20 jaar geleden introduceerde mijn inmiddels schoonvader mij in een whiskywereld voorbij de Jameson uit de studentensoos. Ik woonde nog in Leeuwarden en de ouders van mijn vriendin nabij Den Bosch. Mijn schoonvader nam mij mee naar een whiskytasting bij Whisky De Koning in Den Bosch en sindsdien ben ik liefhebber.
Door de jaren heen heeft mijn smaak zich ontwikkeld van Auchentoshan fanaat naar cask strength olorosso finish liefhebber met af en toe een Classic of Islay voor een stevige dosis peat.
Ik heb een kast vol flesssen whisky (en een aantal cognac) omdat ik sneller koop dan ik verantwoord bij kan houden met drinken. Ik heb nooit gekocht als investering maar sommige flessen waren zoveel waard geworden tegen de tijd dat ik ze open wilde maken dat ik het niet meer naar mijzelf kon verantwoorden om ze op te drinken.
Zo heb ik nog een Yamazaki 10 yr uit 2007 staan die ik toen voor 35 euro bij de Mitra in Leeuwarden kocht omdat het een tijdje mijn favoriet was en bij de verhuizing naar Den Bosch de fles misplaatst werd in een verhuisdoos.
Omdat whisky verkopen meer gedoe is dan Marktplaats blijft het in mijn kast staan mooi te wezen totdat whisky verkopen misschien eens makkelijker wordt.
Met enige gene moet ik toegeven dat ik sinds een recente zonnige vakantie ook liefhebber ben geworden van whisky-cola. Nadat ik wat miskopen had opgemaakt heb ik toch maar een fles Jack Daniel gekocht, die staat nu trots naast de Springbank en de Glen Scotia

.