Even voorstellen + vraag.

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Even voorstellen + vraag.

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 03 Mei 2025, 23:28

Het belangrijkste is of je hem zelf lekker vind :Slainte
En idd genoeg mensen die willen helpen beoordelen hier. Wel moet ik even zeggen, respect dat je hem open getrokken hebt, er komen hier genoeg figuren langs die even snel wat info willen en waar je vervolgens niets meer van hoort.

Kan je wat delen over de smaak? Wel tof zo’n onbekende fles, met een goed verhaal.
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Dawisknie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 04 Mei 2025, 18:38

Haha top zeg !!
Laat het je smaken. En inderdaad gaaf dat je 'm zelf hebt open getrokken.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Mei 2025, 19:56

Tbone_nl schreef:.... Kan het zijn dat iemand ooit een vat heeft gekocht en zelf is gaan bottelen oid?
Zou best kunnen. Ik het verleden werden vaten ook wel door slijters gekocht om zelf te bottelen.

Maar leuk dat je de uitdaging bent aangegaan.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 05 Mei 2025, 10:54

Welkom.

Interessant dat er een gedreven kurk met springcap in/op de fles lijkt te zitten ipv van een stopper of screwcap. Zie je eigenlijk niet meer bij flessen die na de jaren 60 zijn gebotteld, maar uiteraard geen garantie dat deze whisky ook echt zou oud is.
0 x

Tbone_nl
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Tbone_nl » 05 Mei 2025, 18:38

Bedankt voor alle reacties. Hieronder even wat reacties samengevoegd om wat eenvoudiger te kunnen reageren.

Opentrekken van de fles
Aaaan taaaaaafel schreef:Super dat je hem hebt geplopt!

MaltMuppet schreef:Wel moet ik even zeggen, respect dat je hem open getrokken hebt, er komen hier genoeg figuren langs die even snel wat info willen en waar je vervolgens niets meer van hoort.

Dawisknie schreef:...inderdaad gaaf dat je 'm zelf hebt open getrokken.

Dank voor de complimenten, maar opentrekken was sowieso de bedoeling. De enige andere 2 opties die ik kon bedenken waren: de fles bewaren of verkopen in gevonden staat. In beide gevallen zou ik er zelf nooit achter komen wat de smaak van de inhoud was. En aangezien de fles een gift was, was verkoop sowieso niet erg netjes geweest, vind ik zelf. Dus: uiteraard opentrekken en proeven. En een flinke hoeveelheid bewaren om samen te drinken met een goede vriend die ik veel te weinig zie en die ook graag geniet van de betere geneugten des levens.

Smaak
Aaaan taaaaaafel schreef: Hoe vond je de dram zelf?

MaltMuppet schreef:Het belangrijkste is of je hem zelf lekker vind :Slainte .... Kan je wat delen over de smaak?

Tsja ... terechte vragen. Nu heb ik het gevoel dat ik met een uirgebreide professionele beschrijving van de smaak moet komen, maar ik ben bang dat ik daarvoor te weinig ervaring heb. Toch maar een poging: enigszins licht zoete geur, initieel zacht op de tong maar al snel scherp prikkelend: ik vermoed vanwege het hoge alcoholpercentage, nog geen poging tot verdunnen gedaan. Nadat het prikken op de tong wegzakt blijft een aangenaam zachte smaak van butterscotch en vanille over die wel een tijdje blijft hangen. Als ik naar de online beschikbare whisky tasting kaarten kijk dan zou ik hem plaatsen in het kwadrant rechtsonder.

Samples
Koning schreef:Ik zou best een poging willen wagen op basis van een sample, dan kan ik een "educated guess" doen. En er zitten zeker nog meer mensen op het forum die je kunnen helpen met een goede inschatting.

Aaaan taaaaaafel schreef: Er zijn genoeg kenners hier op t forum!

MaltMuppet schreef:En idd genoeg mensen die willen helpen beoordelen hier.

Nou meldt je maar aan zou ik zeggen. Of tag eventuele kenners die dit topic nog niet gevonden hebben.
@Koning is nummer 1. Wie volgt? Graag wel enkel aanmelden als je echt serieus denkt te kunnen helpen en iets over de distillery en de leeftijd te kunnen roepen en ruime kennis en ervaring hebt. Ik snap dat er wellicht ook forumgebruikers zijn die enkel nieuwsgierig zijn naar de smaak, maar ik kan moeilijk de hele fles in samples gaan uitdelen. Oh en natuurlijk moet je bereidt zijn me je prive adres te sturen, want ik ga geen sampleflesjes rondbrengen ;-)

Sampleflesjes
Aaaan taaaaaafel schreef:Ps kom je uit de kop van Overijssel heb ik samplesflesjes voor je.

Nee uit Amsterdam. Maar veel dank voor het aanbod. Samplesflesjes zijn vast ergens online te vinden. Tips zijn welkom. Wat is het minimale volume dat nodig is voor een kenner om iets zinnigs te zeggen?

Fles
Reichenbach schreef:
Tbone_nl schreef:.... Kan het zijn dat iemand ooit een vat heeft gekocht en zelf is gaan bottelen oid?
Zou best kunnen. Ik het verleden werden vaten ook wel door slijters gekocht om zelf te bottelen.

Zo ben ik ooit, jaren geleden, aan de whisky liefde gekomen: bij goed restaurant gegeten en geen zin in dessert, mijn vrouw wel. Dus voor haar iets lekkers besteld en de ober gevraagd een digestief voor te stellen. Hij had een mooie fles Macallen Sherry Oak staan. Ik vond daarna een slijter in Rijswijk die een vat had staat waaruit hij zelf flessen bottelde.

HammerHead schreef:Interessant dat er een gedreven kurk met springcap in/op de fles lijkt te zitten ipv van een stopper of screwcap. Zie je eigenlijk niet meer bij flessen die na de jaren 60 zijn gebotteld, maar uiteraard geen garantie dat deze whisky ook echt zou oud is.

Ah dat is interessant. Geen garantie, zoals je schrijft. Maar het komt wel overeen met de uitspraak dat die flessen vele decennia in die kelder zouden hebben gelegen.
5 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 06 Mei 2025, 10:58

Ben ik de enige die de vorm van de oorspronkelijke fles afwijkend/bijzonder vind? :Scratch
Op de foto's lijkt deze aan onderzijde erg afgerond te zijn, iets wat ik niet herken van oudere/andere bottelingen en oude blends e.d.
2 x
Afbeelding

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 10 Mei 2025, 13:49

Heb je ook foto’s van de bodem? De codes die op de bodem staan kunnen ook al iets duiden… :hoedaf
1 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Interesse in samples,stuur je email in pb voor de prijslijst
INSTAGRAM : Thewowbar_1986

pololo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pololo » 15 Mei 2025, 12:47

Heb je foto's eens doorgestuurd naar Sam Hedley, die woont in het VK maar weet enorm veel van oude blends. Volgens hem is het glas sowieso van na 1920 maar door de combo schroefdop groeven + gedreven kurk inderdaad van voor 1970 zoals hier al gezegd. Grote kans dat het een private botteling is, of een botteling van Delva aangezien die in zo goed als elke soort fles bottelden, maar Delva hun flessen waren meestal eerder laag in ABV (40-43 %). Een foto van de onderzijde van de fles kan vaak inderdaad nog wel iets meer duidelijkheid geven naar datering toe.
4 x

Tbone_nl
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Tbone_nl » 17 Mei 2025, 00:22

Bij deze de gevraagde foto's van de onderkant.van de fles. Ik heb google lens er op losgelaten, maar dat levert niets op. Ben benieuwd of de.foto's wat te vertellen hebben.

20250512_173123_copy_990x1320.jpg
20250512_173123_copy_990x1320.jpg (400.68 KiB) 541 keer bekeken
20250512_173153_copy_990x1320.jpg
20250512_173153_copy_990x1320.jpg (337.8 KiB) 541 keer bekeken
20250512_173111_copy_990x1320.jpg
20250512_173111_copy_990x1320.jpg (336.71 KiB) 541 keer bekeken
0 x

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 18 Mei 2025, 14:58

Er staat weinig tot niets op de bodem dat kan duiden, alleen de lijntjes aan de zijkant (slash lines) verraden dat het ergens iets van de jaren 70 moet zijn. :hoedaf
1 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Mei 2025, 16:25

Lijkt de fles gezien het logo in Leerdam gemaakt.
https://www.royalleerdam.com/pages/fine ... -glassware
Zou kunnen duiden op een eigen botteling door een Nederlandse slijter of importeur.

Is het gezien de 0,7 liter wel een fles voor destillaat. Wijn wordt in 0,75 liter verkocht.
In het verleden werd sterke drank ook in 0,75 liter flessen verkocht. Ik weet niet wanneer dat naar 0,7 liter is gegaan.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Mei 2025, 17:20

Nummer 5336 zal het niet zijn geweest:
0 x

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 18 Mei 2025, 17:29

Reichenbach schreef:Lijkt de fles gezien het logo in Leerdam gemaakt.
https://www.royalleerdam.com/pages/fine ... -glassware
Zou kunnen duiden op een eigen botteling door een Nederlandse slijter of importeur.

Is het gezien de 0,7 liter wel een fles voor destillaat. Wijn wordt in 0,75 liter verkocht.
In het verleden werd sterke drank ook in 0,75 liter flessen verkocht. Ik weet niet wanneer dat naar 0,7 liter is gegaan.

In de UK is dat vanaf 1992 veranderd, maar heb geen weet of het dan elders al de norm was of niet.
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”