Mijn naam is Maarten, student uit Leuven. Ik ben nog maar zeer recent 'begonnen' met whisk(e)y drinken. Maar het heeft direct mijn interesse.
Ik ben altijd al een bierdrinker geweest met interesse in speciaalbieren. De laatste tijd ook oude bieren (zoals Chimay Grande Réserve uit 2006) en bieren die op vat gerijpt hebben (Bourgogne de Flandres, La Trappe Quadrupel Oak Aged, oude geuzes,...). Ook wijnen kan ik wel appreciëren. Op mijn zoektocht naar nieuwe smaaksensaties moest ik uiteraard ooit wel eens terechtkomen bij whisk(e)y. Probleem als student is natuurlijk het financiële aspect.
Maar over naar mijn whisk(e)y-ervaringen: Veel vrienden van me drinken graag whisky-cocktails, maar die smaak heeft me nooit aangesproken. De enige sterke dranken die ik dronk in mijn eerste studentenjaren waren tequila en zubrowka-wodka (een aanrader trouwens). Maar op een reis met enkele vrienden wandelden we de West Highland Way in Schotland. Uiteraard moést ik daar wel eens whisky proeven.
De eerste avond in Glasgow liet ik me inspireren door 'Parks and recreation', één van mijn favoriete series. Eén van de hoofdrolspelers drinkt constant Lagavulin 16yo. Dat wou ik dus ook wel eens proberen. Jammer genoeg smaakte het me absoluut niet (sorry puristen). Veel te rokerig. Geen geslaagde eerste kennismaking dus.Iets verder op de route passeerden we aan de distillerij van Glengoyne. Daar deden we een rondleiding en ontdekte ik dat de turfsmaak het element was dat me in eerste instantie afschrok. De proeverij daar was heel wat aangenamer, aangezien ze er geen turf gebruiken. Ik had toen geen geld om een fles te kopen, en de rest van de vakantie waren we iets te ver van de bewoonde wereld om whisky in te slaan. Na de vakantie vertrok ik op Erasmus naar Oost-Europa. Daar was ik weer meer bezig met wodka en rakia en raakte whisky out of the picture. Gelukkig maakte ik er ook een Ierse vriend, die een fles Bushmills 16yo mee had. Zeer aangename whiskey ook vond ik.
Ondertussen ben ik weer terug in België en wil ik graag mijn whisk(e)y-ervaringen verruimen. Liefst dus met een lichtere (beginners)whisk(e)y vooraleer ik me weer begin te wagen aan peaty whisk(e)y.
Via wat opzoekwerk kwam ik dan terecht bij Old Pulteney 12yo. Dat zou wel in mijn studentenbudget moeten passen. Denken jullie dat dit een goeie keuze is?
Hopelijk kan ik met het vergroten van mijn budget ook mijn whisk(e)ykennis vergroten.
Groetjes en veel whisk(e)yplezier nog allemaal.
demaarten