Aloha, tis d'nbolle

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
d'nbolle
Actief lid
Actief lid

Aloha, tis d'nbolle

Ongelezen berichtdoor d'nbolle » 09 Feb 2012, 14:24

Hallo forumgangers,

na een 3tal maanden in de schaduwen hier te hebben verbleven vond ik het wel eens tijd om even naar binnen te stappen.
:bigsmile
Klein voorstelrondje is wellicht gepast, dus dat zullen we dan ook maar even braaf doen dan:

Mijn echte naam is Sjoerd de Zwart, geboren in Middelburg, maar getogen in Vlissingen (Zeeland).
Ik werk sinds 2 jaar in een slijterij in paauwenburg en toen ik hoorde dat ik hier aan het werk kon heb ik maar besloten om whisky te gaan drinken......een voornemen waar ik totaal geen spijt van heb.

On the spot maar besloten om meteen een aantal tasting setjes (de standaard spullen) mee te nemen en een "fun" proeverij te houden met wat maten. Moet zeggen dat er niet veel tussen zat wat mij kon boeien (jameson, glenlivet,balvenie, chivas etc.), een weekje of wat later bleek waarom.

Mijn pa drinkt al een tijdje whisky en had een flesje lagavulin 16 y.o. open staan.......maar even een slokje genomen onder de noemer van "je moet toch proeven wat je verkoopt, met mate".

Ik kon maar 1 conclussie trekken nadien:

DIT IS GEWELDIG. :schotland :schotland

zodoende het verdere Islay assortiment maar eens onder de loep genomen. Geweldig spul.
Ik moet zeggen dat ook glenfiddich een plekje in mijn kast verdiend heeft, heb momenteel een leuk assortiment daar staan (dicht).

Tegenwoordig hard aan het werk voor mijn slijtersvakdiploma en proberen deze slijterij een beetje "omhoog" te trekken qua assortiment en productkennis samen met mijn vaste collega, iets wat geen straf is voor mij. Qua theoretische kennis kan ik redelijk meekomen, hoewel ik voornamelijk het proeven van verschillende stijlen en smaken het mooist blijf vinden. Voordeel van de baan is dat je redelijk makkelijk een smaakbibliotheek kan (proberen) op te bouwen door de samples die je "krijgt".

Ik heb thuis een 2tal planken vol met dichte speciale flessen, waaronder een aantal leuke flesjes die ik nog wel eens upload. Verder heb ik nog de "open" planken, 2 planken met daarop alle flessen die ik momenteel open heb staan.

Anyway, genoeg over mij....tijd voor het herordenen van de samples ;)

cheerio
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Aloha, tis d'nbolle

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Feb 2012, 14:35

Welkom!

d'nbolle schreef:Ik heb thuis een 2tal planken vol met dichte speciale flessen, waaronder een aantal leuke flesjes die ik nog wel eens upload. Verder heb ik nog de "open" planken, 2 planken met daarop alle flessen die ik momenteel open heb staan.

Whiskybase!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

d'nbolle
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor d'nbolle » 09 Feb 2012, 14:36

Ben er druk mee bezig :) :)

volgt asap
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Feb 2012, 14:50

Welkom Sjoert.

Ik heb ook nog eens een paar jaartjes in Goes gewoond (±1979-1982). Mijn overbuurman Anton was toen slijter bij G&G Zierikzee. Maar ik meen dat het geen whiskyman was. Ik al wel.

Je zit zo natuurlijk in een mooie omgeving om er alles van te leren en er vooral van te genieten :Proost
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Feb 2012, 15:11

BTW: ook aandeelhouder van de Zeeuwse Whisky: Eylandt Legend (Kampen Destillateurs, Bruinisse)?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

d'nbolle
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor d'nbolle » 09 Feb 2012, 15:40

@ Piet een overgenomen schoolmotto van mij "een leven lang leren", zeker hier een goede plek om wat kennis op te komen doen en vooral ook om uit te wisselen.

@JayDie: nee, dat kwam helaas niet uit maar ik heb hem ook WBTS al een aantal keer geproefd....ben benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit komt. TZT wil ik wel kijken of we hem kunnen krijgen.

*woohoo hoor net dat ik nog een paar gatortjes mag verwachten voor de slijterij* :duimop
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Feb 2012, 16:18

Welkom hier! :schotland
Je kunt hier heel wat opsteken in elk geval. :duimop

d'nbolle schreef:Ik heb thuis een 2tal planken vol met dichte speciale flessen, waaronder een aantal leuke flesjes die ik nog wel eens upload. Verder heb ik nog de "open" planken, 2 planken met daarop alle flessen die ik momenteel open heb staan.

Hoe doe je dat precies als slijter? Hou je dan die speciale flessen achter die daarmee niet in de verkoop gaan?
0 x
Afbeelding

d'nbolle
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor d'nbolle » 09 Feb 2012, 17:31

Nee hoor,

die staan gewoon netjes in de speciale vitrine in de winkel. Ik ben aangenomen door mijn baas om dingen te verkopen, niet om achter te houden voor mezelf.
De flessen hebben we eerst aangeboden bij onze klanten, zeker bij de "verzamelaars" en vaste klanten en toen pas heb ik er (uiteindelijk) 1 zelf gekocht.
In eerste instantie had ik de 2 port ellen thuis staan (zelf gekocht), maar 1 v/d verzamelaars wilde hem toch hebben, heb ik hem gewoon van thuis gehaald (wel 1 zelf gehouden uiteraard) en aan hem verkocht.

Is het product heel gelimiteerd dan gaan de klanten dus in principe voor mij (redelijkerwijs).
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 10 Feb 2012, 12:18

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat jullie geen klant konden vinden voor de tweede Port Ellen. Duidelijk een flink mazzeltje voor je dan! Elke slijter die ik ernaar vroeg heeft daar een overinschrijving voor gehad.
0 x
Afbeelding

d'nbolle
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor d'nbolle » 10 Feb 2012, 14:09

Nadeel van ze in eerste instantie niet eens kregen van diageo, we zouden er per definitie geen in de zaak hebben.

We beginnen ook binnenkort pas eens te werken met een website (in de maak) etc. dus wij lopen erg achter.
Nadat de vaste slijter 3 jaar terug is gestopt heeft alles hier nogal stil gelegen, wij hebben dus een flinke inhaalslag te maken.

We zijn ook nu aan het kijken hoe we dit soort zaken het beste kunnen aanpakken, maar er zijn/komen hier niet heel veel mensen die even 350 euro of meer neertellen voor een flesje.

Ik kan me wel voorstellen dat er een hoop mensen zijn of zijn geweest die met liefde die fles hadden gehad.
Even voor de goeie orde, ik heb geen aanmeldingen gehad voor de fles, geen vraag, alleen na het doorsturen van een email naar onze klanten kwamen er geen aanmeldingen voor de fles, pas daarna (2 a 3 weken later) heb ik besloten ze zelf aan te schaffen. Toen kwam er toch iemand die er 1 wilde hebben.

Het is trouwens wel een interresant punt wat je aantipt:

in hoeverre mag een slijter iets voor zijn eigen verzameling aanschaffen, zonder er voor aangekeken te worden?
De meeste slijters hebben zelf ook een verzameling, moeten ze dan eerst alles aan klanten aanbieden (zo ja, hoe lang dan?) en pas achteraf iets zelf kopen?

Hetzelfde punt is eigenlijk met alle specials, gelimiteerde oplages etc.
In hoeverre is het fair richting klanten om "specials" niet in de winkel te leggen, maar achter te houden en via internet te verkopen? Enerzijds heb je de "verplichting"(gebruik het woord heel licht) naar je klanten toe om ze te proberen te bedienen in hun (whisky) wensen. Anderzijds; waarom zou je ze niet voor meer verkopen.....een aantal klanten zal de spullen kopen om weer door te verkopen....waarom niet zelf de winst in je zak steken.

Persoonlijk heb ik liever dat het bij liefhebbers terecht komt, het liefst om te drinken, maar een verzamelaar vind ik ook prachtig, maar wat als ik iets zelf wil? In hoeverre ben ik zelf een klant en mag ik mijn eigen wensen neerleggen bij mijn baas c.q. collega?

Heb net ook al wat over de diageo bottelingen van dit jaar gehoord en hou mijn hart vast........denk dat er hier en daar een paar bommetjes gaan ontploffen
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 10 Feb 2012, 14:54

d'nbolle schreef:Het is trouwens wel een interresant punt wat je aantipt:

in hoeverre mag een slijter iets voor zijn eigen verzameling aanschaffen, zonder er voor aangekeken te worden?
De meeste slijters hebben zelf ook een verzameling, moeten ze dan eerst alles aan klanten aanbieden (zo ja, hoe lang dan?) en pas achteraf iets zelf kopen?

Je moet het in mijn ogen sowieso eerst aan je klanten aanbieden voor een prijs die niet hoger is dan de adviesprijs. Doe je dat wel, dan prijs je denk ik op den duur jezelf uit de markt.
Ik zou persoonlijk in elk geval een slijter links laten liggen als ik weet dat hij de gelimiteerde flessen in z'n eigen verzameling stopt tegen inkoopprijs. Andersom, als ik weet dat een slijter z'n best doet om mij iets bijzonders tegen de adviesprijs te verkopen (of zelfs daaronder, het bestaat wel degelijk!), dan ben ik zeer geneigd voor een volgende bestelling weer eerst bij hem te kijken, ook voor reguliere bottelingen.

d'nbolle schreef:Hetzelfde punt is eigenlijk met alle specials, gelimiteerde oplages etc.
In hoeverre is het fair richting klanten om "specials" niet in de winkel te leggen, maar achter te houden en via internet te verkopen?
Enerzijds heb je de "verplichting"(gebruik het woord heel licht) naar je klanten toe om ze te proberen te bedienen in hun (whisky) wensen. Anderzijds; waarom zou je ze niet voor meer verkopen.....een aantal klanten zal de spullen kopen om weer door te verkopen....waarom niet zelf de winst in je zak steken.

Het lijkt mij dat een distributeur die daar achter komt de volgende keer een dergelijke slijter gewoon niet meer bedient. Want als die slijter de winst wil pakken, waarom dan niet de distributeur/producent zelf? De slijter doet niets anders dan de uiteindelijke klanten bedienen. Aan de productie heeft hij geen bijdrage geleverd. Dat de slijter de grootste winst zou pakken en niet de mensen die het gemaakt hebben, dat lijkt mij uiterst onredelijk.

d'nbolle schreef:Persoonlijk heb ik liever dat het bij liefhebbers terecht komt, het liefst om te drinken, maar een verzamelaar vind ik ook prachtig, maar wat als ik iets zelf wil? In hoeverre ben ik zelf een klant en mag ik mijn eigen wensen neerleggen bij mijn baas c.q. collega?

Ik ben bang dat je als slijter inderdaad in een moeilijke positie zit als je ook wilt verzamelen. Klant ben je zelf in mijn ogen niet. Je verdient juist je brood door klanten te bedienen.

Ik denk dat de meest succesvolle slijters degenen zijn die niets achterhouden en als grootste doel hebben om tevreden en terugkerende klanten te hebben.

d'nbolle schreef:Heb net ook al wat over de diageo bottelingen van dit jaar gehoord en hou mijn hart vast........denk dat er hier en daar een paar bommetjes gaan ontploffen

Hoe kan dat nu al bekend zijn? Het enige dat ik ergens gelezen heb is een gerucht dat er geen Brora meer komt totdat de laatste vaten 40 jaar oud zijn.
0 x
Afbeelding

d'nbolle
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor d'nbolle » 10 Feb 2012, 15:58

Prijzen zijn nog niet bekend, maar wel al de intentie van onze grote vrienden.
Let wel.... de intentie, ik hoop dat ze het niet doorzetten.

"Het lijkt mij dat een distributeur die daar achter komt de volgende keer een dergelijke slijter gewoon niet meer bedient. Want als die slijter de winst wil pakken, waarom dan niet de distributeur/producent zelf? De slijter doet niets anders dan de uiteindelijke klanten bedienen. Aan de productie heeft hij geen bijdrage geleverd. Dat de slijter de grootste winst zou pakken en niet de mensen die het gemaakt hebben, dat lijkt mij uiterst onredelijk"

precies hetgeen wat ik denk dat ze ook gaan doen, prijzen omhoog doen!

Ik ben bang dat je als slijter inderdaad in een moeilijke positie zit als je ook wilt verzamelen. Klant ben je zelf in mijn ogen niet. Je verdient juist je brood door klanten te bedienen.

Ik denk dat de meest succesvolle slijters degenen zijn die niets achterhouden en als grootste doel hebben om tevreden en terugkerende klanten te hebben.

het ligt dus aan je klantenkring, hebben die geen interesse dan is het in principe dus niet verkeerd, voor zover je over goed en verkeerd kan spreken.

Apart dat je het steeds over achterhouden hebt....zelf slechte ervaringen met bepaalde flessen gehad o.i.d?

Klantenkring vergroten dmv internet is dus iig voor ons een goed leerpunt ;)

overigens heb ik ongeveer net zoveel betaald als de klant in kwestie, het is dus niet zo dat ik hem tegen inkoop in de kast zet thuis.

Je moet het in mijn ogen sowieso eerst aan je klanten aanbieden voor een prijs die niet hoger is dan de adviesprijs. Doe je dat wel, dan prijs je denk ik op den duur jezelf uit de markt.
Ik zou persoonlijk in elk geval een slijter links laten liggen als ik weet dat hij de gelimiteerde flessen in z'n eigen verzameling stopt tegen inkoopprijs. Andersom, als ik weet dat een slijter z'n best doet om mij iets bijzonders tegen de adviesprijs te verkopen (of zelfs daaronder, het bestaat wel degelijk!), dan ben ik zeer geneigd voor een volgende bestelling weer eerst bij hem te kijken, ook voor reguliere bottelingen.

aparte vorm van situatie bekijken imho.
Als ik jouw perceptie goed uitleg (correct me if i'm wrong):
Slijters mogen dus niet meer dan de adviesprijs rekenen voor meer winst, maar in hun eigen inkomsten snijden door onder de adviesprijs te gaan zitten vind je wel okay.

Als klant snap ik je positie wel, een beetje korting vindt iedereen positief, maar vergeet niet dat je slijter vaak best wel extra moeite doet (hoop ik iig, hier doen we dat zo veel mogelijk) om alles te regelen en krijgen voor een klant.

Persoonlijk ben ik van mening dat adviesprijzen prima werken (hoewel sommige producten gewoon zwaar over de top geprijsd zijn, die doe ik liever puur op bestelling), iedereen weet waar hij/zij aan toe is en het is aan de klant om een keuze te maken waaren of het (zuurverdiende) geld wordt gespendeerd.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 10 Feb 2012, 16:43

d'nbolle schreef:

het ligt dus aan je klantenkring, hebben die geen interesse dan is het in principe dus niet verkeerd, voor zover je over goed en verkeerd kan spreken.

Apart dat je het steeds over achterhouden hebt....zelf slechte ervaringen met bepaalde flessen gehad o.i.d?

Inderdaad, met verschillende flessen en verschillende slijters, oa Port Ellen 11th en Lagavulin 25yo afgelopen jaar. Dan moet je vervolgens wel heel erg je best doen om mij alsnog als klant te behouden.

Ik denk dat een distributeur, die levert aan een slijter die er geen afzetmarkt voor heeft, beter zijn huiswerk moet doen en moet leveren aan de slijters die die vraag wel hebben. Dat zijn dan overigens meteen de slijters die een grote, vaste klantenkring hebben...

d'nbolle schreef:overigens heb ik ongeveer net zoveel betaald als de klant in kwestie, het is dus niet zo dat ik hem tegen inkoop in de kast zet thuis.

Dat is netjes.

d'nbolle schreef:

aparte vorm van situatie bekijken imho.
Als ik jouw perceptie goed uitleg (correct me if i'm wrong):
Slijters mogen dus niet meer dan de adviesprijs rekenen voor meer winst, maar in hun eigen inkomsten snijden door onder de adviesprijs te gaan zitten vind je wel okay.

Als klant snap ik je positie wel, een beetje korting vindt iedereen positief, maar vergeet niet dat je slijter vaak best wel extra moeite doet (hoop ik iig, hier doen we dat zo veel mogelijk) om alles te regelen en krijgen voor een klant.

Slijters mogen van mij best meer rekenen voor meer beoogde winst :), maar ik koop er dan helemaal niets en ik ben vast niet de enige. Ik denk dat een dergelijke strategie op de lange termijn nadelig werkt in deze moderne wereld. Vroeger kon je er wellicht mee wegkomen, omdat niemand in de gaten had dat het voor een scherpere prijs kon. Tegenwoordig kost het een paar klikken op je pc om te ontdekken dat je elders goedkoper uit bent.
Overigens is de prijsvergelijker die Matti aan het opzetten is erg interessant, niet alleen voor potentiële kopers, maar zeker ook voor slijters.

Zie mijn woorden niet verkeerd, het is meer een (ongevraagd ;)) advies als gevolg van de ontstane discussie, en mijn persoonlijke mening gebaseerd op enkele recente ervaringen.
Ik denk verder dat vrijwel niemand hier nog veel koopt bij de Gall&Gall, behalve tijdens de Wilde Whisky Dagen wellicht, omdat ze gewoon veel te duur zijn. Datzelfde geldt voor de Mitra bijvoorbeeld.
Sowieso heb je liever drie klanten waar je regelmatig €10 aan verdient, dan één waar je éénmalig €20 aan verdient, lijkt mij.
0 x
Afbeelding

d'nbolle
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor d'nbolle » 10 Feb 2012, 17:01

Ik vindt de discussie juist prachtig, een beetje sparren met klanten/potentiële klanten/mede whiskyfans etc. zorgt er alleen maar voor dat mijn kennis zich verder ontwikkeld en een beetje scherpte en (ongevraagd) advies is altijd welkom!

Prijsvergelijkers zijn mooie tools, maar met een lichte issue erachter.
Een discounter koopt dusdanig groot in, dat een kleine slijter hier nooit aan kan tippen, die moet het hebben van klantvriendelijkheid, bereidheid tot onderzoek etc, dus die vallen al snel buiten de boot.

Inderdaad, met verschillende flessen en verschillende slijters, oa Port Ellen 11th en Lagavulin 25yo afgelopen jaar. Dan moet je vervolgens wel heel erg je best doen om mij alsnog als klant te behouden.

Ik denk dat een distributeur, die levert aan een slijter die er geen afzetmarkt voor heeft, beter zijn huiswerk moet doen en moet leveren aan de slijters die die vraag wel hebben. Dat zijn dan overigens meteen de slijters die een grote, vaste klantenkring hebben...

jammer te horen van die flessen en ik kan mijn voorstellen dat je dan 2 keer nadenkt voor daar weer te bestellen.

Slijters die dus een kleine afzetmarkt hebben, maar willen vergroten lopen dus tegen het probleem aan dat ze moeilijk aan afzet vergrotende producten kunnen komen omdat die juist naar de grote jongens gaan, met een grote markt.
Overigens waarschijnlijk ook de reden dat we in eerste instantie dus niet de port ellen zouden krijgen.

Wij hebben gewoon enorm veel mazzel gehad dat er ergens iets mis is gegaan en wij de mogelijkheid hadden tot aanschaf.
Volgend jaar idem, het is maar de vraag of we er kunnen krijgen, zo ja....mooie boost, zo nee....creatief wezen.

Mocht ik nog een keer iets bijzonders op de kop tikken, dan zal ik zeker niet schromen om er hier melding van te maken :bigsmile
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”