Nieuw hier: rizzx

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Nieuw hier: rizzx

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 05 Feb 2014, 11:38

rizzx schreef:
Willem vd K schreef:...

Interesting...hoe verhoudt die Bunnahabhain zich tot Highland Park 12? Ik heb ook een Laphroaig staan en merk dat ik die wel beter vind dan die Highland Park...dus dan schiet ik weer door naar heel peaty/rokerig...totale kermis...vond de Glenmorangie ook erg goed...maar das weer een geheel andere kant op...is dat een sherryige whisky? Zoveel smaken...

Die twee zijn totaal verschillend, hoor. De HP12 is wat zoeter, en heeft een licht rookje - vooral in de smaak/afdronk. De Bunna is vooral heel gebalanceerd, iets droger en iets meer noten/houtinvloeden. De Laphroaig is weer helemaal het andere uiterste, natuurlijk :lekker Maar zowel de Bunna als de HP 12 zijn heel betaalbaar en zeer zeker goede "bang for your buck" whisky's dus probeer ze gewoon eens.
0 x
BAM! - ook op Facebook

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 05 Feb 2014, 11:54

Ik zie het inderdaad, ga ik zeker doen. En ik laat weten hoe ie bevalt :duimop
0 x

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 06 Feb 2014, 14:11

Ik ben dus bezig met een excel spreadsheet waar ik alle* whisky's invoer met daarbij regio, leeftijd, editie, en 5 smaak/neus kenmerken. Ik zit op de 200 whisky's nu, ben bij Glenfarclas :D

Is dit raar? Lijkt me handig voor wanneer ik iets nieuws wil proberen om zo te selecteren op smaakkenmerk, of op regio..leeftijd

* ik gebruik hier ooralsnog als leidraad het aanbod van Drankgigant (dat is voorlopig genoeg wat mij betreft)
* alleen redelijk betaalbare whisky's
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Feb 2014, 17:30

Mijn vraag is: waar haal je die smaak en geurkenmerken vandaan? Als die door iemand anders bedacht zijn heb je er vrees ik (buiten de meest brede interpretatie 'dit is geturfd'/'dit is gesherried') weinig aan :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Feb 2014, 19:09

rizzx schreef:Is dit raar? Lijkt me handig voor wanneer ik iets nieuws wil proberen om zo te selecteren op smaakkenmerk, of op regio..leeftijd

Ik denk dat je je beter eerst nog een tijdje verder kunt oriënteren in de whiskywereld.
Je haalt je wel heel veel op de hals (gezien hetgeen er op de markt komt een gebed zonder end) en, zoals Matthijs al zegt, mag je je afvragen wat daarvan de toegevoegde waarde en kwaliteit gaat worden.

Er zijn al duizenden websites die iets dergelijks doen (niet allemaal in xls, maar toch). Maar een paar daarvan worden breed gedragen en gebruikt als referentie.
Een aantal daarvan vind je hier: Bijzondere vermeldenswaardige sites die buiten de selectiecriteria vallen of Rated most interesting Whisk(e)y-sites. .... maar verder wil ik de pret niet drukken hoor ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 06 Feb 2014, 19:59

Ik snap dat smaak subjectief is, maar als ik een nieuwe fles koop ga ik ook een beetje af op de mening van jullie, iemand als ralfy, een smaakdiagram. Daar zit genoeg ruimte om van mening te verschillen besef ik ook, een zeer grove richtlijn is toch wel handig. En leuk om te doen....gebed zonder eind..maar toch..

thanks voor die links trouwens....ook weer heel fijn.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 07 Feb 2014, 06:33

rizzx schreef:Ik snap dat smaak subjectief is, maar als ik een nieuwe fles koop ga ik ook een beetje af op de mening van jullie, iemand als ralfy, een smaakdiagram. Daar zit genoeg ruimte om van mening te verschillen besef ik ook, een zeer grove richtlijn is toch wel handig. En leuk om te doen....gebed zonder eind..maar toch..

thanks voor die links trouwens....ook weer heel fijn.

Als je fan bent van Excel spreadsheets (die zijn er GENOEG ;)) dan moet je dat natuurlijk lekker doen! Het lijkt mij alleen praktischer om een WhiskyBase account te maken en een wishlist bij te houden o.b.v. aanraders van anderen (forum, whiskybase, ralfy?). Maar zoals gezegd moet je natuurlijk volledig doen wat je zelf leuk vindt ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 09 Feb 2014, 00:00

Ik vraag dit maar hier, tenslotte mijn eigen thread :lekker

Ik heb nu wat rokerige malts gehad (talisker, laphroaig, caol ila) en een stel fruitige beginners malts (aberlour, glenmorangie, glenfiddich). Ik zoek eigenlijk nog iets wat tussen fruitig en rokerig in zit. Wat zit er tussen de turf en de rozijn?

Welke 2 of 3 whisky's passen in dit profiel? Liefst onder € 50,- :goedgedaan
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 09 Feb 2014, 00:13

Highland Park 12 en Bruichladdich Laddie Ten zijn mijn favoriete 'laag-tot-medium-peats', wellicht een poging waard
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Feb 2014, 01:00

rizzx schreef:[...] Wat zit er tussen de turf en de rozijn? [...]

Eerst het goede nieuws: daar zit het grootste gedeelte van de whisky! Dan het slechte nieuws (al kan dat ook weer goed zijn): er is zoveel dat je wel even bezig bent voor je alles hebt verkend :)

Rozijn associeer ik met malts gerijpt op ex-sherry (vaak europees eiken) vaten. Het grootste gedeelte van de (Schotse) whisky rijpt op ex-bourbon amerikaans eiken vaten (in verschillende stadia van uitputting van first fill tot re-re-refill). Dus die hele categorie heb je nog :) In jou prijsrange denk ik dan aan de Glenlivet Nadurra (first-fill bourbon), de Auchentoshan Valinch (refill, denk ik). Die zijn beiden cask strength, maar ook standaard bottelingen als de An Cnoc 10yo en Kilkerran WIP V Bourbon Wood (beetje mijn stokpaardje, deze distillery ;) ) vallen in dat spectrum.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 09 Feb 2014, 09:35

Matti schreef:... maar ook standaard bottelingen als de An Cnoc 10yo en Kilkerran WIP V Bourbon Wood (beetje mijn stokpaardje, deze distillery ;) ) vallen in dat spectrum.

Was die Kilkerran nog maar ergens te koop :( Alleen de Sherry Wood is nog her en der te vinden...
0 x
BAM! - ook op Facebook

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Feb 2014, 10:45

Bij de fysieke winkels staat hij er nog regelmatig, die bourbon. Bij 't Bockje in Bathmen stonden er twee weken terug nog 3 (nadat ik er 1 gescoord had :) )

De wip IV vind ik zelf overigens nog lekkerder, en die is online zelfs nog te vinden.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 09 Feb 2014, 11:46

Dank Matti! Hier kan ik wel wat mee. Whisky gerijpt in bourbonvaten, daar ga ik me eens in verdiepen.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 09 Feb 2014, 12:30

rizzx schreef:Dank Matti! Hier kan ik wel wat mee. Whisky gerijpt in bourbonvaten, daar ga ik me eens in verdiepen.

Zoal Matti al zegt is dat eigenlijk wel veruit de meeste Schotse whisky. Het is namelijk de goedkoopste manier. Er is een tekort aan goede kwaliteit (gebruikte) Sherry vaten - sherry wordt nou eenmaal niet zo veel meer gedronken, en een soort van overschot aan Amerikaanse bourbon barrels (die vermaakt worden tot hoggsheads in Schotland). Bourbon mag namelijk pas Bourbon heten als het gerijpt wordt in een NIEUW vat. Vaten hergebruiken mag dus niet in de VS (als je tenminste wilt dat je whiskey het label "bourbon" draagt ), en daar maken de Schotten dan weer gretig gebruik van :lekker
0 x
BAM! - ook op Facebook

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 09 Feb 2014, 21:16

Gooi nog eens 2 aanbevelingen op me dan, Willem :jazzybass
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”