Dit ben ik - MartinB

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
MartinB
Senior
Senior

Dit ben ik - MartinB

Ongelezen berichtdoor MartinB » 07 Feb 2019, 15:56

Hallo allen,

Ik heb me vandaag geregistreerd, en zal me gelijk even voorstellen: Martin, 47 jaar oud, afkomstig uit Twente en whisky liefhebber ;)
In mijn studententijd dronk ik regelmatig whisky, maar dat is daarna wat verwaterd. Een jaar of twee geleden heb ik weer een fles gekocht en de liefde was weer terug, waarbij ik er het laatste jaar fanatiek mee bezig ben. Sindsdien ben ik opzoek naar wat ik nou écht lekker vindt. Dit blijkt nogal te variëren, zowel met het seizoen, als ook het moment op de dag. Als onderdeel van de zoektocht ben ik bijvoorbeeld vorigjaar bij Whisky Weekend Twente en Whisky&Music geweest om een en ander te proeven. Om een indruk te geven waar ik van hou en wat ik heb geprobeerd de laatste tijd hier een opsomming van wat ik me zo herinner. Ik kan nog niet zo'n mooie omschrijving geven als ik regelmatig in reviews lees, maar zal in de toekomst dit eens gaan proberen.

Highland Park; Dit dronk ik ook zo'n 25 jaar geleden graag. Ik heb zowel de 10 als 12 jaar, waarbij ik zelf de 10 nog wat lekkerder vindt dan de 12. Fijne whisky voor vele momenten.

Aberlour: De 10 jaar was vroeger mijn 'budget whisky', met een prima prijs-kwaliteit. Volgens mij bestaat deze niet meer, en heeft de 12 jaar voor mij de plaats ingenomen als een whisky die altijd open staat. Net als Highland Park voor mij een fles die altijd kan. Ook heb ik de 16 en de a'bunadh staan. De 16 is duidelijk voller van smaak. Maar ik vraag me af of het de meerprijs waard is. De a'bunadh is een hele mooie voor bijzondere momenten. Hier moet ik echt rustig voor gaan zitten, bij voorkeur bij een haardvuur.

Cardhu 12 jaar. Een makkelijke, zoete die ik vooral in de zomer graag drink

The Glenlivit 18 jaar. Ik heb deze geprobeerd omdat ik hem met wat korting kon meenemen. Gezien de leeftijd en prijs vond ik hem erg tegenvallen. Een beetje middle-of-the-road, een whisky die iedereen tevreden moet stellen. Misschien zelfs saai.

Dalwhinnie winters gold. Echt een miskoop, ik vond er helemaal niks aan. Scherp, waarschijnlijk veel te jong. Sinds deze fles koop ik niets meer waar geen leeftijd op staat.

Ik merk dat mijn smaak de laatste tijd veel meer richting peated gaat, misschien ook omdat het winter is. Dus daar waren de:

Bowmore, 12 jaar als een heerlijke licht gepeate, fruitige islay. Prima prijs/kwaliteit. Ook heb ik de 15yo Darkest. Bol van de sherry, met een prachtige kleur. Hier moet je wat meer rust en tijd voor nemen, maar wat een smaak!

Laphroaigh 10yo. Vroeger vond ik hem niet te drinken, nu, zeker als het koud is buiten, mijn favoriet.

Finlaggan old reserve en Portwood. Deze heb ik voor het eerst geproefd op Whisky en Music. Zwaar rokerig, en intense smaak. Zeer voordelige prijs, maar nog wel wat scherp. Waarschijnlijk zijn ze nog wat jong. Leuk om eens te proberen, zeker een goede prijs/kwaliteit, maar ik geef liever toch wat meer uit voor een wat oudere (Lagavulin?)

Lagavulin, de 16 vind ik er lekker, vergelijkbaar met Laphroaigh, alleen wat minder medicinaal. Daarom heb laatst de (gewone, niet LE) 8yo gekocht. Ik begrijp niet waarom deze nog meer moet kosten dan de 16, aangezien ik hem een stuk minder vind. Niet voor herhaling vatbaar...

Er zijn er vast meer geweest, maar dit is wat ik zo nog weet. Ik heb de kaarten voor het volgende whisky weekend alweer gekocht, dus meer proeven en meer proberen. Mochten jullie nog tips hebben op basis van het voorafgaande, ik hou me aanbevolen. En anders gewoon de aanbiedingen van de plaatselijke Gall&Gall afwachten :)
8 x

MuziekDrank
Actief lid
Actief lid

Re: Dit ben ik

Ongelezen berichtdoor MuziekDrank » 07 Feb 2019, 16:26

Welkom Martin. Dat is een mooie introductie :duimop
1 x

Jacky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jacky » 07 Feb 2019, 17:11

Zo zien we je graag binnenkomen.
Een welgemeende welkom en veel plezier op je tocht door het rijk van dit geweldige vocht.
:nat
1 x
Afbeelding

Everything will be okay in the end. If it's not okay, there's always whisky...

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 07 Feb 2019, 18:17

Welkom Martin!
Een herkenbare introductie, zo zijn de meeste hier begonnen.
Om je smaak verder te ontdekken raad ik je aan om veel verschillende, en vooral onbekende samples te bestellen bij de forumleden hier.
Veelal staan er linkjes vermeld als handtekening bij het forumlid, maar je kunt ook naar ons sample forum.
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Feb 2019, 18:43

Hallo Martin, welkom op het forum. Veel plezier met lezen van al die mooie topics :Slainte.
1 x
Afbeelding

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 07 Feb 2019, 19:29

Hoi Martin, leuke binnenkomer en veel plezier op het forum :Slainte
1 x
Afbeelding

GlenMarcus
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GlenMarcus » 07 Feb 2019, 19:52

Welkom Martin :Slainte
1 x

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 07 Feb 2019, 20:58

Welkom hier, ik zit er nu 1 dag op en heb al mega veel info tot me mogen nemen! Succes met je smaak speurtocht :hoedaf
1 x
"Volo et Valeo"

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Feb 2019, 07:46

Welkom op 't Forum, Martin.

Vanuit Hengelo is Delden om de hoek voor mij. Mooi intro.

https://www.facebook.com/groups/392227584232661/

Florian
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Feb 2019, 08:48

Welkom op het Forum, Martin! :Slainte
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Re: Dit ben ik - MartinB

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Feb 2019, 10:42

Hoi Martin!

Welkom op het forum! En je hebt in ieder geval al een redelijk beeld van een aantal 'b!asis' whisky's. Wat betreft de Dalwhinnie heb je helemaal gelijk! Pure bocht
1 x

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 08 Feb 2019, 11:38

Bedankt voor alle verwelkomingen en tips.
Samples ga ik zeker eens proberen, en ik ga me ook aanmelden voor de 'Twentse liefhebbers' pagina :goedgedaan
1 x

Timon88
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Timon88 » 08 Feb 2019, 23:42

Welkom Martin!
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Feb 2019, 10:07

Welkom op het forum Martin! :Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”