Even voorstellen

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Zandhaai
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Even voorstellen

Ongelezen berichtdoor Zandhaai » 01 Dec 2017, 16:05

Hallo whiskyliefhebbers,

Ik ben Zandhaai, ben nog een beginnend whisky (single malt)liefhebber. Hoewel ik voor ongeveer 2 jaar terug al verschillende flessen in huis heb gehad, wil ik nu weer eens verschillende flessen gaan kopen/uitproberen.

De whisky's die ik momenteel al gehad heb:

-Highlandpark: 10, 12 en 18
-Yamakazi? geloof ik
- millstone 5
- glenrothes reserve
- ik geloof springbank groen goude fles
Ik zal er nog misschien nog 1 of 2 vergeten

Nu kon mij de HP het meeste bekoren wat ik tot nu toe heb geproefd. Nu direct mijn eerste vraag de smaak van HP bevalt mij wel alleen mag het van mij nog wel een beetje krachtiger. Aan Welke distilleerderij moet ik dan gaan denken? Tallisker 10 misschien of is dat misschien te krachtig?

Mvg Zandhaai
1 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Even voorstellen

Ongelezen berichtdoor JvR » 01 Dec 2017, 16:57

Persoonlijk nog nooit HP op, dacht dat het (licht) geturfd was?

Talisker 10 is prima, ook geturfd maar niet zeer zwaar geturfd. Je zou ook eens naar een bowmore kunnen kijken.

Als je eens wat zwaarder geturfd wil proberen zou ik in de 'startersklasse' een caol ila 12, lagavullin 16 of ledaig 10 aanraden.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Dec 2017, 18:12

Welkom Zandhaai!

Talisker 10 is inderdaad wel een logische tip, of ie te krachtig is (of misschien nog niet krachtig genoeg voor je smaak...) is een kwestie van proeven en ontdekken ;) .
Oftewel, de 'tip van de dag' voor veel nieuwkomers hier: Samples! Bespaart je mogelijke miskopen, en maakt ontdekken van andere mooie whisky's mogelijk :bigsmile .
:Slainte
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 01 Dec 2017, 18:20

Samples zijn inderdaad aan te raden. Er zijn genoeg mensen hierop het forum die een mooi pakketje voor je kunnen samenstellen. Probeer sowieso een sample van de Benromach 10yo, die is ook medium peaty.
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 02 Dec 2017, 12:55

Welkom op het forum!

En wat je vraag betreft sluit ik me aan bij een aantal bovengenoemde:
- Lagavulin 16
- Talikser 10
- Coal Ila 12
- Ledaig 10

Dat was ook min of meer mijn beginrijtje voor turfachtige whisky.
Mocht je nog sterker willen gaan:
- Laphroaig 10 of QC
- Ardbeg 10

:Slainte
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 04 Dec 2017, 10:18

welkom op het forum en veel plezier
0 x

dcw
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dcw » 04 Dec 2017, 11:56

Welkom Zandhaai. Ik ben in blijde verwachting van mijn eerst fles HP (een Dragon Legend, die m'n beste vriend onlangs uit Schotland heeft meegenomen).
Ik hoop alvast dat het distillaat van HP bij mij even goed in de smaak valt dan :)
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 05 Dec 2017, 09:44

Welkom! ;)
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Dec 2017, 15:10

Welkom!

Benromach vind ik inderdaad een goede tip. De Benromach 10 is erg vol en rijk aan smaak. Wil je nog wat krachtiger, dan is de Benromach 10 100 Proof (57 procent) een idee, maar misschien is dat ook iets te veel van het goed.

Verder kan ik Springbank van harte aanraden. Kijk eens of je de Springbank 10 ergens kan proeven. Als dat bevalt, dan kan je gerust meer van deze distilleerderij proberen.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Zandhaai
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Zandhaai » 06 Dec 2017, 13:34

Bedankt voor de reacties, nu ben ik vrijdag naar de winkel gereden en heb eventjes voor het rek met de whiskies gestaan. Ik wou eerst de talisker 10 kopen, maar toen zag ik de bowmore 12y staan die goedkoper was en waarbij nog 2 kleine flesjes van 50cl bij zaten, het betrof no1 en de 15y dus ben uiteindelijk daarvoor gegaan. Nu heb de de fles direct savonds open getrokken en na 2 drammetjes dacht hmm dit is wel peaty genoeg, de dag erna was ik jarig dus nog maar eens wat geproefd en heel raar maar ik vond hem de 2dag helemaal niet meer zo peaty. Ligt dat aan mij? Binnenkort eens maar wat samples aanschaffen. :nat
0 x

SanderHeijmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor SanderHeijmans » 07 Dec 2017, 11:41

Een whisky zal kwa smaak na 2 dram in 1 nacht niet veel veranderen denk ik, of heb je de kurk er af gelaten? ;) Misschien iets gegeten wat je smaak beïnvloed? Trouwens, een vriend van mij had ook een mooie peated-sherry whisky van klichoman. Weet zo niet welke, dacht met een zwart label. Succes!
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”