Van de rook in de drank

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor FGG » 31 Aug 2016, 20:02

Hallo mensen,

Bij deze wil ik me even voorstellen. Florian, 48 jaar, uit het altijd schone Twente. Ik ben ruim 30 jaar een verstokt roker geweest, maar nu eindelijk een aantal weken gestopt. Maar ja, dan moet je iets anders hebben wat je jeukt: whisky!
Het bijzondere: ik heb eigenlijk nooit gedronken, maar een aantal weken geleden, bij mijn eerste proefavond, was mijn vrouw voor het eerst tijdens ons huwelijk de BOB! :duimop

Hoe is 't begonnen? Een goede vriend vroeg me een aantal maanden geleden om toch eens een slokje te proeven. Zo gezegd, zo gedaan, en ik begon te nippen aan een glaasje Glen Moray. Rustig, eerst ruiken, rustig proeven, over de tong rollen..... lekker! De volgende glaasjes waren vlot getapt: een Glenlivet en een Jack Daniels Single Barrel.
Ik was overtuigd, ik had een nieuwe hobby. Vlak voor de zomer richting de slijter getogen, een aantal glaasjes geproefd op het advies van de slijter en naar huis gegaan met een Writers Tears en een Aberfeldy 12. Op vakantie volgden al snel een Hyde 10 en een Bushmills 10. Drie weken geleden weer thuis gekomen en op uitnodiging van een collega bij haar man thuis geweest en die heeft me die avond 16(!) wishky's laten proeven. Een fantastische avond hebben we gehad (vrouw was BOB, weet je nog?). Naar aanleiding van deze avond ben ik maar weer eens naar de slijterij getogen. De proefavond deed me beseffen dat ik het rokerige toch wel heel lekker vond. Dus naar huis met een Glenrothes Select Reserve, een Bowmore 12 en een Kilchoman Machir Bay 2014. De Kilchoman was een gouden keus, de Bowmore een juwelen.
Ondertussen wilde ik toch iets meer, iets meer bijzonder. In het boek van Neil Peart (Rush) wordt vaak de Macallan besproken, daar had ik eigenlijk vanaf het begin m'n zinnen op gezet, op de proefavond heb ik een 12, 15 en een 18-jarige mogen proeven, maar voor m'n gevoel is die te zacht, niet peaty genoeg. Dus de boeg om gegooid: ik heb een Talisker 18 en een Biwmore 18 gekocht. Wat een fantastische whisky's! Met name de Bowmore, weer, is een godendrank.
Voorlopig is het nu even genoeg, 11 flessen in de kast, 600 euro lichter. Even een maandje rust. Volgende stap: een Kilchoman 100% islay en een Laphroaig. Van de laatste weet ik nog niet welke: de Quarter Cask misschien.


Whisky's die ik mag noteren als 'geproefd':

- Aberfeldy 12
- Aberlour A'bunadh (ook lekker)
- Arran Original
- Auchentoshan Heartwood
- Auchentoshan Treewood
- Balblair 1983 1st release (tegenvaller)
- Bowmore 12 (favoriet)
- Bowmore 18 (favoriet)
- Bushmills 10
- Connemara Peated
- Dalmore 12
- Famous Grouse Black Grouse
- Glen Moray Port Cask Finish
- Glenfiddich 12
- Glengoyne 17
- Glenlivet Founder's Reserve
- Glenmorangie 10
- Glenrothes Select Reserve
- Greenore 8
- Highland Park 12
- Highland Park 18
- Hyde No.1 President's Cask - Sherry Cask
- Jack Daniels Single Barrel
- Jameson
- Johnny Walker Red Label
- Kilchoman Machier Bay 2014 (favoriet)
- Laphroaig 18
- Macallan 10
- Macallan Fine Oak 18
- Macallan Sienna
- Paddy Centenary Edition
- Royal Lochnagar 12
- Scapa 16
- Talisker 18 (favoriet)
- The Singleton Of Dufftown Sunray
- Writers Tears (favoriet, al is 't alleen al om de naam)

Mooi lijstje om mee te beginnen, dacht ik zo.

Ik hoop op dit Forum meer te weten te komen over whisky en alles wat er mee te maken heeft en ik hoop hier ook de heerlijke rokige whisky's te vinden.

Gr
Florian
2 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

PatricovdHeuvel
Actief lid
Actief lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 Aug 2016, 17:26

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor PatricovdHeuvel » 31 Aug 2016, 20:05

FGG schreef:Hallo mensen,

Bij deze wil ik me even voorstellen. Florian, 48 jaar, uit het altijd schone Twente. Ik ben ruim 30 jaar een verstokt roker geweest, maar nu eindelijk een aantal weken gestopt. Maar ja, dan moet je iets anders hebben wat je jeukt: whisky!
Het bijzondere: ik heb eigenlijk nooit gedronken, maar een aantal weken geleden, bij mijn eerste proefavond, was mijn vrouw voor het eerst tijdens ons huwelijk de BOB! :duimop

Hoe is 't begonnen? Een goede vriend vroeg me een aantal maanden geleden om toch eens een slokje te proeven. Zo gezegd, zo gedaan, en ik begon te nippen aan een glaasje Glen Moray. Rustig, eerst ruiken, rustig proeven, over de tong rollen..... lekker! De volgende glaasjes waren vlot getapt: een Glenlivet en een Jack Daniels Single Barrel.
Ik was overtuigd, ik had een nieuwe hobby. Vlak voor de zomer richting de slijter getogen, een aantal glaasjes geproefd op het advies van de slijter en naar huis gegaan met een Writers Tears en een Aberfeldy 12. Op vakantie volgden al snel een Hyde 10 en een Bushmills 10. Drie weken geleden weer thuis gekomen en op uitnodiging van een collega bij haar man thuis geweest en die heeft me die avond 16(!) wishky's laten proeven. Een fantastische avond hebben we gehad (vrouw was BOB, weet je nog?). Naar aanleiding van deze avond ben ik maar weer eens naar de slijterij getogen. De proefavond deed me beseffen dat ik het rokerige toch wel heel lekker vond. Dus naar huis met een Glenrothes Select Reserve, een Bowmore 12 en een Kilchoman Machir Bay 2014. De Kilchoman was een gouden keus, de Bowmore een juwelen.
Ondertussen wilde ik toch iets meer, iets meer bijzonder. In het boek van Neil Peart (Rush) wordt vaak de Macallan besproken, daar had ik eigenlijk vanaf het begin m'n zinnen op gezet, op de proefavond heb ik een 12, 15 en een 18-jarige mogen proeven, maar voor m'n gevoel is die te zacht, niet peaty genoeg. Dus de boeg om gegooid: ik heb een Talisker 18 en een Biwmore 18 gekocht. Wat een fantastische whisky's! Met name de Bowmore, weer, is een godendrank.
Voorlopig is het nu even genoeg, 11 flessen in de kast, 600 euro lichter. Even een maandje rust. Volgende stap: een Kilchoman 100% islay en een Laphroaig. Van de laatste weet ik nog niet welke: de Quarter Cask misschien.


Whisky's die ik mag noteren als 'geproefd':

- Aberfeldy 12
- Aberlour A'bunadh (ook lekker)
- Arran Original
- Auchentoshan Heartwood
- Auchentoshan Treewood
- Balblair 1983 1st release (tegenvaller)
- Bowmore 12 (favoriet)
- Bowmore 18 (favoriet)
- Bushmills 10
- Connemara Peated
- Dalmore 12
- Famous Grouse Black Grouse
- Glen Moray Port Cask Finish
- Glenfiddich 12
- Glengoyne 17
- Glenlivet Founder's Reserve
- Glenmorangie 10
- Glenrothes Select Reserve
- Greenore 8
- Highland Park 12
- Highland Park 18
- Hyde No.1 President's Cask - Sherry Cask
- Jack Daniels Single Barrel
- Jameson
- Johnny Walker Red Label
- Kilchoman Machier Bay 2014 (favoriet)
- Laphroaig 18
- Macallan 10
- Macallan Fine Oak 18
- Macallan Sienna
- Paddy Centenary Edition
- Royal Lochnagar 12
- Scapa 16
- Talisker 18 (favoriet)
- The Singleton Of Dufftown Sunray
- Writers Tears (favoriet, al is 't alleen al om de naam)

Mooi lijstje om mee te beginnen, dacht ik zo.

Ik hoop op dit Forum meer te weten te komen over whisky en alles wat er mee te maken heeft en ik hoop hier ook de heerlijke rokige whisky's te vinden.

Gr
Florian


Welkom... n aardig lijstje inderdaad :nat
0 x

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Nino » 31 Aug 2016, 20:36

Welkom
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3575
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor defeatless » 31 Aug 2016, 21:07

Welkom op het forum!

Het lijkt erop dat je een peat-head bent :D.
Nou dan kun je hier je lol op, d'r zijn er zat.

Verder is de standaard tip om samples te kopen. Die vind je in het aanbod gedeelte. Je koopt dan, veelal tegen kostprijs, een sample. Waardoor je niet meteen met een fles thuis zit die je niet lekker vind.

Overigens is stoppen met roken ook de beste keuze geweest die ik ooit gemaakt heb! Keep it up!
1 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 31 Aug 2016, 21:36

Welkom! Er is voldoende info om eens lekker te doorzoeken, en vragen staat vrij natuurlijk in het hiervoor bestemde topic.
Goed van je dat je verschillende whiskies proeft, daar leer je de verschillende smaken relatief snel door kennen. Ga zo door, en veel plezier!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor FGG » 01 Sep 2016, 07:45

Allemaal bedankt voor het welkom. Ik denk dat ik me hier wel ga vermaken. :bigsmile
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 01 Sep 2016, 10:07

Leuk lijstje Florian en welkom op het forum!
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2797
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Pellie » 01 Sep 2016, 10:13

Welkom tukker....

Check dit ook eens Pellie @ Twents Whiskygenootschap - Hengelo
En dit https://www.facebook.com/groups/392227584232661/ als je FB hebt...
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2355
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 01 Sep 2016, 10:39

welkom, leuk intro.. ik ben ook fan van kilchoman trouwens, wel duur, maar heerlijk spul
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor FGG » 01 Sep 2016, 12:35

Pellie schreef:Welkom tukker....

Check dit ook eens Pellie @ Twents Whiskygenootschap - Hengelo
En dit https://www.facebook.com/groups/392227584232661/ als je FB hebt...


Thnx. Kom uit Hengelo dus dat zit wel goed. Lid geworden.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 01 Sep 2016, 13:14

FGG schreef:
Pellie schreef:Welkom tukker....

Check dit ook eens Pellie @ Twents Whiskygenootschap - Hengelo
En dit https://www.facebook.com/groups/392227584232661/ als je FB hebt...


Thnx. Kom uit Hengelo dus dat zit wel goed. Lid geworden.


Hengelo represent ;)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1227
Lid geworden op: 18 Nov 2014, 21:17
Locatie: Fryslân
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Freddy » 01 Sep 2016, 16:54

Vanuit het altijd mooie Friesland welkom Florian :hoedaf
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3109
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 01 Sep 2016, 18:19

Welkom!
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Sep 2016, 20:22

FGG schreef:Bedankt voor de vlotte reacties en de PB's. Vandaag een mooi setje opgehaald in Eindhoven:

Laphroaig Quarter Cask
Islay Storm
Benriach Curiositas
Benromach peat smoke
Old Ballantruan
Laphroaig Triple Wood
Bruichladdich Waves

Daar gaan we vanavond even voor zitten :smullen


Zo, dat waren ze dan! Even een vlotte review:


Laphroaig Quarter Cask - Top whisky, helemaal mijn ding.
Islay Storm - Ook zeer lekker, ook op de wishlist
Benriach Curiositas - Deze vond ik minder, niet echt mijn smaak
Benromach peat smoke -Viel tegen, zeker gezien de smaak. Ik had iets meer 'smoke' verwacht
Old Ballantruan - Minder, iets te 'wollig' voor mij.
Laphroaig Triple Wood - Het betere werk. Niet zo lekker als de Quarter Cask, maar zeker de moeite waard
Bruichladdich Waves - Die brandde er behoorlijk door. misschien ook omdat het de eerste was.

Francoise, bedankt!
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor fjharms » 03 Sep 2016, 12:22

FGG schreef:
Zo, dat waren ze dan! Even een vlotte review:


Laphroaig Quarter Cask - Top whisky, helemaal mijn ding.
Islay Storm - Ook zeer lekker, ook op de wishlist
Benriach Curiositas - Deze vond ik minder, niet echt mijn smaak
Benromach peat smoke -Viel tegen, zeker gezien de smaak. Ik had iets meer 'smoke' verwacht
Old Ballantruan - Minder, iets te 'wollig' voor mij.
Laphroaig Triple Wood - Het betere werk. Niet zo lekker als de Quarter Cask, maar zeker de moeite waard
Bruichladdich Waves - Die brandde er behoorlijk door. misschien ook omdat het de eerste was.

Francoise, bedankt!


Graag gedaan :)
als ik zo lees welke je het lekkerst vond dan zou ik je aanraden om ergens wat samples van Ardbeg en Lagavulin op de kop te tikken. Ga je vast ook waarderen!
peated Speyside is zo te zien niet jouw ding... Dat heb je nu in ieder geval snel ondervonden.
0 x
Afbeelding


Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten