Voorstellen : Frank

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Frml
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Voorstellen : Frank

Ongelezen berichtdoor Frml » 03 Mar 2012, 17:16

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een interesse ontwikkeld voor bepaalde soorten whisky / whiskey.

Als 'jongere' van 21 jaar, heb ik nog weinig ervaring met het proeven en drinken van whisky. Zoals velen hier, ben ik begonnen met het drinken van een blend, genaamd Johnny Walker Red Label. Deze smaakte mij al zeer goed. Hierdoor ben ik mijn belangstelling verder gaan verleggen in whisky. Dit resulteerde in de aankoop van Jack Daniels en een Glenfiddich 12Y. Waar de Jack Daniels ook lekker was, bleek de Glenfiddich een gouden smaaksensatie.

Door mijn registratie op dit forum hoop ik meer te leren over soorten whisky's. Daarom was ik benieuwd naar jullie verhalen over hoe jullie ooit zijn begonnen met het drinken van whisky.

Ook ben ik benieuwd welke whisky's jullie mij aanbevelen. Aangezien ik een 21 jarige student ben, kan ik niet mijn kast vol zetten met dure whisky's. Een fles van 40 euro is mij al snel teveel, daarom ben ik ook benieuwd naar goede 'budget' whisky's, als ze er al zijn :).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Voorstellen : Frank

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Mar 2012, 19:13

Welkom Frank.

Voor velen van ons is 'n Glenfiddich de instap malt.
Er is zelfs een onderwerp voor !
Kijk maar eens in Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?

M.b.t. budget beperkingen kijk ook eens in
Hoe om te gaan met je whisky-budget ?
Lekkere Whisky onder € 25 en in Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Veel lees/leerplezier onder genot van een goede dram :bottomsup
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 03 Mar 2012, 19:29

Welkom Frank op dit fantastisch en leerzaam forum
:Proost
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Mar 2012, 20:54

Hoi Frank!

Ik ben zelf net als jij begonnen met JW red label, later af en toe een Glenfiddich en mijn 'aha-erlebnis' kwam met een fles Balvenie Double Wood. Met dat leren komt het wel goed denk ik, daar zijn dit forum en de genoemde draadjes erg geschikt voor :)

Ik moet net als jij op de centen letten, en heb daarom een prijesvergelijkingssite gebouwd (zie mijn signature hieronder), ik zou zeggen kijk er eens op als je hebt besloten wat je volgende aankoop wordt. Dat kan helpen nog een paar euro in je portemonnee te laten :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Frml
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Frml » 05 Mar 2012, 12:02

Bedankt voor de tips allemaal, zal alles even rustig doorlezen :)
0 x

jeffry35
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jeffry35 » 05 Mar 2012, 21:56

Van harte welkom Frank :goedgedaan
0 x

Frml
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Frml » 06 Mar 2012, 11:57

Gister een glas gehad van de Coal Ila 12yo, maar deze had een sterke rooksmaak. Vond hem niet erg lekker. Komt dit doordat ik van een highland als glenfiddich gelijk naar een islay gegaan ben? En dus moet wennen aan de smaak?

Nog een vraagje, ik rook zelf niet en vind dit dan ook erg vies, kan het zijn dat ik dan de rokerige whiskys niet erg lekker vind?
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 06 Mar 2012, 13:13

Frml schreef:Gister een glas gehad van de Coal Ila 12yo, maar deze had een sterke rooksmaak. Vond hem niet erg lekker. Komt dit doordat ik van een highland als glenfiddich gelijk naar een islay gegaan ben? En dus moet wennen aan de smaak?

Ik zou hem apart laten staan en als je meer verschillende whisky's geproefd hebt later nog eens erop terugkomen. Probeer misschien eens wat andere Islay whisky's te proeven, er is namelijk ook behoorlijk veel verschil in rookstijl onderling. Het kan best zijn dat je aan de rook moet wennen, maar het is ook goed mogelijk dat je er nooit helemaal aan went. Gelukkig is er ook genoeg ander lekkers. :smullen

Misschien is een mediumgerookte whisky als bruggetje interessant/ Bijvoorbeeld Springbank 10, Highland Park 12, Bowmore 12 (is al niet meer zo medium maar nog steeds niet heftig voor een Islay whisky), Benromach 10.

Nog een vraagje, ik rook zelf niet en vind dit dan ook erg vies, kan het zijn dat ik dan de rokerige whiskys niet erg lekker vind?

Ik rook ook niet, maar lust wel degelijk een goed doorgerookte dram. Net zoals ik gerookt vlees lust. Het maakt nogal een verschil of ik rook inhaleer of dat ik een rookaroma proef.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 06 Mar 2012, 14:03

Welkom hier!

Frml schreef:Nog een vraagje, ik rook zelf niet en vind dit dan ook erg vies, kan het zijn dat ik dan de rokerige whiskys niet erg lekker vind?

Nee, die relatie leg ik in elk geval niet. Ik heb nooit gerookt en vind het een smerige gewoonte, maar ik heb altijd een fles Lagavulin 16 in de kast staan, en daarnaast geregeld andere rokerige whiskies zoals nu Laphroaig. Het is wel een extreme kant van het spectrum, die sommigen pas na langere tijd leren waarderen en die anderen juist direct geweldig vinden. Hoe dan ook geen nood, er is echt zoveel ander lekker spul te vinden!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Mar 2012, 14:39

Frml schreef:Nog een vraagje, ik rook zelf niet en vind dit dan ook erg vies, kan het zijn dat ik dan de rokerige whiskys niet erg lekker vind?

Ik ben het helemaal eens met de vorige antwoorden Frank.
Die relatie is op deze manier niet te leggen.

Een sigaret is niet te vergelijken me een "rokerige" of "geturfde" whisky.
Ik heb ook nooit gerookt, het ook nooit op prijs gesteld en ben na 40 jaar whisky ervaring ook nog zeer gematigd met "geturfde" whiskies.

Overigens zit in de meeste (Schotse) malts wel iets rokerigs. Alleen houd er rekening mee dat er een heel scala van rokerige aroma's is, in geur en smaak.
De meeste Islay's zijn van het type "medicinaal" en dat is anders dan gerookt rokerig, hé hé....
Inderdaad is een Highland Park daarin heel subtiel.

Kijk zeker eens in: Index van aroma's in Whisky, o.a:
Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf)
Een rubbertje of latex in Whisky
Olie in Whisky of olieachtige Whisky

Als PS: Ik kan me wel voorstellen dat iemand die zelf sigaar, sigaret of pijp rookt een heftig geturfde whisky eerder waardeerd dan een niet/nooit roker. Ik heb die ervaring ook met wijn en rokers. Dat heeft alles met smaak en smaakontwikkeling te maken. Maar hoe je smaak ook ontwikkeld het kan zo maar zijn dat het nooit je ding wordt, en ook daar is niets mis mee. Ik ben zelf een zoetekauw en veel meer van het "sherry-type" (qua lagering dus en niet beïnvloed door Islay-turf) en fruit !
0 x

Frml
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Frml » 06 Mar 2012, 17:43

Dank voor jullie reacties :) Ik laat hem inderdaad wel even staan en kom er later zeker nog een keer op terug. Ik had er wat druppels water bij gedaan en toen was het rokerige al een stuk minder.

Ik denk dat ik eerst maar hou bij de Highlands :duimop

Bedankt voor de links Piet! :)

Ps, welke whisky's raden jullie mij aan om na een Glenfiddich te proberen? Het gaat mij niet zozeer om de sterkte, maar meer omdat ik opzoek naar lekkere whiskys :D
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 06 Mar 2012, 20:07

Als je een Glenfiddich goed waardeert, dan is een Balvenie 12 DoubleWood of Signature, of een Monkey Shoulder (blend van Glenfiddich, Balvenie en Kininvie), Aberlour, Glenlivet of (iets steviger) Cragganmore een vrij zekere en prima betaalbare stap.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Mar 2012, 20:42

Frml schreef:Ps, welke whisky's raden jullie mij aan om na een Glenfiddich te proberen? Het gaat mij niet zozeer om de sterkte, maar meer omdat ik opzoek naar lekkere whiskys :D

Ik zou hiervoor zeker even hier doorheen lezen Frank:
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Mar 2012, 19:51

Welkom, Frank!
Frml schreef:genaamd Johnny Walker Red Label

Dat zal dan een namaak geweest zijn :gnif
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Mar 2012, 21:05

Welkom op dir forum, Frank :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”