Nieuw lid van de jongste generatie!

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
L_Gillian
Actief lid
Actief lid

Nieuw lid van de jongste generatie!

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 05 Mei 2021, 19:26

Hallo allemaal,

Omdat ik toch best vaak dit forum afschuim naar informatie of leuke verhalen, bij deze dan ook maar eens lid geworden!

Ik ben een 24-jarige kerel uit België en sinds precies 2 jaar geleden bezig met de hobby. Mijn eerste kennismaking was een glas Arran 10 in de Lochranza Distillery tijdens mijn solo-rondrit door Schotland, liefde op het eerste gezicht en meteen een fles meegepakt voor onderweg :D

Voor wie zin heeft om wat te lezen over deze trip, wat later mijn Whisky-Pelgrimstocht is gebleken, kan hieronder beginnen! Zoniet, scroll je even door tot aan het Schotse vlaggetje.

Ik zat al een tijdje tussen 2 jobs (hier en daar een tijdelijk contractje) en kreeg het idee om voor onbepaalde duur en ongepland een rondtrip met de auto te maken, dit was toch wel hét moment dacht ik ( wat ook is gebleken met de Brexit en COVID een jaar later :roll: )

Na wat korte voorbereidingen (gordijnen achter in de oude Volvo geknutseld, matras achterin, wat kampeerspullen) was ik klaar om te vertrekken. Waarom Schotland? Ik kon er gemakkelijk met de auto geraken, de ongerepte natuur sprak me enorm aan, van Whisky wist ik vrijwel niets af!

Even na mijn eerste dram op Arran heb ik nog twee kerels ontmoet tijdens een meerdaagse wandeling, terug op het vasteland. Op de vierde dag van de wandeling, over de Glencoe wat in de winter als skipiste diende, verscheen er achter de laatste heuvel een prachtig hotel in het midden van niemandsland. Kingshouse hotel, toepasselijk! Hier heb ik aan de bar (na een goeie Duvel die verbazend genoeg zijn weg tot in de koelkast achter de toog gevonden had) wij elk onze favoriete dram aan elkaar voorgesteld. Paul de Ier stelde Auchentoshan voor en Steve, een Duitser, de Lagavulin 16.
Op dat moment had ik nog geen besef dat whisky gerookt kon zijn, ik was gefascineerd door de verschillen in smaken.

Verder in mijn reis ben ik nog op Orkney beland en uiteraard ook de Highland Park Distillery. Terug richting het zuiden enkele weken later bezocht belandde ik in Speyside om volkomen toevallig net op de eerste dag van het Speyside Whisky Festival te arriveren! Ik bezocht Benromach, Glen Grant en Cardhu vooraleer ik in Aberlour belandde. Een zonnige vroege namiddag sloeg om tot een plotse hagelbui waarvoor ik ben gaan schuilen in de giftshop van de distilleerderij. Hier ontmoette ik Filippo, een pub-eigenaar uit Rome die een fors programma gepland had om enkele tastings, tours en activiteiten bij te wonen samen met een collega. Nu moest het lukken dat zijn collega wegens omstandigheden niet mee kon, en hij had alles dubbel geboekt... je voelt hem al aankomen. Voor de prijs van een maaltijd en een paar pinten per dag heb ik 3 dagen lang de meest fantastische doop in de wereld van Whisky gekregen. Filippo maakte me snel wegwijs, de bezochte distilleerderijen en proeverijen zijn er te veel om zo op te noemen. Eeuwig dankbaar voor deze ervaring. Heel wat kennis (en een paar flessen) rijker verliet ik de Speyside-regio om nog enkele weken verder van het land te genieten vooraleer ik weer aankwam thuis, in België.

:schotland

Momenteel staan er iets meer dan 20 flessen open in mijn kast, zorgvuldig uitgekozen na online opzoekwerk, proefsessies, babbeltjes met de lokale slijters enzovoort. Momenteel zijn mijn grote liefdes de Glendronach Allardice, een 8-jarige Highland park uit 1992 en een Ben Nevis 19 Single Cask, zonder voorkeur naar een bepaalde stijl, ik vind het allemaal wat :D
Verder geniet enorm van de verhalen en geschiedenis rond whisky, het scheikundige gebeuren hoe de smaken worden bekomen, de hele mikmak. Ook lees ik enorm graag over hoe anderen hun tocht beleven, hier en daar draag ik ook graag een steentje bij met mijn (tot nu toe) verworven kennis en passie voor de hobby.

Dus bij deze, aangenaam! Gillian is de naam ;)
Laatst gewijzigd door L_Gillian op 06 Mei 2021, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
15 x

Hubert
Senior
Senior

Re: Nieuw lid van de jonge generatie!

Ongelezen berichtdoor Hubert » 05 Mei 2021, 19:51

Prachtige introductie. Welkom!!!
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 05 Mei 2021, 20:08

Goede intro, top reis!

Welkom Gillian :goedgedaan
1 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 05 Mei 2021, 20:19

Prachtig intro Gillian! Welkom hier :hoedaf
1 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Spainkiller
Senior
Senior

Re: Nieuw lid van de jongste generatie!

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 05 Mei 2021, 20:27

L_Gillian schreef:... zonder voorkeur naar een bepaalde stijl, ik vind het allemaal wat :D Verder geniet enorm van de verhalen en geschiedenis rond whisky, het scheikundige gebeuren hoe de smaken worden bekomen, de hele mikmak.

Een man naar mijn hart :)

Welkom.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Mei 2021, 20:57

Welkom Gillian. De prachtige verhalen zijn jou wel toevertrouwd.

Groet, Richard.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 05 Mei 2021, 21:42

Hoi Gillian, mooi verhaal en welkom op het forum. Toevallig ook nog een bijzondere volvo? Groeten
1 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 05 Mei 2021, 22:13

Welkom Gillian!
1 x
Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 05 Mei 2021, 23:27

Leuke intro welkom aankomend kampioen.
1 x

L_Gillian
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 06 Mei 2021, 06:45

gerritbakker57 schreef:...Toevallig ook nog een bijzondere volvo? Groeten

Niet bepaald bijzonder, al zie je ze de laatste jaren niet al te vaak! Gaat om een 245 “flat nose” van 1984 in Nova Scotia blauw, heel wat werk aan maar ze heeft me zonder hapering rond de kust van Schotland geloodst :)
1 x

L_Gillian
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 06 Mei 2021, 07:12

Rien68 schreef:Goede intro, top reis!

Bedankt! Jouw naam komt me al bekend voor, heb namelijk al vaker jouw scores op Whiskybase in acht genomen in de zoektocht naar de volgende fles :D
0 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 06 Mei 2021, 07:42

Welkom Gillian!
1 x

Raymond CS
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 06 Mei 2021, 09:23

Top introductie. Welkom op het forum.
1 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Mei 2021, 15:18

Mooie intro ;)

Groeten,
Arthur :hoedaf
1 x
Afbeelding

cor0566