of in Kun je te vroeg beginnen met het maken van proefnotities? of in Roy, Eindhoven o.i.d. ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Okt 2013, 15:49

Back-on-topic: Welkom, Sylvester! Geniet ervan en als je vragen hebt beantwoorden we ze graag 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 21 Okt 2013, 15:52

JayDie schreef:Back-on-topic: Welkom, Sylvester! Geniet ervan en als je vragen hebt beantwoorden we ze graag 8-)

Dit! :) :goedgedaan
0 x
BAM! - ook op Facebook

Sylvester
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sylvester » 21 Okt 2013, 19:32

Zo snel zal ik niet weggaan hoor. Ik hou me vooralsnog bezig met 'gewoon' Whisky proeven. :bigsmile
Wat ik zelf ook wel een lekkere Whisky vond was Dimple, helemaal vergeten te melden bij het eerder opgenoemde rijtje.
0 x

Sylvester
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sylvester » 23 Dec 2015, 21:29

Ondertussen alweer ruim 2 jaar lid.....man man man wat gaat de tijd snel.
Door omstandigheden het forum een tijd uit het oog verloren, maar sindsdien toch weer wat actief.
Ook heb ik Nederland verlaten en zal België gaan verkennen als het gaat om Whisky :hoera
Whisky is tussen alles door toch wel een interesse van mij gebleven en heb de nodig "Whisky's" geprobeerd.
Welke Whisky's ik lekker vind zijn Glenfiddich (12.15.18), Chivas Regal (12.15.18), , The Dalmore (12), The Glenlivet (12, 18), Jack Daniels Single Barrel/White Rabbit Saloon, Johnnie Walker Green/Gold label en voor het simpele werk Jack Daniels old Nr 7 en Jim Beam White.
"Whisky's" die ik echt niet te drinken vind:
- Jack Daniels Honey
- Jim Beam Red Stag
- William Lawson Super Spiced
- Johnnie Walker Red Label

Naast dat ik The Dalmore 12 lekker vind, is onze kat er ook gek op.
Het is namelijk al eens gebeurd dat ik even wegliep en de kat vervolgens mijn Dalmore 12 zat te drinken en dan vervolgend met waterige oogjes wegloopt. :HitHead
2 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”