Even voorstellen

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Roelski11
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Even voorstellen

Ongelezen berichtdoor Roelski11 » 17 Sep 2020, 13:58

Ik ben Roel, 32 jaar.
Drink al menig jaar zo nu en dan een glas whisky (gangbare whisky's zoals Aberlour 10, Chivas Regal 12, Dalwhinnie 15, Redbreast 12) zonder me er verder ooit in verdiept te hebben.
Vandaar ook aanmelding op dit forum, ben van plan veel te lezen om zo meer kennis op te doen.

Tevens lijkt het me leuk om een whisky 'collectie' op te bouwen. Ik zit te denken aan een goede fles 18 y/o whisky die jaarlijks gebottled wordt. De 1e fles uit de op te bouwen collectie hoort dan gebottled zijn in 2016 (geboortejaar zoon), zodat ik in 2034 iets leuks mee te geven heb als hij 18 wordt.
Wellicht is dit meer iets voor Whiskybase, maar als jullie tips hebben hoor ik het graag :)
4 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Even voorstellen

Ongelezen berichtdoor Daan » 17 Sep 2020, 14:17

Welkom op het forum Roel! :Slainte

Voor wat betreft je vraag: er zijn genoeg goede whisky's die een core range hebben met een 18yo erin die elk jaar gebotteld wordt.
Volgens mij was er onlangs een nieuwsbericht van iemand uit de UK die dat met Macallan heeft gedaan, maar er zijn goedkopere opties ;)
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 17 Sep 2020, 14:50

Welkom op het whiskyforum Roel :Slainte.
Veel lees en leer plezier hier.

Tips voor mooie 18 jarigen om te sparen voor je zoon hangt er erg vanaf wat je plan is.
Tegen die tijd samen opdrinken, of bewaren om later te verzilveren?
Voor beide scenario's zou ik er iig eentje uit zoeken die je zelf erg lekker vindt.
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Sep 2020, 14:52

Welkom op het forum! Kennis genoeg te vergaren hier ;)
Mooi idee van de collectie 18yo’s voor je zoon! :goedgedaan

Groeten,
Arthur
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 17 Sep 2020, 15:01

Welkom Roel!

:hoedaf
0 x

Roelski11
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Roelski11 » 17 Sep 2020, 17:15

Dank allen! Eerste indruk is dat ik een hoop kan leren hier :)

Tips voor mooie 18 jarigen om te sparen voor je zoon hangt er erg vanaf wat je plan is.
Tegen die tijd samen opdrinken, of bewaren om later te verzilveren?

Dat hangt ervan af of mijn zoon een liefhebber wordt ;)
Intentie is niet om het als beleggingsobject te zien, maar als de flessen (al dan niet) in waarde zijn gestegen en zoon besluit om de flessen uiteindelijk te verkopen dan is dat uiteraard prima.
Ben op zoek naar een mooie 18 y/o die bij voorkeur voor het eerst in 2016 is gebotteld en waar bij voorkeur het jaar van bottelen op de fles/koker zichtbaar is, maar heb dus nog niks interessants kunnen vinden. Bestaan daar bepaalde sites voor waar je kunt zoeken?
Ik zoek en lees in ieder geval rustig verder :)
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 17 Sep 2020, 17:31

Roelski11 schreef:Ben op zoek naar een mooie 18 y/o die bij voorkeur voor het eerst in 2016 is gebotteld en waar bij voorkeur het jaar van bottelen op de fles/koker zichtbaar is, maar heb dus nog niks interessants kunnen vinden. Bestaan daar bepaalde sites voor waar je kunt zoeken?
Ik zoek en lees in ieder geval rustig verder :)

Whiskybase is daar de uitgelezen plek voor, maar een 18Y OB met zichtbare jaar aanduiding die in 2016 voor het eerst is gebotteld? Daar schiet me uit het hoofd zo niks bij te binnen.
0 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Sep 2020, 12:03

Welkom Roel,

Voor 18 jaar oude bottelingen met het botteljaar op het label schiet mij ook zo snel niks te binnen. Als er al een jaartal op het label staat zal dit een vintage zijn, dus jaar van destillatie. Voorheen deed Balblair wel aan een vintage en een bottlejaar op het label, alleen dan weer geen age statement. Bovendien zijn ze daar inmiddels van afgestapt.

Verder kom ik nog op de Arran 18, de eerste reguliere botteling daarvan (die met het blauwe label) was bij mijn weten in 2016. In 2015 was er ook al een 18 maar dat was toen nog een eenmalige release met een wit label. Ik ga ervan uit dat die vervolgens wel ieder jaar gebotteld zal zijn (t/m 2018), alleen staan die specifieke bottelingen niet allemaal op Whiskybase, wellicht ook lastig met aanschaffen want je zult eerst bottle codes moeten checken.

Vanaf 2019 is deze botteling ook nog eens veranderd: nieuwe fles en design, maar belangrijker ook een nieuw profiel. In plaats van een bourbon/sherry cask mix is het nu een puur sherry cask gerijpte botteling. Dan zit je dus met 2 verschillende profielen, maar het is wel allemaal Arran en 18 jaar oud (en ook belangrijk: het is een prima whisky).
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Sep 2020, 18:42

HammerHead schreef:Welkom Roel,
...
Vanaf 2019 is deze botteling ook nog eens veranderd: nieuwe fles en design, maar belangrijker ook een nieuw profiel. In plaats van een bourbon/sherry cask mix is het nu een puur sherry cask gerijpte botteling. Dan zit je dus met 2 verschillende profielen, maar het is wel allemaal Arran en 18 jaar oud (en ook belangrijk: het is een prima whisky).
Daar ontkom je niet aan, 18 jaar is wel heel lang om een serie met dezelfde etiketten en smaakprofielen te handhaven. In whiskyland veranderd de mode net zo hard als in klerenland. Bovendien moet het profiel ook maar te maken zijn met de beschikbare vaten.

Ik denk dat het een hele zoektocht wordt, bottlecodes staan er vaak wel op, misschien kun je daar mee uit de voeten. Springbank brengt volgens mij ook jaarlijks een batch uit. Die moet je dan ook aan de bottlecode herkennen.
0 x

roylubbers
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 18 Sep 2020, 18:53

Of je haalt juist elk jaar een 18yo van een andere distillery, kan je zoon meteen z'n smaakprofiel ontdekken en loop je ook niet het risico dat de distillery na 15 jaar stopt met de 18yo in hun core range.

(Of je haalt er elk jaar 2 en drinkt er vast zelf een op zodat je zeker weet dat je iets goeds in huis hebt gehaald)
0 x
Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 21 Sep 2020, 00:54

Hoi Roel, welkom! :duimop

Dat laatste zou ik ook doen inderdaad, lijkt me spannender als ontdekkingstocht. :bigsmile
0 x
Afbeelding

Roelski11
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Roelski11 » 21 Sep 2020, 11:40

Dank allen voor het meedenken!

Ik heb er het weekend goed over nagedacht en besloten het anders aan te pakken.
Een uiteindelijke verzameling van 18 eenzelfde soort whisky's (bijv. Arran 18) waarvan de year of bottling enkel blijkt uit de bottlecode is ook niet helemaal wat ik voor ogen heb.
Huidige gedachtespinsel: ik koop één fles die gebotteld is in het geboortejaar, wat ze bij hun 21e verjaardag als cadeau krijgen. Momenteel zit ik te denken aan:
Zoon 2016 - Redbreast 21
Dochter 2018 - Bushmills 21 (ben in die periode in Belfast geweest en bezoek aan de Old Bushmills Distillery meegepakt).

Aankomende week ga ik me nog verder verdiepen in een mooie 21y/o limited/special edition whisky uit 2016 / 2018, anders gaat het bovenstaande worden :)
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Sep 2020, 20:18

Wel leuk om een fles te kiezen waar je zelf ook wat mee hebt, een herinnering of belevenis.
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”