PugZ78 stelt zich voor

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
PugZ78
Nieuwkomer
Nieuwkomer

PugZ78 stelt zich voor

Ongelezen berichtdoor PugZ78 » 04 Feb 2026, 10:30

Hallo beste whisky liefhebbers!

Graag stel ik mij aan jullie voor. Mijn naam is Henk (PugZ78), 47 lentes jong en woonachtig in Twente.

Zo'n goede 25 jaar jaar geleden ben ik door mijn toenmalige vriendin (inmiddels vrouw, wiens vader ook whisky liefhebber was) voor het eerst in aanraking gekomen met whisky en dan voornamelijk Johnnie Walker. Het begon met een red label, toen black, toen double black en gaandeweg hebben allerlei uiteenlopende JW's de revue gepasseerd

Nadat ik me meer ben gaan verdiepen in whisky, ben ik ook andere merken gaan waarderen en hebben mijn smaakpapillen een voorliefde ontwikkeld voor peated whisky. Vooral een Laphroaig kan ik erg van genieten. Rokerig, krachtig, intens :smullen Heerlijk voor een avondje bij de open haard.

Tijdens mijn verdieping in de wereld van whisky heb ik geleerd dat je altijd 1 fles moet kopen om zelf te proeven en 1 om te bewaren voor latere verkoop. Over de jaren heen heb ik een kleine collectie verzameld, maar ik moet bekennen dat er de laatste jaren niets meer bij komt en dat de flessen die voor eigen gebruik waren inmiddels in de glasbak liggen. Kortom: dat latere moment is langzaam aan aangebroken.

Voor de goede orde: ik heb de spelregels gelezen :goedgedaan En ja, ik moet bekennen dat ik me hier heb aangemeld om uiteindelijk flessen uit mijn collectie te gaan verkopen, maar niet om de liefhebbers hier tegen woekerprijzen een poot uit te draaien. Ik wil een eerlijke, marktconforme prijs en ze hoeven ook niet allemaal in 1x weg. Sommige flessen wil ik op dit moment ook nog geen afstand van doen en van 1 fles (die ik dubbel heb) heb ik zo'n 20 jaar geleden van gezegd dat ik die pas open trek op m'n 50ste verjaardag. Dus geen snelle kofferbakhandel.. alles op z'n tijd.

Dus op naar de eerste 50 posts zodat ik medeliefhebbers wellicht blij kan maken met een nieuwe aanwinst in hun collectie en wie weet ontdek ik gaandeweg nog wel weer nieuwe merken/smaken die ik zelf graag toch ook een keer wil proberen. :nat

Cheers!
:Proost
7 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: PugZ78 stelt zich voor

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 04 Feb 2026, 11:18

Ha Henk,

Welkom op het forum. Hopelijk niet alleen voor de handel hier (zijn genoeg leden die alleen daar lid voor zijn hoor, dus mag natuurlijk wel) maar ook deelname aan discussies.

Islay liefhebber maar al jaren niks meer gekocht. Dan mis je bijvoorbeeld toch een nieuwe fijne distillery als Ardnahoe.
En als mede Laphroaig liefhebber komen er regelmatig mooie onafhankelijke bottelingen uit van deze distillery, dan wel vaak onder de 'bastard' naam "Williamson" of bijvoorbeeld "an undisclosed Islay".

Groet, Andre
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Feb 2026, 13:46

Welkom op het forum Henk,

In mijn eerste whiskyjaren vaak Ballantines en Jack Daniëls gekocht tot ik door een Cragganmore 12 werd verleidt om me verder in de wondere wereld te verdiepen.
Inmiddels al wat jaren verder en nog steeds niet uitgeproefd.

Wat betreft je motivatie om je aan te melden, niks mis mee. Maar het zou leuk zijn als je 50 reacties ook wat bijdragen, of je moet nog twee jaar wachten.

Zoals Andre al aangeeft zijn er meerdere leden die hier alleen voor de handel zijn.
Jammer; er is toch wel wat meer te beleven.

Groet, Richard
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

PugZ78
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor PugZ78 » 04 Feb 2026, 14:15

@Andre: ik heb even gekeken naar de bottelingen van Ardnahoe, maar dat zijn wel weer flessen met een prijskaartje waar ik 2 of 3 Laphroaig's voor koop. Het moet wel leuk blijven... zeker in deze tijden... maar toch bedankt voor de tip! ;)

@Richard: Ballentines wil ik heel af en toe nog wel eens in Duitsland aanschaffen als ze in de aanbieding zijn. Het was de favoriet van m'n schoonvader. Jack Daniëls heb ik ook geprobeerd, maar heb ik persoonlijk minder mee. Nog wel 2 "Limited Editions" in m'n collectie van toen ze 200 jaar bestonden. Cragganmore 12 kende ik nog niet en is schappelijk geprijsd zo te zien. Die ga ik onthouden!

Jack Daniëls Honey gaat trouwens bij mij in de honing-whiskey (ham)burgers, aanrader! :duimop Maar dat even geheel ter zijde :lekker
Laatst gewijzigd door PugZ78 op 05 Feb 2026, 04:52, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

francken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor francken » 04 Feb 2026, 19:40

Welkom Henk.............in deze heerlijke wereld van deze smaakvolle hobby.
Ploperdeplop.

Groetjes,

Tonny
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 05 Feb 2026, 08:42

Welkom welkom Henk.

We hebben al even contact gehad. :duimop

Groet Cor
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 05 Feb 2026, 09:40

Hallo Henk,

Welkom op het whiskyforum :Slainte.

Mvg Roelof
0 x
Afbeelding

BuBen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BuBen » 05 Feb 2026, 11:06

Welkom en respect voor de openheid!
0 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 05 Feb 2026, 22:39

Welkom!
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 05 Feb 2026, 23:42

Welkom op het forum Henk.

Toen ik hier voor het eerst kwam, had ik bijna uitsluitend Islay en een paar Japanners in m'n collectie. Ik kocht en bewaarde veel.

Toen ontdekte ik de verleiding van whisky op sherry, eerst via gesherry-de peated Bowmores (nog steeds een lieveling) en later ook ongepeate whisky op sherryvaten. Eerst vond ik Glenfarclas 'saai'; sinds een tijdje kan ik de zeer constant kwaliteit erg waarderen

En nu - en paar duizend drams later - koop ik vooral whisky die uitsluitend van bourbon casks komt, meestal van een independant bottelaar. En steeds meer van het oude - voor de verkoop of ruil gekochte - spul gaat open.

Dus... zie hier de invloed van véél proeven en veel over whisky praten :gnif
0 x
Afbeelding

PugZ78
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor PugZ78 » 06 Feb 2026, 06:58

Dank voor het warme welkom allemaal! :Proost

@Uridium: bedankt voor de waarschuwing :gnif Het zijn vaak de "bijzondere" bottelingen die vaak het lekkerst smaken, maar die na verloop van tijd ook het schaarst en meest gewild worden. Daar komt dan natuurlijk ook de gouden whisky regel vandaan: koop er 1 om te proeven en 1 om te bewaren. Ik heb wel eens voor m'n whisky kast gestaan met de gedachte: "zal ik mezelf vanavond eens trakteren op een bijzonder glas?" Van sommige flessen heb ik er helaas maar 1, ooit verkregen via een veiling. En toen ging ik kijken wat de fles tegenwoordig waard was... die avond ging er toch maar een "gewoon" speciaalbiertje open :Tongue
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”