Na veel gelezen te hebben, toch maar eens aangemeld. Mijn naam is Kornelis en ik drink al enkele jaren whisky. Wat mij aanspreekt in whisky is de veelzijdigheid van whisky. Ook de mix tussen uitgesproken smaken en soms subtiele verschillen vind ik intrigerend.
Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in de chemie achter de whisky; hoe komt een whisky aan zijn smaak en de kunst is natuurlijk de hardnekkige fabeltjes van de feiten te scheiden en dat blijkt vaak aardig lastig te zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar de sherry bottelingen, maar ik wil zo nu en dan echt een dram met veel turf en/of rook hebben zoals een Octomore. Daarom heb ik een veelzijdige collectie van whiskies; van Macallan Cask Strength, Glendronach 15y, via Talisker 25 of 57 North naar Laphroaig Quarter Cask en Kilchoman.
Ik heb een vrij bescheiden collectie met zo'n 80 flessen, waarvan een deel dicht staat en een deel gebruikt wordt voor het doel waar het voor gemaakt is... genieten!
mijn favoriete glas is een nosingglas op een steeltje dat bovenaan weer naar buiten loopt, zeg maar een sierlijke versie van het standaard tulpglas.
Voorstellen: Kornelis
Re: Voorstellen
Welkom Kornelis! Mooie flessen noem je
Eh, doe mij ook eens zo'n 'bescheiden' collectie?
Kornelis schreef:Ik heb een vrij bescheiden collectie met zo'n 80 flessen, waarvan een deel dicht staat en een deel gebruikt wordt voor het doel waar het voor gemaakt is... genieten!
Eh, doe mij ook eens zo'n 'bescheiden' collectie?

0 x
Matthijs, whiskynerd.
- totalatool
- Forum goeroe

Welkom!
Dat lijkt qua aantallen misschien wel wat op mijn collectie.
Ik grijp eigenlijk altijd naar een Glencairn. Het glas dat jij beschrijft heb ik ook in tweevoud, maar daar staat een erg lelijk logo van de Mitra op en die blijven daarom in de kast.
Kornelis schreef:Ik heb een vrij bescheiden collectie met zo'n 80 flessen, waarvan een deel dicht staat en een deel gebruikt wordt voor het doel waar het voor gemaakt is... genieten!
Dat lijkt qua aantallen misschien wel wat op mijn collectie.
Kornelis schreef:mijn favoriete glas is een nosingglas op een steeltje dat bovenaan weer naar buiten loopt, zeg maar een sierlijke versie van het standaard tulpglas.
Ik grijp eigenlijk altijd naar een Glencairn. Het glas dat jij beschrijft heb ik ook in tweevoud, maar daar staat een erg lelijk logo van de Mitra op en die blijven daarom in de kast.
0 x
Re: Voorstellen: Kornelis
Welkom Kornelis.
Mocht je dit nog niet kennen. Een van de beste (het beste?) Nederlandstalige boek qua chemie en techniek: De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman.
En bovendien: Absolute nonsens en onzin over Scotch, whisky en whiskey.
Kornelis schreef:Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in de chemie achter de whisky; hoe komt een whisky aan zijn smaak en de kunst is natuurlijk de hardnekkige fabeltjes van de feiten te scheiden en dat blijkt vaak aardig lastig te zijn.
Mocht je dit nog niet kennen. Een van de beste (het beste?) Nederlandstalige boek qua chemie en techniek: De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman.
En bovendien: Absolute nonsens en onzin over Scotch, whisky en whiskey.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Welkom hier!
Ja, zal die van de Mitra zijn. Vind ik ook aardige glazen en stoor me niet aan het logo
Kornelis schreef:mijn favoriete glas is een nosingglas op een steeltje dat bovenaan weer naar buiten loopt, zeg maar een sierlijke versie van het standaard tulpglas.
Ja, zal die van de Mitra zijn. Vind ik ook aardige glazen en stoor me niet aan het logo
0 x
@Matti, ik ben er ook best blij mee, maar zo nu en dan komen er foto's van verzamelingen voorbij waar ik vrouw en kinderen voor de deur uit zou moeten zetten als ik het willen plaatsen in huis.
@totalatool en @JayDie het glencairn glas heb ik niet zoveel mee, ik vind de voet te log. Een glaasje met steel is voor mij beter te zwenken. Mijn glaasjes zijn van Johnnie Walker (had er ook niet op hoeven staan), verder drink ik graag uit een copita glas en heb ik ooit Riedel cognac glazen gekregen, maar die vind ik aan de forse kant. Ik zal wel eens een fotootje plaatsen van de JW glazen
@Piet, dat boek staat inderdaad hoog op mijn verlanglijstje. Ook ben ik wel eens op zoek geweest naar een boek geschreven door een Brit, helaas niet meer te krijgen - ben de naam even kwijt
@totalatool en @JayDie het glencairn glas heb ik niet zoveel mee, ik vind de voet te log. Een glaasje met steel is voor mij beter te zwenken. Mijn glaasjes zijn van Johnnie Walker (had er ook niet op hoeven staan), verder drink ik graag uit een copita glas en heb ik ooit Riedel cognac glazen gekregen, maar die vind ik aan de forse kant. Ik zal wel eens een fotootje plaatsen van de JW glazen
@Piet, dat boek staat inderdaad hoog op mijn verlanglijstje. Ook ben ik wel eens op zoek geweest naar een boek geschreven door een Brit, helaas niet meer te krijgen - ben de naam even kwijt
0 x
Kornelis schreef:Ik zal wel eens een fotootje plaatsen van de JW glazen
Dat kan je dan mooi hier doen
0 x
dat topic had ik inderdaad al gevonden; handig zulke gidsen... waarschijnlijk om te voorkomen dat ik naar bekende wegen vraag of het forum vervuil door buiten de gebaande paden te gaan.
0 x
- Japie Krekel
- Senior

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”