Matti zegt hoi

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Matti
Moderator
Moderator

Matti zegt hoi

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Okt 2011, 17:12

Hallo allen :) Mijn naam is Matthijs en ik woon in Gorssel (tussen Deventer en Zutphen). Ik ben begonnen met whisky zoals de meesten dat denk ik doen: met een aantal standaard blends (JW Red, Glen Talloch, Grant's) maar de whisky die mij inwijdde in de wereld van de single malts was de Balvenie DoubleWood (eigenlijk stomtoevallig meegenomen uit Livigno, een belastingvrij dorp in Italië, afgelopen zomer).

Ik ben dus een totale noob met maar liefst 6 maanden ervaring als het gaat om single malts, maar heb in de afgelopen maanden al wel ontdekt dat mijn voorkeur op dit moment uitgaat naar de pittige whiskies (o.a. Talisker 10, Ardmore). En ik heb zojuist een fles Laphroaig 10 opengetrokken... waanzinnig lekker en tot nu toe met stip mijn favoriet (volgende aankoop wordt de Quarter Cask :)).

Zijn er nog meer liefhebbers uit de omgeving zutphen/deventer/apeldoorn? Misschien leuk om eens een proeverijtje te organiseren :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Re: Matti zegt hoi

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Okt 2011, 19:20

Welkom Matthijs, join the crowd zou ik zeggen.

Je bent zeker niet de enige nieuwkomer hoor.
Er zijn heel veel whiskyclubs, landelijk en lokaal. Kijk ook even in de geclassificeerde lijsten.

Maar los van clubs zijn er door het hele land het hele jaar door proeverijen, of in whiskytermen, Nosing and Tastings.
Dus ook even de agenda volgen.

Matti schreef:... de pittige whiskies (o.a. Talisker 10, Ardmore). En ik heb zojuist een fles Laphroaig 10 opengetrokken..)

Pittig is een wat moeilijk te plaatsen term voor dit lijstje. Wat ze gemeen hebben is dat het allemaal Schotse Single Malts zijn maar qua smaaktypering zijn ze juist alle drie heeel verschillend. Zeker de Laphroaig 10 yo Islay spring er uit als je dat wellicht "pittig" noemt. Die is heel sterk geturft !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 27 Okt 2011, 20:38

Welkom :Slainte

blijkbaar hou je van turf, de Quarter Cask is zeker een goede keus. Maar je zou ook naar andere distillerijen kunnen kijken, zoals Ardbeg, Lagavulin of de niet islay geturfde zoals Longrow of de geturfde varianten van Benriach.

In ieder geval veel plezier hier.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Okt 2011, 21:17

Dank voor het warme welkom :)

Lagavulin heb ik recent bij een restaurant geprobeerd (de 16 jaar oude), en die vond ik ook erg lekker inderdaad.

Ik heb wel het idee dat ik bij alle alle drie (Talisker, Ardmore, Laphroaig) turf/rook proef (duidelijk bij de Laphroaig het meeste idd). Met pittig bedoel ik dan vooral het contrast met de meer 'zachte' smaak van bijvoorbeeld een Glenfiddich of Jameson. Ik vind het juist zo leuk te ontdekken dat je bij whisky zo veel verschillende typen hebt, zelfs binnen een relatief beperkt groepje zoals de geturfde whiskies. Iedere keer als ik iets nieuws probeer kan ik, zelfs met mijn ongeoefende smaak, de verschillen eruit halen (al kan ik ze nog niet benoemen :)).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Okt 2011, 21:28

Matti schreef: Ik vind het juist zo leuk te ontdekken dat je bij whisky zo veel verschillende typen hebt, zelfs binnen een relatief beperkt groepje zoals de geturfde whiskies. Iedere keer als ik iets nieuws probeer kan ik, zelfs met mijn ongeoefende smaak, de verschillen eruit halen (al kan ik ze nog niet benoemen :)).

Dat is precies waarom iedereen zo enthousiast is. Een enorme diversiteit (soms door de bomen het bos ... en zo) maar ook een enorme complexiteit. De (whisky)geleerden zijn het er wel over eens dat whisky een van de, zo niet dé meest complexe dranken is.
Vooral (maar niet alleen) in oudere whiskies kun je soms bij elke slok iets nieuws ontdekken !

Veel oefenen dan komt dat benoemen vanzelf !

En ja Talisker (van Island of Skye) is zeker geturft maar wel milder in verhouding tot de meeste (Island of) Islay's.
Ardmore ... wel wat rokerig maar niet medicinaal.... zou ik niet echt geturft noemen.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Okt 2011, 21:38

Piet schreef:
Matti schreef:Ardmore ... wel wat rokerig maar niet medicinaal.... zou ik niet echt geturft noemen.

Misschien dat ik dat rokerige te veel associeer met turf, da's natuurlijk het lastige van praten over smaak of geur. Het staat er wel op trouwens (moest het even nakijken ;)): 'Method: Double Cask Matured, 100% peated, non-chill filtered', maar ze zwakken het ergens anders op de koker al wat af: 'A lightly peated highland malt [...]'.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Okt 2011, 00:06

Ah .... 100% peated..... wat dat ook moge wezen inderdaad. En dan ter verduidelijking: 'A lightly peated highland malt' :HitHead

De goede oude tijd dat je nog wist waar een merk voor stond !
Ardmore heb ik nog nooit peated op (noch gezien), vandaar.
Is vast vrij nieuw want kennelijk moet elk merk mee in de hype met peat .... Ik mocht nog wel iets zeggen over bomen en het bos ...... Dan ben je inderdaad in elk geval een peat-man :gnif
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 28 Okt 2011, 01:32

Heb ik weer, denk ik dat ik een individuele en bijzondere smaak heb, blijkt het allemaal marketing ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Edwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Edwin » 30 Okt 2011, 15:41

Welkom op het forum Matthijs!
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 30 Okt 2011, 17:32

Hoi Matthijs, welkom op dit forum en ik wens jou veel plezier :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Dropkick
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 31 Okt 2011, 09:29

Welkom!
0 x
Afbeelding

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 31 Okt 2011, 10:46

Piet schreef:Ah .... 100% peated..... wat dat ook moge wezen inderdaad. En dan ter verduidelijking: 'A lightly peated highland malt' :HitHead

De goede oude tijd dat je nog wist waar een merk voor stond !
Ardmore heb ik nog nooit peated op (noch gezien), vandaar.
Is vast vrij nieuw want kennelijk moet elk merk mee in de hype met peat .... Ik mocht nog wel iets zeggen over bomen en het bos ...... Dan ben je inderdaad in elk geval een peat-man :gnif

Zo ver ik het begrijp wordt er mee bedoelt dat 100% van het gemoute gerst geturfd is, maar dat ze een relatief lage PPM aan turf hebben. Of te wel het is geen Octomore of iets dergelijks.

Het feit daargelaten dat het natuurlijk een boel marketing BS is.
;)
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 31 Okt 2011, 14:11

Dank voor het welkom :)

Over de Ardmore: ik heb nog even wat gezocht en OJH heeft gelijk: de gerst is 100% peated, maar tegen een lage ppm (10-15 wordt genoemd). En volgens Ardmore zelf zijn ze de enige Highland whisky die al sinds de bouw continu gebruik gemaakt van peated gerst (maar ze hebben pas sinds 2007 weer een officiële botteling, daarvoor ging het grootste deel in de Teacher's Highland Cream blend en de rest naar onafhankelijke bottelaars).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Okt 2011, 15:28

Kijk je blijft leren over whisky ! Zo zijn we weer helemaal bij :goedgedaan
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Nov 2011, 11:58

Welkom, Matti!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”