Hier een beginnende whisky liefhebber. 34 jaar oud en woon in Tilburg. Buiten het internet word ik ook wel Matthijs genoemd.
Het is eigenlijk lang geleden begonnen. Bij een verjaardagsfeestje in een restaurant werd whisky gedronken en dat wilde ik ook wel eens uitproberen. Glenfiddich 12, als ik mij niet vergis. Onervaren dat ik ben neem ik een grote slok. Niet verkeerd, dacht ik.
Een tijdje later ben ik eens de Gall & Gall binnen gelopen. Ik wil het toch wel eens rustig op mijn gemak proberen. "Doe deze maar", wijzend naar een Famous Grouse. "Is het een cadeau?" Nee... voor mijzelf... Eenmaal geproefd vond ik deze toch niet zo lekker (zou het omschrijven als 'medisch'). Daar is het toen bij gebleven.
In de loop der jaren heb ik het woord whisky wel eens laten vallen bij vrienden en collega's. Dat leidde tot flessen als verjaardagscadeau en uitnodigingen voor proeverijen. Eindelijk, ik kan vergelijken! Ik kwam er achter dat zeker niet alle whiskies medisch smaken. En ik heb al een keer een Ardbeg mogen meemaken
Afgelopen maand is het dan eindelijk zo ver: ik heb zelf een aantal single malts besteld. Bijgestaan door Barry (ook hier op het forum) heb ik nu in huis: Talisker Port Ruighe, Highland Park 12, Glenlivet 12 Illicit Still, en Glen Garioch 15. Ik moet zeggen, ik ben van alle vier onder de indruk! Het is lastig om een favoriet te kiezen. Van de vier vind ik de Highland Park dan nog het minst 'spannend' en de Glen Garioch het meest 'bijzonder'.
Het begint nu eigenlijk wel tijd te worden voor een echte whisky kast. Ik zat zelf te denken aan een Ikea Kallax, maar misschien hebben jullie betere suggesties?

.