Eerste whisky (voor zover ik me kan herinneren) was geen whisky, maar een Jack Daniels - ongeveer 24 jaar geleden al weer. (Een paar weken later heeft datzelfde spul me een jas, Nokia 3310 en bijna ook een fiets gekost. Die bewuste (lege) fles heb ik nog, de streken zijn gelukkig wel minder geworden.)
Inmiddels drink ik af en toe een whisky'tje, al gaan bij mij de flessen vrij lang mee. Wanneer ik naar de fles grijp dan is dat meestal een Lagavulin 16 of Ardbeg Uigeadail. Lekkere Islay's waar ik nog altijd smaken en geuren in kan ontdekken, vooral omdat ik waarschijnlijk niet echt weet wat ik aan het doen ben wat proeven betreft
Ik zie mezelf zoals gezegd ook nog als beginner, dus ben erg benieuwd naar de tips die hier gedeeld worden.
Heb me ook aangemeld om te kijken hoe andere liefhebbers over bepaalde expressies denken. Ik heb de laatste paar jaar enkele heerlijke meevallers gehad gehad, waarbij ik vooral aan de Lagavulin 11yo Offerman Extra Charred moet denken. Die vond ik echt heerlijk én was goed te betalen. (Heb er gelukkig nog een paar staan, die ik koester.)
Ik had er echter ook die me tegenvielen, dan denk ik aan de Lagavulin 11yo Offerman Caribbean Rum (ik houd best van een zoete hint in de whisky, maar dit deed mij niets...). Een paar andere waren prima, maar m.i. niet echt lekkerder dan varianten uit het vaste assortiment (de Ardbeg Spectacular vond ik niet spectaculair en qua prijs-kwaliteit niet beter dan de Uigeadail, de Ardbeg Eureka vond ik niet volwassen genoeg en niet beter dan de Ardbeg 10, en de Lagavulin Sweet Peat was prima, maar kan m.i. niet aan de reguliere 16 tippen).
(Hopelijk ben ik voortaan wat beter geïnformeerd over de Committee-releases en de expressies waar Diageo me mee probeert te verleiden...)
Recent naar een Irish Whiskey Festival geweest en de lekkerste whisky die ik daar heb gedronken was een Ruadh Maor (van CaskAid)...
Zo, met deze post maak ik vast meteen vrienden hier
Momenteel open (in willekeurige volgorde):
- Islay Gold 10yo (verkeerd geleverd door DrankDozijn, heb 'm maar overgenomen om te proberen
- Lagavulin 11yo Sweet Peat;
- Benriach 10yo Smoky Ten (cadeau gekregen);
- Johnnie Walker Double Black;
- Tomatin 18yo (cadeau gekregen, bevalt goed);
- Ruadh Maor (CaskAid);
- Highland Park 15 Viking Heart (eveneens cadeau gekregen, bevalt ook goed);
- Nathals Jachterig Kruidenbitter (geen whisky, wel lekker);
- Carlos I Pedro Ximénez (voor wanneer ik een druivensapje wil).

.