Even voorstellen: Tomintoul

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Tomintoul
Senior
Senior

Even voorstellen: Tomintoul

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 10 Dec 2019, 20:37

Hallo allen,

Bij deze stel ik mijzelf even voor.

Na afgelopen zomer twee weken vakantie te hebben gevierd in Schotland ben ik geïnteresseerd geraakt in whisky. Ik denk dat al het (natuur)schoon dat Schotland te bieden heeft daar in sterke mate toe heeft bijgedragen. Daarvoor zag ik whisky namelijk als vies en vooral heel rokerig ‘goedje’. Tijdens mijn vakantie heb ik echter ervaren dat niet elke whisky heel rokerig hoeft te zijn en bovendien - evanals het land zelf - meerdere lagen kan hebben. Die gelaagdheid / complexiteit spreekt mij erg aan.

Daarom heb ik twee weken geleden mijn eerste whisky aangeschaft: een Kilchoman Sanaig. Deze week heb ik daar de Bunnahabhain 12 en Lagavulin DE aan toegevoegd (moeten nog worden bezorgd).

Waarom deze whisky’s? Allereerst vanwege het feit dat ik het mij leuk lijkt om verschillende whisky’s uit dezelfde regio met elkaar te kunnen vergelijken. Het plan is om na verloop van tijd telkens een regio ‘op te schuiven’. Hebben jullie in dat kader nog tips voor een volgende regio?

Daarnaast heb ik (denk ik) een natuurlijke voorkeur voor wat sherry-achtige en zoetere whisky’s. Daarom veiligheidshalve voor deze drie gekozen. Verder spreekt het feit dat de Kilchoman en Bunnahabhain non coloured en non chill filtered zijn mij op een of andere manier erg aan. Zal moeten ontdekken in hoeverre dit inderdaad invloed heeft.

Ten slotte las ik her en der dat dit leuke whisky’s zijn qua prijs-kwaliteitverhouding om mee te beginnen. Ben zeer benieuwd.

Als jullie nog tips hebben hoor ik dat uiteraard graag!

Cheers!
Laatst gewijzigd door Tomintoul op 11 Dec 2019, 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.
8 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Even voorstellen: Tomintoul

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Dec 2019, 23:16

Welkom, leuk verhaal.

Je bent je er van bewust dat Kilchoman en Lagavulin twee uitgesproken rokerige whisky's zijn? Ok, de beide varianten die je noemt hebben zeker ook wat sherry zoetheid, maar toch...

Tips voor een volgende regio, kijk eens naar Campbeltown. Lekker overzichtelijk, slechts 3 distilleries: bv Hazelburn 10 yo, Springbank 10 yo (of de duurdere, maar echt geweldige 15 yo), Kilkerran 12 yo, Glen Scotia 15 yo.
1 x

Tomintoul
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 11 Dec 2019, 00:24

Goedenavond Hammerhead,

Dank voor je reactie. Daar ben ik mij zeker van bewust. Toch vind ik de rokerige smaak van de Sanaig niet storend / heel overheersend, maar juist aangenaam. Bij de eerste whisky die ik een lange tijd geleden dronk (lees: dat ‘heel rokerig goedje’) was dat wel anders. Aangezien de Sanaig mij wel bevalt, durfde ik het ook wel aan om deze Lagavulin te proberen. De echte ‘rookbommen’ laat ik denk ik (vooralsnog) even aan mij voorbijgaan. Als je het zo bekijkt is Islay voor mij wellicht niet het beste startpunt. :bigsmile

Dank voor de tip trouwens! Volgens mij zijn veel mensen hier enthousiast over die Hazelburn en Springbank(s). Ben daar dan ook zeer benieuwd naar.
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 11 Dec 2019, 00:41

Welkom op het forum Tomintoul.
Je hebt een paar mooie flessen uitgezocht om mee te beginnen.
Die Lagavulin DE is echt geweldig :Slainte.
Groet Roelof
1 x

Boysky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Boysky » 11 Dec 2019, 11:43

Welkom Tomintoul :Slainte leuke intro
1 x
Afbeelding
Het is je Boy!

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 11 Dec 2019, 14:40

Welkom Tomintoul!
1 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 11 Dec 2019, 18:44

Welkom op het forum! :Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Dec 2019, 19:18

Leuk intro, bijzonder dat je eerst voor het land en daarna pas voor hun belangrijkste product, op de olie na, gevallen bent. Het is een geweldig land. Mooie whiskys heb je gekozen. In de categorie sherrybommen zou je de Aberlour A´bunadh eens moeten proberen. Wordt niet meer geproduceerd maar is nog voor een heel behoorlijke prijs te koop https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... h-batch-62
1 x

Tomintoul
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 11 Dec 2019, 21:10

Dank allen! Zojuist de Bunnahabhain 12 geprobeerd en bevalt mij erg goed :smullen

Leuk intro, bijzonder dat je eerst voor het land en daarna pas voor hun belangrijkste product, op de olie na, gevallen bent. Het is een geweldig land. Mooie whiskys heb je gekozen. In de categorie sherrybommen zou je de Aberlour A´bunadh eens moeten proberen. Wordt niet meer geproduceerd maar is nog voor een heel behoorlijke prijs te koop https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... h-batch-62

Dank voor de suggestie Gerrit! Deze ga ik zeker proberen. Is deze vergelijkbaar met de Glenfarclas 105? Heb daar een sample van gekocht.
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 12 Dec 2019, 08:19

Tomintoul schreef:Dank allen! Zojuist de Bunnahabhain 12 geprobeerd en bevalt mij erg goed :smullen

Dank voor de suggestie Gerrit! Deze ga ik zeker proberen. Is deze vergelijkbaar met de Glenfarclas 105? Heb daar een sample van gekocht.

Nee, de A'Bunadh is veel zachter dan de 105. Die laatste is flink bijterig door z'n 60%, wat ik veel minder herken in de A'Bunadhs

Welkom op het Forum.

Florian
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Tomintoul
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 12 Dec 2019, 09:31

Hi Florian,

Dank voor je reactie.

Dat de Glenfarclas 105 bijterig heb ik gister ondervonden :o Deze had voor mij dan ook een beetje water nodig. Goed om te weten dat de Aberlour A’Bunadh - ondanks een vergelijkbaar alcoholpercentage - zachter is. Heb jij wellicht een verklaring voor dat verschil?
0 x

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 13 Dec 2019, 07:45

Welkom op het forum :schotland

Die Glenfarcas is indd wat harder, terwijl bv een glenlivet Ultimate vW met zijn 66,6 % behoorlijk zachter is.

Dat is trouwens een vd lekkerste sherrybommen die ik geproefd heb.

Er zijn hier genoeg jongens die samples aanbieden, als je aan hun je smaakvoorkeuren doorgeeft kunnen die zeker weten een heerlijk pakketje voor je samenstellen
1 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 13 Dec 2019, 09:18

Tomintoul schreef:Daarom heb ik twee weken geleden mijn eerste whisky aangeschaft: een Kilchoman Sanaig. Deze week heb ik daar de Bunnahabhain 12 en Lagavulin DE aan toegevoegd (moeten nog worden bezorgd).

Waarom deze whisky’s? Allereerst vanwege het feit dat ik het mij leuk lijkt om verschillende whisky’s uit dezelfde regio met elkaar te kunnen vergelijken. Het plan is om na verloop van tijd telkens een regio ‘op te schuiven’. Hebben jullie in dat kader nog tips voor een volgende regio?

Allereerst Welkom.

Wat ik mij meer afvraag ... waarom deze Whisky's in combinatie met je Nickname?
De regio's en Whisky's die je noemt lijken ogenschijnlijk niets met elkaar in verband te houden.

Wellicht is het mijn kromme geest die hier iets in zoek, maar ben toch benieuwd.

Succes en veel plezier in je verdere ontdekkingstocht.

Gr,
Edwin
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Tomintoul
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 13 Dec 2019, 10:26

Welkom op het forum :schotland

Die Glenfarcas is indd wat harder, terwijl bv een glenlivet Ultimate vW met zijn 66,6 % behoorlijk zachter is.

Dat is trouwens een vd lekkerste sherrybommen die ik geproefd heb.

Er zijn hier genoeg jongens die samples aanbieden, als je aan hun je smaakvoorkeuren doorgeeft kunnen die zeker weten een heerlijk pakketje voor je samenstellen

Dank voor je bericht De Buuk. Heb jij wellicht ook een verklaring voor het verschil tussen de 'bijterige' Glenfarclas 105 en de zachtere Glenlivet en Aberlour? Ga daarnaast zeker wat samples kopen. :goedgedaan

Allereerst Welkom.

Wat ik mij meer afvraag ... waarom deze Whisky's in combinatie met je Nickname?
De regio's en Whisky's die je noemt lijken ogenschijnlijk niets met elkaar in verband te houden.

Wellicht is het mijn kromme geest die hier iets in zoek, maar ben toch benieuwd.

Succes en veel plezier in je verdere ontdekkingstocht.

Gr,
Edwin

Dank Edwin. Ik heb mijn account aangemaakt voordat ik op vakantie ging. De eerste locatie waar wij verbleven was Tomintoul. Vandaar. Verder moet je er niet te veel achter zoeken. Hopelijk geeft dit je geest rust :lol: :-P
2 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 13 Dec 2019, 12:09

gerritbakker57 schreef:Leuk intro, bijzonder dat je eerst voor het land en daarna pas voor hun belangrijkste product, op de olie na, gevallen bent. Het is een geweldig land. Mooie whiskys heb je gekozen. In de categorie sherrybommen zou je de Aberlour A´bunadh eens moeten proberen. Wordt niet meer geproduceerd maar is nog voor een heel behoorlijke prijs te koop https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... h-batch-62

De a’bunadh wordt niet meer geproduceerd? Heb ik iets gemist?
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”