Nieuw lid met een vraag

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Rommel Enso
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Nieuw lid met een vraag

Ongelezen berichtdoor Rommel Enso » 28 Mei 2025, 12:40

Dag medeleden van het forum. Ik ben een liefhebber van Whisk(e)y maar beperk mij wel tot de voor mij betaalbare varianten en ik drink het puur, met ijs en in de mix. Mijn voorkeuren gaan uit naar Scotch maar Ierse brouwsels zijn ook welkom. En misschien is het lidmaatschap van het forum wel het beginpunt voor een echte ontdekkingsreis in de wereld van deze drank.

Om te voorkomen dat ik iets doms doe, doe ik meteen al graag een beroep op de kennis van het forum. Van mijn vader heb ik een fles Ballantine's gekregen. Deze had hij al een tijdje in de kast (donker en vrij koel en rechtop) staan. Een tijdje is een rekbaar begrip want hij had deze al in de jaren 90 gekregen. Het model van de fles en de opdruk en materiaal daarvan lijkt ook uit de jaren 90 te komen. Dan hebben we het toch wel over een fles van ruim 30 jaar oud.

er staat nog iets op over HRM The Prince Of The Netherlands

Mijn vragen zijn dan ook: kan je dit nog gewoon drinken? Is het verstandig om een dergelijke fles zomaar te openen en op te drinken? Is de fles iets waard en is het een duur geluid als ik de dop opendraai?

ps. ik had graag een foto bijgevoegd maar ik snap even niet zo goed hoe dit werkt op dit forum.

Alvast bedankt voor de te nemen moeite!
2 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Nieuw lid met een vraag

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 28 Mei 2025, 12:58

1 x
Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 28 Mei 2025, 14:22

Hoi en welkom!

kan je dit nog gewoon drinken?

Ja hoor, whisky kan in principe niet bederven. Het kan zijn dat de alcohol wat verdampt is, dan zal het op een gegeven moment niet zo lekker meer zijn (en geen whisky meer mogen heten).

Is het verstandig om een dergelijke fles zomaar te openen en op te drinken?

Open 'gooien' is altijd onverstandig, in zijn geheel in 1 keer opdrinken ook. Zeker als je nog moet rijden.. :P
Maar uiteindelijk is whisky gemaakt om op te drinken.

Is de fles iets waard en is het een duur geluid als ik de dop opendraai?

Volgens mij staat hierboven al een link naar whiskybase, gemiddelde prijs van 83 eur..
2 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Mei 2025, 21:17

Welkom op het forum!

In het verleden vrij vaak Ballantine's gedronken. Was dat wel voordat ik wat meer serieus in whisky ging verdiepen. Vond het destijds wel een van de betere blend's.

Wat betreft jouw fles moet je jezelf bedenken of je in de whisky hobby wil verdiepen of verzamelen. In een verzameling is zo'n oude fles leuk; maar dan moet je hem niet open maken. Maar echt veel waard zal hij waarschijnlijk niet worden (dit is ook geen forum voor beleggers).

Het is misschien ook leuk om hem toch te openen en te vergelijken met een moderne Ballantine's. Is het in de jaren zoveel beter geworden of heeft het behoorlijk ingeleverd?

En wat betreft jouw beperking tot de voor jouw betaalbare varianten; dat doe ik ook voor die van mij. Onverstandig als je dat niet zou doen. En het plezier hoeft er niet minder om te zijn.

Het motto van de slijter in Leeuwarden; drink minder, drink beter.

Groet, Richard
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 02 Jun 2025, 07:58

Reichenbach schreef:Het motto van de slijter in Leeuwarden; drink minder, drink beter.

Met de groeten van Jelle :offtopic
2 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 02 Jun 2025, 22:02

Welkom!
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 03 Jun 2025, 12:52

Welkom op het forum! Zo'n blend zou ik zeker opentrekken om te proeven, vaak zijn die oudere blends smakelijker dan de moderne varianten die nu gebotteld worden. Ze hebben vaak een hoger percentage malts tov grains en een 'old bottle effect' dat moeilijk is om te omschrijven. En ze bieden waar voor je geld; op veilingen brengen ze vaak maar een paar tientjes op.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”