Bedankt voor alle reacties. Hieronder even wat reacties samengevoegd om wat eenvoudiger te kunnen reageren.
Opentrekken van de flesAaaan taaaaaafel schreef:Super dat je hem hebt geplopt!
MaltMuppet schreef:Wel moet ik even zeggen, respect dat je hem open getrokken hebt, er komen hier genoeg figuren langs die even snel wat info willen en waar je vervolgens niets meer van hoort.
Dawisknie schreef:...inderdaad gaaf dat je 'm zelf hebt open getrokken.
Dank voor de complimenten, maar opentrekken was sowieso de bedoeling. De enige andere 2 opties die ik kon bedenken waren: de fles bewaren of verkopen in gevonden staat. In beide gevallen zou ik er zelf nooit achter komen wat de smaak van de inhoud was. En aangezien de fles een gift was, was verkoop sowieso niet erg netjes geweest, vind ik zelf. Dus: uiteraard opentrekken en proeven. En een flinke hoeveelheid bewaren om samen te drinken met een goede vriend die ik veel te weinig zie en die ook graag geniet van de betere geneugten des levens.
SmaakAaaan taaaaaafel schreef: Hoe vond je de dram zelf?
MaltMuppet schreef:Het belangrijkste is of je hem zelf lekker vind

.... Kan je wat delen over de smaak?
Tsja ... terechte vragen. Nu heb ik het gevoel dat ik met een uirgebreide professionele beschrijving van de smaak moet komen, maar ik ben bang dat ik daarvoor te weinig ervaring heb. Toch maar een poging: enigszins licht zoete geur, initieel zacht op de tong maar al snel scherp prikkelend: ik vermoed vanwege het hoge alcoholpercentage, nog geen poging tot verdunnen gedaan. Nadat het prikken op de tong wegzakt blijft een aangenaam zachte smaak van butterscotch en vanille over die wel een tijdje blijft hangen. Als ik naar de online beschikbare whisky tasting kaarten kijk dan zou ik hem plaatsen in het kwadrant rechtsonder.
SamplesKoning schreef:Ik zou best een poging willen wagen op basis van een sample, dan kan ik een "educated guess" doen. En er zitten zeker nog meer mensen op het forum die je kunnen helpen met een goede inschatting.
Aaaan taaaaaafel schreef: Er zijn genoeg kenners hier op t forum!
MaltMuppet schreef:En idd genoeg mensen die willen helpen beoordelen hier.
Nou meldt je maar aan zou ik zeggen. Of tag eventuele kenners die dit topic nog niet gevonden hebben.
@Koning is nummer 1. Wie volgt? Graag wel enkel aanmelden als je echt serieus denkt te kunnen helpen en iets over de distillery en de leeftijd te kunnen roepen en ruime kennis en ervaring hebt. Ik snap dat er wellicht ook forumgebruikers zijn die enkel nieuwsgierig zijn naar de smaak, maar ik kan moeilijk de hele fles in samples gaan uitdelen. Oh en natuurlijk moet je bereidt zijn me je prive adres te sturen, want ik ga geen sampleflesjes rondbrengen
SampleflesjesAaaan taaaaaafel schreef:Ps kom je uit de kop van Overijssel heb ik samplesflesjes voor je.
Nee uit Amsterdam. Maar veel dank voor het aanbod. Samplesflesjes zijn vast ergens online te vinden. Tips zijn welkom. Wat is het minimale volume dat nodig is voor een kenner om iets zinnigs te zeggen?
FlesReichenbach schreef:Tbone_nl schreef:.... Kan het zijn dat iemand ooit een vat heeft gekocht en zelf is gaan bottelen oid?
Zou best kunnen. Ik het verleden werden vaten ook wel door slijters gekocht om zelf te bottelen.
Zo ben ik ooit, jaren geleden, aan de whisky liefde gekomen: bij goed restaurant gegeten en geen zin in dessert, mijn vrouw wel. Dus voor haar iets lekkers besteld en de ober gevraagd een digestief voor te stellen. Hij had een mooie fles Macallen Sherry Oak staan. Ik vond daarna een slijter in Rijswijk die een vat had staat waaruit hij zelf flessen bottelde.
HammerHead schreef:Interessant dat er een gedreven kurk met springcap in/op de fles lijkt te zitten ipv van een stopper of screwcap. Zie je eigenlijk niet meer bij flessen die na de jaren 60 zijn gebotteld, maar uiteraard geen garantie dat deze whisky ook echt zou oud is.
Ah dat is interessant. Geen garantie, zoals je schrijft. Maar het komt wel overeen met de uitspraak dat die flessen vele decennia in die kelder zouden hebben gelegen.