Bij deze wil ik me even voorstellen. Florian, 48 jaar, uit het altijd schone Twente. Ik ben ruim 30 jaar een verstokt roker geweest, maar nu eindelijk een aantal weken gestopt. Maar ja, dan moet je iets anders hebben wat je jeukt: whisky!
Het bijzondere: ik heb eigenlijk nooit gedronken, maar een aantal weken geleden, bij mijn eerste proefavond, was mijn vrouw voor het eerst tijdens ons huwelijk de BOB!
Hoe is 't begonnen? Een goede vriend vroeg me een aantal maanden geleden om toch eens een slokje te proeven. Zo gezegd, zo gedaan, en ik begon te nippen aan een glaasje Glen Moray. Rustig, eerst ruiken, rustig proeven, over de tong rollen..... lekker! De volgende glaasjes waren vlot getapt: een Glenlivet en een Jack Daniels Single Barrel.
Ik was overtuigd, ik had een nieuwe hobby. Vlak voor de zomer richting de slijter getogen, een aantal glaasjes geproefd op het advies van de slijter en naar huis gegaan met een Writers Tears en een Aberfeldy 12. Op vakantie volgden al snel een Hyde 10 en een Bushmills 10. Drie weken geleden weer thuis gekomen en op uitnodiging van een collega bij haar man thuis geweest en die heeft me die avond 16(!) wishky's laten proeven. Een fantastische avond hebben we gehad (vrouw was BOB, weet je nog?). Naar aanleiding van deze avond ben ik maar weer eens naar de slijterij getogen. De proefavond deed me beseffen dat ik het rokerige toch wel heel lekker vond. Dus naar huis met een Glenrothes Select Reserve, een Bowmore 12 en een Kilchoman Machir Bay 2014. De Kilchoman was een gouden keus, de Bowmore een juwelen.
Ondertussen wilde ik toch iets meer, iets meer bijzonder. In het boek van Neil Peart (Rush) wordt vaak de Macallan besproken, daar had ik eigenlijk vanaf het begin m'n zinnen op gezet, op de proefavond heb ik een 12, 15 en een 18-jarige mogen proeven, maar voor m'n gevoel is die te zacht, niet peaty genoeg. Dus de boeg om gegooid: ik heb een Talisker 18 en een Biwmore 18 gekocht. Wat een fantastische whisky's! Met name de Bowmore, weer, is een godendrank.
Voorlopig is het nu even genoeg, 11 flessen in de kast, 600 euro lichter. Even een maandje rust. Volgende stap: een Kilchoman 100% islay en een Laphroaig. Van de laatste weet ik nog niet welke: de Quarter Cask misschien.
Whisky's die ik mag noteren als 'geproefd':
- Aberfeldy 12
- Aberlour A'bunadh (ook lekker)
- Arran Original
- Auchentoshan Heartwood
- Auchentoshan Treewood
- Balblair 1983 1st release (tegenvaller)
- Bowmore 12 (favoriet)
- Bowmore 18 (favoriet)
- Bushmills 10
- Connemara Peated
- Dalmore 12
- Famous Grouse Black Grouse
- Glen Moray Port Cask Finish
- Glenfiddich 12
- Glengoyne 17
- Glenlivet Founder's Reserve
- Glenmorangie 10
- Glenrothes Select Reserve
- Greenore 8
- Highland Park 12
- Highland Park 18
- Hyde No.1 President's Cask - Sherry Cask
- Jack Daniels Single Barrel
- Jameson
- Johnny Walker Red Label
- Kilchoman Machier Bay 2014 (favoriet)
- Laphroaig 18
- Macallan 10
- Macallan Fine Oak 18
- Macallan Sienna
- Paddy Centenary Edition
- Royal Lochnagar 12
- Scapa 16
- Talisker 18 (favoriet)
- The Singleton Of Dufftown Sunray
- Writers Tears (favoriet, al is 't alleen al om de naam)
Mooi lijstje om mee te beginnen, dacht ik zo.
Ik hoop op dit Forum meer te weten te komen over whisky en alles wat er mee te maken heeft en ik hoop hier ook de heerlijke rokige whisky's te vinden.
Gr
Florian