Even voorstellen: Wevermans

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Wevermans
Actief lid
Actief lid

Even voorstellen: Wevermans

Ongelezen berichtdoor Wevermans » 05 Dec 2019, 22:30

Mijn whisky ontgroening heb ik ongeveer 25 jaar geleden gehad tijdens een whisky proeverij ‘op het werk’. Een presentatie over het hele distilleer proces afgewisseld met, in mijn herinnering een 7-tal rondes van drie whisky’s. Het was een overdaad aan smaken en te veel van het goede voor een beginneling, maar de Springbank 21 jaar en een Rosebank 8 jaar staan vanaf dat moment in mijn geheugen gegrift. Gelukkig was het een proeverij met overnachting.
De dag erna, op advies van de organisator en omdat we toch heel dicht in de buurt waren, naar Bilthoven gegaan om daar de eerste eigen whisky’s te kopen. Ik heb er toen een aantal gekocht, waaronder voor toen een hele dure van wel 154 gulden (67 euro) een LeDaig vintage 1974 vanwege de fel rode doos met gouden opdruk en een Linkwood.

Door de jaren heen altijd trouw aan de Schotse single malt whisky’s gebleven. In mijn herinnering staan ook nog een Bowmore gerijpt op wijnvaten. Verschillende whisky proeverijen bezocht, maar nog nooit een festival. Ik koop mijn whisky’s overal waar ik toevallig ben, maar de van Wees winkel in Amersfoort en Yves Bode op de Steenstraat in Arnhem daar snuffel ik het liefst tussen de schappen of in de kasten. Maar ik sta open voor alle tips voor wat betreft aanraad winkels.

Een tiental jaar geleden begonnen met het verzamelen van whisky’s. Ik noem dit mijn avondrood collectie, voor als ik straks in het bejaardenhuis zit en daar dan een illegaal kroegje kan runnen, met zeer exclusieve whisky,s, vanuit de biljartzaal.

De collectie bestaat nu uit 65 flessen. De laatste toevoeging is de Dailuaine 1997 21 years uit de Ultimate collectie van van Wees. Ik heb een sterke voorkeur voor independent bottelaars omdat deze flessen doorgaans iets goedkoper lijken te zijn en ik het leuk vind als er een jaartal en wat vat informatie op het etiquette staat. Als volgende actie zal ik op whiskbase een overzicht van mijn verzameling aanmaken. Er zit helemaal geen enkele lijn of gedacht achter de aanschaffen. Meestal is een artikel op een website of een slokkie in de winkel aanleiding om een fles te kopen.

Momenteel heb ik een Clynelish 14 en een Arran sauternes cask finish open staan.

Hier op het forum ga ik op zoek naar tips ter aanvulling van mijn collectie (vooral aangaande mooie en lekkere flessen van onafhankelijke bottelaars) en hoop ik vooral veel te leren om beter te kunnen proeven en smaken te onderscheiden want na al die jaren en verschillende flessen kom ik nog steeds niet heel veel verder dan de twee categorieën lekker en minder lekker..... waarbij er wel steeds meer in de tweede categorie valt. Ik blijf opzoek naar die ultieme slok whisky en gelukkig blijft dat tot nu toe steeds de volgende uit een nieuw geopende fles!

Proost, Wevermans
13 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Even voorstellen: Wevermans

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 05 Dec 2019, 22:43

Mooie intro Wevermans. Welkom op het forum :Slainte.
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 06 Dec 2019, 10:28

Leuke uitgebreide intro :goedgedaan

Welkom Wevermans!
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 06 Dec 2019, 12:15

Welkom op het forum Wevermans! :Slainte
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 06 Dec 2019, 21:40

Erg leuk intro, met name de Booze shop in het bejaardenhuis. Daar gaan we voor :nat
0 x

KoenK
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KoenK » 09 Dec 2019, 18:15

Mooi verhaal Gerrit, ik was er helemaal bij. Dat gaat nog heel leuk worden later in jouw bejaardenhuis! :bigsmile

Welkom aan boord! :Pipersmile
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”