Van de rook in de drank

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 03 Sep 2016, 20:56

FGG schreef:Hallo mensen,

Bij deze wil ik me even voorstellen. Florian, 48 jaar, uit het altijd schone Twente. Ik ben ruim 30 jaar een verstokt roker geweest, maar nu eindelijk een aantal weken gestopt. Maar ja, dan moet je iets anders hebben wat je jeukt: whisky!
Het bijzondere: ik heb eigenlijk nooit gedronken, maar een aantal weken geleden, bij mijn eerste proefavond, was mijn vrouw voor het eerst tijdens ons huwelijk de BOB! :duimop

Hoe is 't begonnen? Een goede vriend vroeg me een aantal maanden geleden om toch eens een slokje te proeven. Zo gezegd, zo gedaan, en ik begon te nippen aan een glaasje Glen Moray. Rustig, eerst ruiken, rustig proeven, over de tong rollen..... lekker! De volgende glaasjes waren vlot getapt: een Glenlivet en een Jack Daniels Single Barrel.
Ik was overtuigd, ik had een nieuwe hobby. Vlak voor de zomer richting de slijter getogen, een aantal glaasjes geproefd op het advies van de slijter en naar huis gegaan met een Writers Tears en een Aberfeldy 12. Op vakantie volgden al snel een Hyde 10 en een Bushmills 10. Drie weken geleden weer thuis gekomen en op uitnodiging van een collega bij haar man thuis geweest en die heeft me die avond 16(!) wishky's laten proeven. Een fantastische avond hebben we gehad (vrouw was BOB, weet je nog?). Naar aanleiding van deze avond ben ik maar weer eens naar de slijterij getogen. De proefavond deed me beseffen dat ik het rokerige toch wel heel lekker vond. Dus naar huis met een Glenrothes Select Reserve, een Bowmore 12 en een Kilchoman Machir Bay 2014. De Kilchoman was een gouden keus, de Bowmore een juwelen.
Ondertussen wilde ik toch iets meer, iets meer bijzonder. In het boek van Neil Peart (Rush) wordt vaak de Macallan besproken, daar had ik eigenlijk vanaf het begin m'n zinnen op gezet, op de proefavond heb ik een 12, 15 en een 18-jarige mogen proeven, maar voor m'n gevoel is die te zacht, niet peaty genoeg. Dus de boeg om gegooid: ik heb een Talisker 18 en een Biwmore 18 gekocht. Wat een fantastische whisky's! Met name de Bowmore, weer, is een godendrank.
Voorlopig is het nu even genoeg, 11 flessen in de kast, 600 euro lichter. Even een maandje rust. Volgende stap: een Kilchoman 100% islay en een Laphroaig. Van de laatste weet ik nog niet welke: de Quarter Cask misschien.


Whisky's die ik mag noteren als 'geproefd':

- Aberfeldy 12
- Aberlour A'bunadh (ook lekker)
- Arran Original
- Auchentoshan Heartwood
- Auchentoshan Treewood
- Balblair 1983 1st release (tegenvaller)
- Bowmore 12 (favoriet)
- Bowmore 18 (favoriet)
- Bushmills 10
- Connemara Peated
- Dalmore 12
- Famous Grouse Black Grouse
- Glen Moray Port Cask Finish
- Glenfiddich 12
- Glengoyne 17
- Glenlivet Founder's Reserve
- Glenmorangie 10
- Glenrothes Select Reserve
- Greenore 8
- Highland Park 12
- Highland Park 18
- Hyde No.1 President's Cask - Sherry Cask
- Jack Daniels Single Barrel
- Jameson
- Johnny Walker Red Label
- Kilchoman Machier Bay 2014 (favoriet)
- Laphroaig 18
- Macallan 10
- Macallan Fine Oak 18
- Macallan Sienna
- Paddy Centenary Edition
- Royal Lochnagar 12
- Scapa 16
- Talisker 18 (favoriet)
- The Singleton Of Dufftown Sunray
- Writers Tears (favoriet, al is 't alleen al om de naam)

Mooi lijstje om mee te beginnen, dacht ik zo.

Ik hoop op dit Forum meer te weten te komen over whisky en alles wat er mee te maken heeft en ik hoop hier ook de heerlijke rokige whisky's te vinden.

Gr
Florian


Welkom Florian,

Mooie herkenbare profiel foto. Heb deze LP van Rush ook in de kast staan. Fly by Night; A blast from the past. Toch maar weer eens een keer draaien.

Mooi dat je de Scapa 16 in de collectie hebt; net als ik. Top flesje.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Sep 2016, 21:18

Erik1908 schreef:Mooie herkenbare profiel foto. Heb deze LP van Rush ook in de kast staan. Fly by Night; A blast from the past. Toch maar weer eens een keer draaien.


De rest van de heren heb ik ook. ;)


Erik1908 schreef:Mooi dat je de Scapa 16 in de collectie hebt; net als ik. Top flesje.


Helaas is de Scapa gemarkeerd als geproefd, niet als in bezit. :S
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 03 Sep 2016, 22:04

FGG schreef:
Erik1908 schreef:Mooie herkenbare profiel foto. Heb deze LP van Rush ook in de kast staan. Fly by Night; A blast from the past. Toch maar weer eens een keer draaien.


De rest van de heren heb ik ook. ;)

Ik kom ook een eind. Ben ze een jaar of 6 geleden uit het oog verloren. Zag ze wel een keer of 4 in Ahoy. Erg goed, maar een waardeloze zaal. Rush in Paradiso is echter een utopie.


Erik1908 schreef:Mooi dat je de Scapa 16 in de collectie hebt; net als ik. Top flesje.


Helaas is de Scapa gemarkeerd als geproefd, niet als in bezit. :S


Direct aanschaffen! :Proost
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Sep 2016, 22:11

Erik1908 schreef:
FGG schreef:
Erik1908 schreef:Mooie herkenbare profiel foto. Heb deze LP van Rush ook in de kast staan. Fly by Night; A blast from the past. Toch maar weer eens een keer draaien.


De rest van de heren heb ik ook. ;)


Ik kom ook een eind. Ben ze een jaar of 6 geleden uit het oog verloren. Zag ze wel een keer of 4 in Ahoy. Erg goed, maar een waardeloze zaal. Rush in Paradiso is echter een utopie.


Ik heb ze heel vaak in Ahoy gezien. Alle keren vanaf 1989. Ik denk dat we ze niet meer te zien krijgen, Neil zal binnenkort wel stoppen (ook een flinke Macallan-fanaat trouwens).


Erik1908 schreef:
FGG schreef:[
Erik1908 schreef:Mooi dat je de Scapa 16 in de collectie hebt; net als ik. Top flesje.


Helaas is de Scapa gemarkeerd als geproefd, niet als in bezit. :S


Direct aanschaffen! :Proost


:P

Helaas ligt mijn lijstje voor de volgende bestelling al klaar, en daar staat de Scapa niet op.
Ik zou 'm nog wel een keer willen proeven, da's ondertussen alweer te lang geleden.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Sep 2016, 18:34

Nog even één dingetje in m'n voorsteltopic:

Ik zie bij veel mensen dat ze hun eigen koppie als avatar hebben staan, ik niet, gaat ook niet gebeuren, maar ik wil nog wel ff iets bijdragen aan het smoelenboek. Dus bij deze nog even een foto van mijzelf bij het uitoefenen van één van m'n drie hobby's:\

Afbeelding
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Tonny
Senior
Senior
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 Aug 2012, 14:55
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Tonny » 08 Sep 2016, 20:18

Mijn avatar is ook mijn eigen koppie niet; het is ook een albumhoes.

Mijn favoriete plaat van 2014. Het wordt tijd voor een nieuwe avatar.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1227
Lid geworden op: 18 Nov 2014, 21:17
Locatie: Fryslân
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Freddy » 09 Sep 2016, 00:39

Je hebt teminste wel je locatie er bij staan, dit mogen er wel meer doen.
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Sep 2016, 07:39

Freddy schreef:Je hebt teminste wel je locatie er bij staan, dit mogen er wel meer doen.


Altijd, kan zo maar van pas komen.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4040
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 11 Sep 2016, 16:23

Lekker begin :)
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Okt 2016, 10:18

FGG schreef:Nog even één dingetje in m'n voorsteltopic:

Ik zie bij veel mensen dat ze hun eigen koppie als avatar hebben staan, ik niet, gaat ook niet gebeuren, maar ik wil nog wel ff iets bijdragen aan het smoelenboek. Dus bij deze nog even een foto van mijzelf bij het uitoefenen van één van m'n drie hobby's:\

Afbeelding


Goede keuze :goedgedaan

:P
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 15 Okt 2016, 10:21

:gnif :lol: :P
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor FGG » 15 Okt 2016, 18:30

Oogadal schreef:
FGG schreef:Ik zie bij veel mensen dat ze hun eigen koppie als avatar hebben staan, ik niet, gaat ook niet gebeuren

Goede keuze :goedgedaan


Ga je spontaan van aan de drank. :P


Peter87 schreef::gnif :lol: :P


Deden meer mensen dat maar (niet)... Afbeelding
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3044
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Dre » 16 Okt 2016, 18:15

Voortaan maar weer gewoon bij enkel een avatar houden :gnif
1 x

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 17 Okt 2016, 17:57

Oogadal schreef:
FGG schreef:Nog even één dingetje in m'n voorsteltopic:

Ik zie bij veel mensen dat ze hun eigen koppie als avatar hebben staan, ik niet, gaat ook niet gebeuren, maar ik wil nog wel ff iets bijdragen aan het smoelenboek. Dus bij deze nog even een foto van mijzelf bij het uitoefenen van één van m'n drie hobby's:\

Afbeelding


Goede keuze :goedgedaan

:P


Hahaha. Mooie foto, maar dan heb je weer een bepaald beeld van iemand in gedachte dat uiteraard total niet klopt. Mooie foto - Neil!
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Van de rook in de drank

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 17 Okt 2016, 17:58

Tonny schreef:Mijn avatar is ook mijn eigen koppie niet; het is ook een albumhoes.

Mijn favoriete plaat van 2014. Het wordt tijd voor een nieuwe avatar.


Welk album?
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding


Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten