Rogier

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Rogier
Actief lid
Actief lid

Rogier

Ongelezen berichtdoor Rogier » 30 Jul 2010, 21:24

Hallo,

Ik ben Rogier en na vele jaren wijnen drinken ben ik zo goed als overgestapt op whisky. De nog grotere smaaksensatie en variatie, alsmede het lang kunnen bewaren van whisky geeft mij veel meer plezier dan wijn, en dat was dan ook de reden.

Ik probeer vanalles uit, maar van Ardbeg, Springbank en spraakmakende bottelingen van Bruichladdich, (en hier en daar iets aparts) probeer ik een kleine voorraad aan te leggen om over 5 - 10 - 20 jaar nog eens een fles(sen) te kunnen openen en de whisky te herbeleven. Dit verzamelen met deze doelstelling heb ik afgekeken van enkele reviewers en vond het wel slim.
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Rogier

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Jul 2010, 21:30

Welkom Rogier.

Wijn en whisky gaat ook prima samen (wel afzonderlijk natuurlijk) hoor.

Dat doe ik al bijna 40 jaar.
Ik heb "diep in de wijn gezeten" (en nog best wel) en dat help me denk ik wel bij het "proefproces". :nat
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

old-smuggler
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor old-smuggler » 30 Jul 2010, 21:53

Welkom Rogier,

Veel plezier op dit forum, zal best gaan lukken.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 31 Jul 2010, 01:10

Rogier schreef:probeer ik een kleine voorraad aan te leggen om over 5 - 10 - 20 jaar nog eens een fles(sen) te kunnen openen en de whisky te herbeleven. Dit verzamelen met deze doelstelling heb ik afgekeken van enkele reviewers en vond het wel slim.

Dag Rogier, welkom op het forum.
Ik dacht er in het begin ook zo over, maar dat veranderde toch na enkele jaren. Ik ben van plan om uiteindelijk toch (zo goed als) alle flessen te openen om te proeven. Het leven is veel te kort en als je dood bent, heb je er niks meer aan.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Jul 2010, 10:36

He Rogier,

Welkom op dit forum. Het is niet nodig over te stappen om te kunnen genieten. Van mij mag je ook best nog eens een wijntje of biertje drinken hoor :lol:
johan brugge schreef:
Rogier schreef:probeer ik een kleine voorraad aan te leggen om over 5 - 10 - 20 jaar nog eens een fles(sen) te kunnen openen en de whisky te herbeleven. Dit verzamelen met deze doelstelling heb ik afgekeken van enkele reviewers en vond het wel slim.

Ik dacht er in het begin ook zo over, maar dat veranderde toch na enkele jaren. Ik ben van plan om uiteindelijk toch (zo goed als) alle flessen te openen om te proeven. Het leven is veel te kort en als je dood bent, heb je er niks meer aan.

Ik verzamel ook niet. Er staan wel een aantal flessen dicht, maar dat is meer met reden dat ik niet 30+ flessen open (wil) heb(ben) staan. Maar... alles verandert. Eerst ligt je prijsgrens voor een fles bij X, even later bij X+Y, dan... Dus wie weet: ik verzamel nu in ieder geval niet, maar ik geniet ervan (al kun je ook genieten van een hele mooie collectie, maar dat is een ander genieten :-P)

Veel plezier hier!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 31 Jul 2010, 11:26

Welkom op dit forum, Rogier en geniet van het kostbare, vloeibare goud. En voor vragen zijn hier gelukkig veel mensen aanwezig, die daar 'n goed antwoord op weten. Veel plezier :)

:Slainte
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Topvoerder
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Topvoerder » 31 Jul 2010, 11:38

Welkom op dit forum Rogier! :duimop
0 x
And now for something completely different...

Afbeelding

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 31 Jul 2010, 17:27

Welkom Rogier
0 x

Rogier
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rogier » 31 Jul 2010, 19:57

Bedankt voor de welkom! :)

JayDie schreef:He Rogier,

Welkom op dit forum. Het is niet nodig over te stappen om te kunnen genieten. Van mij mag je ook best nog eens een wijntje of biertje drinken hoor :lol:
johan brugge schreef:

Ik verzamel ook niet. Er staan wel een aantal flessen dicht, maar dat is meer met reden dat ik niet 30+ flessen open (wil) heb(ben) staan. Maar... alles verandert. Eerst ligt je prijsgrens voor een fles bij X, even later bij X+Y, dan... Dus wie weet: ik verzamel nu in ieder geval niet, maar ik geniet ervan (al kun je ook genieten van een hele mooie collectie, maar dat is een ander genieten :-P)

Veel plezier hier!

Ik vind het een zeer goede tip om zeker voordat magere Hein op bezoek komt, dat je niet een hele collectie ongeopende flessen hebt staan waar je nog nooit van geproefd/genoten hebt. Dat zou zonde zijn. Ik moet eerst maar eens aan mijzelf bewijzen dat ik van bepaalde flessen uberhaupt af kan blijven de nodige jaren! :bigsmile Wat ik bijvoorbeeld laatst heb gedaan is bij een slijter de "oude" Springbank 15 te kopen (de botteling van na 2003 en voor 2010), deze was ook nog eens in de aanbieding. Ik vond deze zo lekker, en op internet kwam ik erachter dat waar deze flessen nog aangeboden worden deze al wat steviger aan de prijs kunnen zitten. Ik kan mij voorstellen als ik over 5 of 10 jaar deze fles weer eens wil herbeleven en deze wil kopen, ik een veelvoud moet betalen omdat de fles schaarser is geworden en daardoor de verzamelwaarde hoger. De keer erop heb ik bij dezelfde slijter zijn laatste 2 flessen ook gekocht, en deze een stukje verderop in mijn leven te openen ;) Ik heb hetzelfde gevoel ervaren bij de Airigh Nam Beist van Ardbeg, wat een hemelse Dram!
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Jul 2010, 20:05

Rogier schreef:Wat ik bijvoorbeeld laatst heb gedaan is bij een slijter de "oude" Springbank 15 te kopen (de botteling van na 2003 en voor 2010), deze was ook nog eens in de aanbieding. Ik vond deze zo lekker, en op internet kwam ik erachter dat waar deze flessen nog aangeboden worden deze al wat steviger aan de prijs kunnen zitten. Ik kan mij voorstellen als ik over 5 of 10 jaar deze fles weer eens wil herbeleven en deze wil kopen, ik een veelvoud moet betalen omdat de fles schaarser is geworden en daardoor de verzamelwaarde hoger.

Dan is het niet zozeer verzamelen, maar meer het veilig stellen. Ook een goede reden :goedgedaan
0 x

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 31 Jul 2010, 23:50

Ach, een stukje levensrelativatie leert ook dat je over 5 of 10 jaar meer verdient dan vandaag de dag....
Dus mocht de behoefte er dan nog zijn, dan valt de fles nog wel te bekostigen.
En ondertussen loop je niet het risico dat je hem per ongeluk toch eerder leegdrinkt.... :bigsmile
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 01 Aug 2010, 00:11

Rogier schreef:Bedankt voor de welkom! :)

Met veel plezier!

Rogier schreef:Ik heb hetzelfde gevoel ervaren bij de Airigh Nam Beist van Ardbeg, wat een hemelse Dram!

Ik heb net hetzelfde gedaan. Momenteel staat er eentje open, maar ik heb er nog twee in mijn kast staan te wachten voor VEEL later. Wellicht dat er nog één (of meer) bijkomt. Ik doe hetzelfde met andere whisky's hoor. Het doel op zich is om die later ook te kunnen openen en te mijmeren hoe fantastisch die whisky nog wel is en hoe goedkoop die vroeger wel niet was.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Aug 2010, 12:30

André schreef:Ach, een stukje levensrelativatie leert ook dat je over 5 of 10 jaar meer verdient dan vandaag de dag....

...en als de behoefte er wel is, maar de fles niet meer verkrijgbaar... :o Dan doet Rogier het goed, als hij inderdaad tot die tijd van de fles kan blijven :lekker
0 x

Rogier
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rogier » 01 Aug 2010, 14:38

JayDie schreef:
André schreef:Ach, een stukje levensrelativatie leert ook dat je over 5 of 10 jaar meer verdient dan vandaag de dag....

...en als de behoefte er wel is, maar de fles niet meer verkrijgbaar... :o Dan doet Rogier het goed, als hij inderdaad tot die tijd van de fles kan blijven :lekker

Hahaha idd dat moet zeker nog blijken, ik zal over 10-15 jaar deze thread heropenen en opbiechten als het al op is; of een foto (misschien een hologram projectie tegen die tijd? :D ) plaatsen van de laatste fles die ik open maak met het kassabonnetje erbij ;) :bigsmile
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 01 Aug 2010, 17:13

We zullen afwachten........ :bigsmile
0 x
Afbeelding