Even voorstellen

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Even voorstellen

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 21 Aug 2016, 16:30

Hallo allemaal,

Via de site van Van Wees kwam ik op dit forum. Vier jaar geleden tijdens onze 2e vakantie in Schotland kocht ik onder het motto "when in Scotland, do as the locals do" mijn eerste fles whisky. Op goed geluk schafte ik de Benromach 10 jaar aan. Ik had geen idee wat ik kocht, maar nog steeds vind ik dit een van de betere flessen in mijn bescheiden collectie.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Highland whisky's. Oban, Ben Nevis; Mijn favoriete fles tot nu toe is echter de Edradour op vatsterkte van de Ultimate serie van Van Wees. Ik beschouw mij niet als een ervaren whisky drinker, en lees dan ook met plezier jullie adviezen. In oktober zal ik bezoek ik voor de eerste keer het Pot Still festival in Amersfoort.

Mijn laatst aangekochte flessen zijn een Bowmore 12 jaar, en de Penderyn - Legend uit Wales. Deze zit echter nog dicht. Is iemand bekend met deze laatste fles?

Groet
Erik
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Even voorstellen

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Aug 2016, 17:24

Hoi Erik!

Welkom op het forum!

Een goede tip om eens wat meer whisky te proeven is het aanschaffen van wat samples. Dan kun je op goedkope wijze veel verschillende whisky's proeven en zit je niet thuis met een fles die je niet lekker vindt.

De Erdradour is inderdaad lekker, maar een beetje prijzig. Althans dat was met de vaten van een paar maanden geleden wel het geval.
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 21 Aug 2016, 17:37

Welkom!
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 21 Aug 2016, 18:29

Welkom
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 21 Aug 2016, 19:35

Welkom Erik, leuk om zo te starten in Schotland. Veel plezier op het forum :goedgedaan
0 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 22 Aug 2016, 00:16

welkom op het forum Erik!
0 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 22 Aug 2016, 17:47

Welkom Erik :Slainte

Zelf heb ik geen ervaring met deze Penderyn maar wel deze:
https://www.whiskybase.com/whisky/38173 ... yn-madeira
https://www.whiskybase.com/whisky/72030/penderyn-peated
De eerste was best lekker de tweede viel mij wat tegen.
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 23 Aug 2016, 21:58

welkom, whisky leren drinken in schotland !! respect, zo zou het altijd moeten gaan :schotland
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 24 Aug 2016, 17:49

Welkom op het forum :hoera
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 11 Sep 2016, 16:15

Welkom, de Edra's van vW zijn dikke prima :goedgedaan
0 x
squaadgras @ whiskybase | 2 ∞ & →

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 19 Sep 2020, 16:55

Nou, 4 jaar en 500 bericthen later is het misschien even een mooie gelegenheid om de tussenbalans op te maken:

Ik lees in mijn eerste post dat ik recentelijk een Penderyn had gekocht. Ik kan me alleen herinneren dat ik deze kocht in een winkeltje in Wales en dat ik later moeite had om de fles leeg te krijgen. Er staat hier nog een sampletje "voor later", en vrees dat deze me niet zal bevallen. Er is dus veel gebeurd sinds de zomer van 2016. Ik voelde me destijds als iemand die een boekwinkel binnenstapt, nooit gelezen heeft en aan de verkoper vraagt: "nou doe mij dus maar een boek". Geen flauw idee had ik destijds.

Ondertussen is er veel veranderd op whisky gebied. Via de locatie-info in het forumproefiel liep ik tegen 4 gasten uit de omgeving van Amersfoort aan, en toen ging het snel. Met 5 man komen we na enkele richtingloze opstart tastings nog steeds zo'n 5 keer per jaar bij elkaar voor mooie thema tastings. Volgende week staat er weer een op de planning. Ik kan niet wachten. Inmiddels hebben we een prachtige whiskyreis achter de rug en een epische vintage tasting; beide hier prachtig beschreven door Defeatless.

Terugkijkend is ook de whiskykast veranderd; niet alleen qua locatie maar ook qua inhoud. Dat is het "probleem" van deze hobby: de lat wordt elke keer hoger gelegd. Toen ik voor het eerst een fles van boven de 100 Euro aanschafte, voelde het als of ik de Rubicon overstak. Dat gaat nooit meer gebeuren dacht ik; little did I know.

Benieuwd waar de volgende Jaren mij brengen. In ieder geval naar Schotland; en dan niet alleen voor de whisky. Het blijft een fascinerend land met ditto geschiedenis en bewoners.

Terug naar de whisky. Mijn huidige favorieten:
- Springbank
- Benrinnes (IB's op 18y+)
- Glendronach
- Loch Lomond
En ik houd het single cask programma van Glenallachie in de gaten.

Benieuwd waar deze reis mij de komende Jaren brengt.

Slainte.
8 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Sep 2020, 19:07

Erik1908 schreef:Toen ik voor het eerst een fles van boven de 100 Euro aanschafte, voelde het als of ik de Rubicon overstak. Dat gaat nooit meer gebeuren dacht ik; little did I know.

Herkenbaar. Begin 2015 was een 30 jaar oude Miltonduff mijn eerste fles boven de €100, omdat ik een echt oude whisky op de plank wilde hebben staan. Dat moest eenmalig toch net kunnen...

Deze maand alleen al 3 flessen van boven de €100 aan de collectie toegevoegd (had dan wel niks in augustus gekocht, maar toch), het kan verkeren.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Sep 2020, 19:09

HammerHead schreef:Deze maand alleen al 3 flessen van boven de €100 aan de collectie toegevoegd (had dan wel niks in augustus gekocht, maar toch), het kan verkeren.
Vast geen 30 jaar oude.
2 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Sep 2020, 19:14

Nee, 21, 23 en 24. Knappe jongen die mij nu nog een 30+ jaar gerijpte single malt voor €130 op vatsterkte kan aanwijzen.
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 19 Sep 2020, 19:42

Houd die single casks van Glenallachie vooral in de gaten. Ik voel aan mijn theewater dat er zomaar eens op korte termijn wat vaatjes op de markt komen.

Maar bovenal; leuk zo'n update
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”