Even voorstellen

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Apollo
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Even voorstellen

Ongelezen berichtdoor Apollo » 16 Dec 2023, 20:44

Hoi iedereen!

Uiteraard stel ik me netjes voor: ik ben Apollo (Michel) en woon in Mechelen, België :belgie-vlag Ben 39 jaar en heb de laatste paar jaar whisky “herontdekt”. Ik herinner me zo’n 15 jaar geleden dat ik een whisky speciaalzaak binnenstapte in Lommel (Bel.) en op zoek ging naar een fles als kado voor een goede vriend van me. Ik stond er wat verweesd te kijken naar de rekken die uitpuilden van de glanzende flessen vol amberkleurige vloeistoffen. De uitbater zag (correct) dat ik hulpeloos was en vertelde me dat labels en jaartallen er niet toe doen, dat je moet proeven. Hij zei me ook blends te overwegen en schonk me een sample… Big Peat.
Je kan je voorstellen dat, als totale newbie, de smaak binnenkwam als een bom. Wat was dit?? En de aroma bleef nazinderen, tot lang nadat ik de winkel was buiten gewandeld.
Jaren later, na af en toe een fles te hebben gekocht, doofde de interesse wat uit totdat ik eens naar een tasting in mijn lokale whisky- en sigarenwinkel ben geweest: zo leuk om te ruiken, te proeven, terug te ruiken… en aan de praat te raken met al die gelukkige mensen rond de tafel. Dus ben ik flessen beginnen kopen, maar als fervente sporter is té vaak drinken is een no go :zwijg
Ondertussen lees ik zoveel mogelijk over whisky, armagnac en cognac als ik maar kan en ga ik soms naar tastings. De flessen die ik heb, wil ik ook graag delen via samples en er ook scoren. Deze zomer heb ik me een keer laten gaan en… een Karuizawa 1972 gekocht. En geopend! Om de pijn wat te verzachten ga ik er ook samples van aanbieden: zal me uiteraard tot de juiste categorie op dit forum wenden, natuurlijk.
Zo, eh, dat was het dan een beetje! Hoop hier veel bij te leren, veel tips te verzamelen, jullie impressies en ervaringen te lezen en vooral leuke samples te vinden.
Groet!
Laatst gewijzigd door Apollo op 16 Dec 2023, 23:55, 6 keer totaal gewijzigd.
12 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Even voorstellen

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 16 Dec 2023, 22:07

Welkom Michel.
Goed bezig als je een Karuizawa 72 open trekt.
Alhoewel, daar zijn ze toch eigenlijk voor gemaakt, niet...
Maar zonder gekheid.
Goed bezig en nogmaals welkom.
Groet Cor
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 16 Dec 2023, 22:27

Welkom op het forum Michel. Een mooie introductie heb je.

Groet, Richard
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 16 Dec 2023, 23:36

Welkom!
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 17 Dec 2023, 02:24

Hallo Michel,

Welkom op het whiskyforum :Slainte.
Leuke intro :goedgedaan.

Mvg Roelof
1 x
Afbeelding

Raymond CS
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 17 Dec 2023, 10:19

Welkom op het forum, volgens mij ben je de eerste hier die een Karuizawa 1972 optrekt.
Wat vond je er van?
1 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 17 Dec 2023, 10:34

Welkom Michel!

Leuke binnenkomer, maakt meteen nieuwsgierig naar welke samples je zoal aan gaat bieden

:Slainte
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Dec 2023, 12:02

Hi Michel,

Welkom hier. Fijn om te lezen dat je de door jouw aangeschafte flessen wilt open trekken om van te genieten en om te delen.

Veel leesplezier hier,

Greetz, Andre
1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 17 Dec 2023, 17:15

Welkom op het forum Michel! :Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 18 Dec 2023, 09:59

Welkom :hoedaf
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 18 Dec 2023, 21:25

Welkom op het forum Michel! Leuk om je verhaal te lezen. Mooi hoe het whiskyavontuur je van een Bihg Peat naar een Karuizawa 1972 heeft gebracht, da's best wel een stap. Welke fles is het precies?
1 x
Afbeelding

Apollo
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Apollo » 21 Dec 2023, 07:53

Koning schreef:Welkom op het forum Michel! Leuk om je verhaal te lezen. Mooi hoe het whiskyavontuur je van een Bihg Peat naar een Karuizawa 1972 heeft gebracht, da's best wel een stap. Welke fles is het precies?

Hoi Koning,
Inderdaad een enorme stap, zeker als je de twee pal naast elkaar zou zetten… Het is een Karuizawa 36yo cask 7290 (herkenbaar aan witte OneDrinks Co. label) Heb eerst overwogen om de fles bij te houden om op termijn te verkopen, maar 1) prijzen zijn geïmplodeerd en 2) ik dacht waarom niet effectief proeven en de rest in samples opsplitsen om de kost van de fles te verdelen. Dan weet ik tenminste wat Karuizawa ís en kunnen andere gekken een sample oppikken.
Eerlijk? Beetje beangstigend om zo’n fles daadwerkelijk te openen gezien alle fuss en prijzen die mensen ervoor neertellen. Het had iets heel “onherroepelijks” en “onverstandigs” toen ik ze opende, als dat enige steek houdt?
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 21 Dec 2023, 17:16

:zwijg
Apollo schreef:
Koning schreef:Welkom op het forum Michel! Leuk om je verhaal te lezen. Mooi hoe het whiskyavontuur je van een Bihg Peat naar een Karuizawa 1972 heeft gebracht, da's best wel een stap. Welke fles is het precies?

Hoi Koning,
Inderdaad een enorme stap, zeker als je de twee pal naast elkaar zou zetten… Het is een Karuizawa 36yo cask 7290 (herkenbaar aan witte OneDrinks Co. label) Heb eerst overwogen om de fles bij te houden om op termijn te verkopen, maar 1) prijzen zijn geïmplodeerd en 2) ik dacht waarom niet effectief proeven en de rest in samples opsplitsen om de kost van de fles te verdelen. Dan weet ik tenminste wat Karuizawa ís en kunnen andere gekken een sample oppikken.
Eerlijk? Beetje beangstigend om zo’n fles daadwerkelijk te openen gezien alle fuss en prijzen die mensen ervoor neertellen. Het had iets heel “onherroepelijks” en “onverstandigs” toen ik ze opende, als dat enige steek houdt?

Alle dure whisky is in zekere zin irrationeel, de prijzen zijn de laatste jaren door schaarste en investeerders nu eenmaal de lucht in geschoten. Maar het idee en de ervaring dat je wat bijzonders drinkt met een smaakprofiel dat je niet in jongere / moderne whisky vind is ook wat waard. En uiteindelijk is whisky ...... om te drinken, dus tof dat je de fles hebt geopend!
Het forum is overigens ook een aantrekkelijke plek om samples te delen, zie Samples gevraagd/aangeboden

En voor de meelezers: heb de fles uit nieuwsgierigheid even opgezocht: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -community
0 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 21 Dec 2023, 17:53

3 x

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 21 Dec 2023, 17:55

Welkom!

Ps gaat om dezehttps://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/6873/karuizawa-1972

Ben der best wel nieuwsgierig naar maar zal niet voor mijn zijn weggelegd qua kosten.

Slainthe :Slainte
1 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”