Jan (Mithras) uit Stramproy

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Mithras
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Jan (Mithras) uit Stramproy

Ongelezen berichtdoor Mithras » 08 Apr 2026, 17:10

Om mij ook even voor te stellen: Jan, 39, uit Stramproy (Limburg), beginnend liefhebber en slechte proever.

Eerste whisky (voor zover ik me kan herinneren) was geen whisky, maar een Jack Daniels - ongeveer 24 jaar geleden al weer. (Een paar weken later heeft datzelfde spul me een jas, Nokia 3310 en bijna ook een fiets gekost. Die bewuste (lege) fles heb ik nog, de streken zijn gelukkig wel minder geworden.)

Inmiddels drink ik af en toe een whisky'tje, al gaan bij mij de flessen vrij lang mee. Wanneer ik naar de fles grijp dan is dat meestal een Lagavulin 16 of Ardbeg Uigeadail. Lekkere Islay's waar ik nog altijd smaken en geuren in kan ontdekken, vooral omdat ik waarschijnlijk niet echt weet wat ik aan het doen ben wat proeven betreft ;) Ook de Port Charlotte (Heavily Peated) bevalt me en laatst de Port Askaig (Cask Strength) was ook een mooie verrassing. Ik schaam me er ook niet voor om meteen te delen dat ik ook rustig een Johnnie Walker Double Black inschenk of een White Horse. (Om de snobs niet helemaal over de flos te krijgen: nee, ik doe er geen ijs in, hoogstens een paar druppels water.) Naast whisky lust ik ook wel een (barrel aged) imperial stout.

Ik zie mezelf zoals gezegd ook nog als beginner, dus ben erg benieuwd naar de tips die hier gedeeld worden.

Heb me ook aangemeld om te kijken hoe andere liefhebbers over bepaalde expressies denken. Ik heb de laatste paar jaar enkele heerlijke meevallers gehad gehad, waarbij ik vooral aan de Lagavulin 11yo Offerman Extra Charred moet denken. Die vond ik echt heerlijk én was goed te betalen. (Heb er gelukkig nog een paar staan, die ik koester.)
Ik had er echter ook die me tegenvielen, dan denk ik aan de Lagavulin 11yo Offerman Caribbean Rum (ik houd best van een zoete hint in de whisky, maar dit deed mij niets...). Een paar andere waren prima, maar m.i. niet echt lekkerder dan varianten uit het vaste assortiment (de Ardbeg Spectacular vond ik niet spectaculair en qua prijs-kwaliteit niet beter dan de Uigeadail, de Ardbeg Eureka vond ik niet volwassen genoeg en niet beter dan de Ardbeg 10, en de Lagavulin Sweet Peat was prima, maar kan m.i. niet aan de reguliere 16 tippen).
(Hopelijk ben ik voortaan wat beter geïnformeerd over de Committee-releases en de expressies waar Diageo me mee probeert te verleiden...)

Recent naar een Irish Whiskey Festival geweest en de lekkerste whisky die ik daar heb gedronken was een Ruadh Maor (van CaskAid)...

Zo, met deze post maak ik vast meteen vrienden hier ;)

Momenteel open (in willekeurige volgorde):
- Islay Gold 10yo (verkeerd geleverd door DrankDozijn, heb 'm maar overgenomen om te proberen ;) );
- Lagavulin 11yo Sweet Peat;
- Benriach 10yo Smoky Ten (cadeau gekregen);
- Johnnie Walker Double Black;
- Tomatin 18yo (cadeau gekregen, bevalt goed);
- Ruadh Maor (CaskAid);
- Highland Park 15 Viking Heart (eveneens cadeau gekregen, bevalt ook goed);
- Nathals Jachterig Kruidenbitter (geen whisky, wel lekker);
- Carlos I Pedro Ximénez (voor wanneer ik een druivensapje wil).
10 x
Beginnend whisky-drinker met voorkeur voor Islays.

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Jan (Mithras) uit Stramproy

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 08 Apr 2026, 21:01

Ha Jan,

Welkom hier!
Laat je niks vertellen/wijs maken door snobs of meer ervaren liefhebbers :nono
Jij drinkt de whisky's die jij lekker vindt op de manier die jij wil. Ieder moet dat voor zich weten hè?

En in principe zal je op dit forum ook daarin in je waarde gelaten worden hoor.

Verder zijn er vele peat-heads hier actief dus je staat zeker niet alleen.

Zelf ben ik wat verder afgedwaald van het zwaar geturfde spul alhoewel er toch nog af en toe een Uigeadail, Kilchoman of mooie Caol Ila ingetikt wordt.

Hoe dan ook, veel lees- en leerplezier hier!

Greetz, Andre

Overigens is er sinds 2 jaar een mooie whiskyfestival in jouw regio bij: Whiskyfestival Zuid-Limburg in La Caverne.
1 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 08 Apr 2026, 22:20

Welkom Jan!
1 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 09 Apr 2026, 06:52

Prima bezig toch Jan.

Welkom welkom.

Groet Cor
1 x

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 09 Apr 2026, 07:55

Welkom! :hoedaf
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Apr 2026, 19:34

Welkom op het forum Jan!
Ik zie mezelf zoals gezegd ook nog als beginner.
Op je vijftiende je eerste fles Jack Daniels naar binnen werken.... :cool: Andere tijden zullen we maar zeggen.

Groet, Richard
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Apr 2026, 20:01

Hallo Mithras,

Welkom op het whiskyforum :Slainte.

Mvg Roelof
1 x
Afbeelding

Mithras
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Mithras » 13 Apr 2026, 15:11

Dank allemaal!

Het festival in la Caverne zal ik eens in de agenda zetten, klinkt inderdaad goed :Slainte
0 x
Beginnend whisky-drinker met voorkeur voor Islays.

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”