En nu stel ik mezelf hier voor op het Whisky forum. Nog drie weekjes te gaan en ik word 32 jaar en ongeveer de laatste 10 jaar drink ik wel eens whisky. Vooral de laatste twee a drie jaren steeds meer verschillende soorten single malt en ben ik me meer gaan verdiepen in whisky. Eigenlijk de schuld van mijn vriendin die mij enkele jaren geleden als verjaardagscadeautje meenam naar Amsterdam voor een Glenlivet N&T bij L&B.
Sindsdien ben ik meer en meer verzonken in de wondere wereld van whisky.Stom genoeg dronk ik tot circa mijn 20ste levensjaar niet eens bier en ben toen begonnen met whisky. Geen idee met welke whisky ik begonnen ben eigenlijk, zal iets van Johnny Walker Red Label of een Glen Talloch geweest zijn. Tot ik op een verjaardag van een oom een glaasje Lagavulin 16 yrs kreeg. En WAUW wat was dat lekker! Ja, ze bestaan! Mensen die beginnen met een Islay.
Inmiddels heb ik overigens ook de smaak van bier leren te bekoren en doe ik zelfs af en toe nog een poging om mijn "achterstand" qua volume in te halen...
Maar voor bier zijn we niet hier, dus heb ik mezelf even een glaasje Glendronach 15 yrs Revival ingeschonken en kan de introductie verder gaan.Mijn eerste eigen fles single malt weet ik nog wel! Glengoyne 10 yrs. Denk dat ik minstens 5 jaar met die fles gedaan heb (en dan hier plots van alles lezen over de "houdbaarheid" van whisky...
Inmiddels ben ik hier in Oss vast bezoeker van de proeverijen georganiseerd door Wijnhuis Oss en heb ik zelfs alle 5 of 6 proeverijen, door hun georganiseerd (afgelopen anderhalf tot twee jaar), bijgewoond (waaronder Glenfiddich/Balvenie, Glenmorangie, Bruichladdich). Daarnaast dus ooit 1 maal in L&B in Amsterdam geweest voor een Glenlivet N&T, een keer in de Heerenkamer in Nunspeet geweest voor een whiskyavondje met twee ooms en in 2009 eindelijk de festivals ontdekt middels het Whisky Event in Wageningen en het International Whisky Festival in Leiden.
Ook ben ik geabonneerd op de twee Nederlandse whisky bladen Whisky Etc. en Whisky Passion. Ik ben dus op de goede weg en heb inmiddels 37 flessen whisky in de kast staan welke bijna allemaal aangebroken zijn en waarvan er sommige zijn die al meer dan een jaar open staan (weer die "houdbaarheid" die me nu bekruipt en doet neigen naar het vlot ledigen van mijn voorraad
).Ben helaas nog maar 1 maal in Schotland geweest (Edinburgh) en helaas geen enkele destilleerderij bezocht, maar daar wil ik zeker nog verandering in gaan brengen.
Overigens heb ik één en ander precies in de verkeerde volgorde gedaan uiteraard, zo heb ik me eerst geabonneerd op Whisky Etc., heb toen een kaart gekocht voor het Internationaal Whisky Festival en heb me nog geen maand later ingeschreven als lid van de International Whisky Society...
Naast whisky hou ik me vooral bezig met mijn vriendin, bier, vrienden, spelletjes doen (bord/kaart/console), films kijken, boeken lezen en vooral veel muziek luisteren. Oh en af en toe doe ik ook nog werken als organisch chemicus bij een pharmaceutisch bedrijf.
Slàinte Mhath

. Misschien weet ik een hele leuke idee voor je als je tijd hebt en een beetje geld in het najaar.