Voorstelrondje: BasG94 (of kortweg Bas)

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
BasG94
Actief lid
Actief lid

Voorstelrondje: BasG94 (of kortweg Bas)

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 19 Aug 2020, 10:45

Dag allen,

Graag stel ik mij even aan jullie voor.

Mijn naam is Bas, ik ben al geruime tijd bier- en wijnliefhebber, 25 jaar oud en woonachtig in Breda.

Via forumlid Tomintoul en een heuse whiskyproeverij (met o.a. Glendronach 15y) ben ik begin maart van dit jaar aangestoken met het whiskyvirus. Het duurde niet lang voordat een ander virus, het coronavirus, alles in een stroomversnelling bracht. Met het thuiswerken en beperking op activiteiten buitenshuis is een nieuwe hobby ontstaan: het proeven en verzamelen van whisky.

Ik ben begonnen met een aantal samples van whiskysite, samples van enkele vergeten flessen van mijn vader en samples uit de collectie van Tomintoul. Dit bracht een enorme diversiteit aan whisky's: van een (standaard) Glenfiddich tot een Kilchoman single cask release uit 2020 (c. 60%). Die laatste is mij destijds niet goed bevallen, zal aan het alcoholpercentage hebben gelegen. Inmiddels begin ik hier aan te 'wennen', want heb gemerkt dat je whisky moet leren drinken. De Glenfiddich schenk ik nog zelden in.

Mijn eerste aanschaf bestond uit de Glendronach 12y, Clynelish 14y, Glenfiddich 12y, Glenmorangie 10y, Talisker 10y, Lagavulin 16y en Springbank 10y (ook allen vooraf als sample geproefd). Inmiddels is mijn collectie uitgebreid tot 25 flessen (waarvan 22 open), allen Schots, en ben ik meer richting de peated whisky's getrokken, zoals Ardbeg, Kilchoman en mijn laatste aanschaf Port Askaig 2008 CS. Kilchoman is tot nu toe mijn favoriete distillery gebleken. Ben ook een trotse bezitter (en nuttiger) van de Am Burach, Loch Gorm en (nog ongeopende) NL small batch no.2.

Ik voel mij, mede door het gebrek aan kennis van independent bottlers, op dit moment nog thuis in de original bottlers. Ik merk wel dat er genoeg interessante IB whisky's te vinden zijn. Heb recent een Carn Mor Caol Ila 2012 (sherry butt) geproefd en gelijk aangeschaft. Toch ben ik nog huiverig voor het aanschaffen van IB whisky's, omdat je vaak niet weet wat je kan verwachten en samples minder goed beschikbaar zijn. Ik hoop op het forum meer kennis op te doen van IB whisky's en uit jullie tips (en samples) mooie pareltjes te ontdekken.

Ook op het gebied van CS whisky's ben ik nog volledig nieuw. Behalve de Port Askaig, heb ik louter whisky's rond de 46% staan. Ben al wel op zoek naar een Kilkerran CS sherry, maar dat is voor een ander topic. Whisky's met de juiste combinatie van sherry en peat spreken mij in ieder geval erg aan.

Als jullie naar aanleiding van mijn voorstelrondje nog enkele mooie tips hebben, houd ik mij uiteraard aanbevolen.

Ben ook benieuwd of jullie vragen aan mij hebben: dus stel gerust!

Groet,
Bas
11 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Re: Voorstelrondje: BasG94 (of kortweg Bas)

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 19 Aug 2020, 11:01

Ha Bas,

Welkom op het forum.

Voor iemand die nog maar een paar maanden bezig is met deze mooie hobby heb je al snel een voorkeur voor de peaty whisky's ontwikkeld!
Ik heb daar zelf een jaartje langer over gedaan, zoals je al schrijft, whisky moet je leren drinken en ervaren.
De Islay whisky's behoren nu absoluut tot mijn favorieten.

Veel leer-/leesplezier alhier :goedgedaan

Grz, Andre

NB Die Kilkerran heb ik staan, binnenkort maar eens open trekken, mijn huidige 8yo CS heeft de bodem bereikt.
0 x
Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 19 Aug 2020, 11:20

Ardbeg Uigedael is wel een mooi peat sherry en CS!
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 19 Aug 2020, 11:48

Welkom op het Whisky forum Bas!
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 19 Aug 2020, 12:34

Mooie introductie Bas :goedgedaan, welkom op het whiskyforum :Slainte.

Groet Roelof
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Aug 2020, 13:42

Welkom op het forum Bas!

Tip van Flip: bouw je drink ervaring/niveau rustig uit en zet niet al te grote stappen tegelijk. Het kan heel verleidelijk zijn om vol op de verleiding te duiken van al het (soms) prijzige whiskygeweld wat je hier op het forum tegen komt. Maar het is zonde van je geld als je het nog niet op waarde kunt waarderen. Misschien zit je al wel wat meer op gevorderd niveau maar de essentie is; Volg je eigen tempo ;)

Voor wat betreft samples van IB maar ook OB zit je hier wel goed. Er is een enorm aanbod en o.a. ‘Henri’ en ‘Daan’ hebben heel veel interessant spul! Je zou ook eens kunnen kijken bij ‘Deafeatless’ of ‘Freezeroz’. Zij hebben aardig wat flessen, zeker ook OB, beschikbaar voor samples die ook goed aansluiten bij wat minder ervaren drinkers. Waarschijnlijk vergeet ik nog een heleboel gewaardeerde sampelaars maar it’s a start :goedgedaan

Enjoy your time here,
Arthur :Slainte
1 x
Afbeelding

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 19 Aug 2020, 18:53

Welkom op het forum Bas! :Slainte
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Aug 2020, 19:19

Ha, weer een plaatsgenoot! Welkom op het forum Bas! :Slainte
0 x

BasG94
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 19 Aug 2020, 20:57

JvR schreef:Ardbeg Uigedael is wel een mooi peat sherry en CS!

Dank voor de tip, toevallig deze week in de aanbieding bij Drankdozijn zie ik.
0 x
Afbeelding

BasG94
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 19 Aug 2020, 21:00

Dre schreef:Ha, weer een plaatsgenoot! Welkom op het forum Bas! :Slainte

Dank! Koop jij je whisky’s ook lokaal? En heb je nog tips voor die ene topslijter? Ben recent een keer bij Le Barrique geweest, vond ik een fijne winkel.
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Aug 2020, 10:02

BasG94 schreef:
Dre schreef:Ha, weer een plaatsgenoot! Welkom op het forum Bas! :Slainte

Dank! Koop jij je whisky’s ook lokaal? En heb je nog tips voor die ene topslijter? Ben recent een keer bij Le Barrique geweest, vond ik een fijne winkel.

Verschillende kanalen waar ik mijn whisky koop, maar voor mij is La Barrique inderdaad mijn lokale adres, zeker een fijne winkel. Is momenteel aan het verbouwen, dus ben erg benieuwd wat het gaat worden. Ruimere zaak met nóg meer nadruk op whisky is het idee, dus dat belooft veel goeds (behalve voor de portemonnee).
0 x

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 31 Aug 2020, 17:40

Welkom Bas, goed bezig! :duimop

Ik heb van horen zeggen dat de Kilchoman Sanaig een mooie combi van peat en sherry zou moeten zijn:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... man-sanaig
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... man-sanaig

Wat mij betreft ook een plusje voor Eric en La Barrique! :bigsmile
0 x
Afbeelding

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”