even voorstellen: jgorp

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
jgorp
Actief lid
Actief lid

even voorstellen: jgorp

Ongelezen berichtdoor jgorp » 26 Dec 2011, 15:00

Hallo Whisky liefhebbers, ik zal mij even voorstellen mijn naam is John van Gorp ben 27 jaar hou natuurlijk veel van whisky. Ben begonnen met Johnny Walker Redlabel, daarna ben ik overgegaan naar de black label wel dan niet de double black en vond deze al ruim lekkerder dan de Red label. Na enige tijd heb ik ook Cardian club amerikaanse geprobeerd misschien schrijf ik het verkeerd. Deze vond ik wel aan de dikke kant en best zoetig. Ook natuurlijk de Jack Daniels geprobeerd maar toch keer ik terug naar Glenfiddich 12 jaar oud. Tja malt vol van smaak lekker fruitig en fris met perensap tinten. Overstap van blend naar malt is toch heel anders wat ik me anders heb voorgesteld. Een stuk zachter en rijp van smaak. Hebben jullie wat ideeen betreft malts en wellicht een tandje hoger qua procent en toch betaalbaar?
Ik ben huidig nog een beginner maar wil er veel van gaan leren door te experimenteren met wat water en zonder water hier en daar een blend en malt om wat meer te gaan verkennen in de wiskey wereld. Wie heeft wat ideeen die je met mij wilt delen.

Groetjes,

John :hoedaf
0 x

StefanVdHeuvel
Senior
Senior

Re: even voorstellen

Ongelezen berichtdoor StefanVdHeuvel » 26 Dec 2011, 15:06

Welkom op het forum!

En 'betaalbaar' hang helemaal af van hoe veel je wil uitgeven per fles, in elke prijsklasse zijn er lekkere malts te krijgen!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: even voorstellen: jgorp

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Dec 2011, 15:43

Welkom John.

Dan zou ik zeker eens in deze onderwerpen kijken:
Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Als je de Glenfiddich 12 jaar oud lekker vind is een oudere versie zeker ook het proberen waard.
En wellicht wat sterker en iets duurder een veel geprezen Aberlour a'bunadh, NAS, OB (aanbiedingen van € 45-50).

En natuurlijk niet vergeten de mogelijkheid om sample-flesjes te kopen om eerst eens te proeven.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 26 Dec 2011, 15:53

Welkom John op dit fantastisch, idee-vol en leerzaam forum.
:Slainte

Merry 2e christmasday
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 26 Dec 2011, 20:23

Hoi John!

Naast de al eerder gegeven suggesties heb je zo te horen ook geen afkeer van peated (geturfde) whiskies (de black en double black hebben die allebei voor een klein deel in zich). Dus zou je eens voorzichtig die kant op kunnen gaan kijken en dan kom je al snel bij whiskies van het Schotse eiland Islay. Peated whiskies zijn altijd vrij uitgesproken van smaak, dus de suggestie van een sampleflesje of miniatuurtje is hier zeker van toepassing.

Suggesties voor instap-islays: Lagavulin 16yo, Laphroaig 10yo (pas op: het kanon onder de Islays, erg sterke turf/rooksmaak) en geen islay maar van het Isle of Skye: Talisker 10yo (die is het meest toegankelijk van de drie, meer zeelucht dan rooklucht). Van de Lagavulin en de Talisker zijn 20cl flesjes verkrijgbaar voor zo'n 12-14 euro en van de laphroaig is er een miniatuurflesje van 5cl.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Christian
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Christian » 26 Dec 2011, 20:42

Welkom John
Bij de slijter kun je leuke single malt whisky proefpakketjes kopen.( en dat hoeft echt niet veel te kosten)
Op deze manier zal je veel ontdekken qua smaak en geur van whisky.
Tip : noteer je bevindingen van elk gedronken whisky ( kleur/ geur/ smaak/ toevoegen van water/ afdronk/ oordeel)
Dat is niet alleen leerzaam , maar vooral ook leuk om later eens terug te lezen.

"oefening baart kunst :nat " zeg ik maar
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Dec 2011, 08:34

Welkom, naamgenoot!

jgorp schreef:Na enige tijd heb ik ook Cardian club amerikaanse geprobeerd misschien schrijf ik het verkeerd.

Het zal de Canadian Club zijn geweest :canada

Veel plezier hier! Leuk dat je je in ieder geval in alle hoeken waagt zonder bevooroordeeld direct in een hokje te gaan zitten! :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

jgorp
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jgorp » 27 Jan 2012, 20:22

Hallo mensen!

Enorm bedankt voor jullie leuke reacties en neem met beide handen de genoemde tips aan.
Ik zal eens wat gaan experimenteren met miniatuurtjes met diverse maltjes. Ik zal deze dan ook zeker voor mijn eigen in een boekje schrijven wat mijn bevindingen zijn. Daar had ik ook al eerder aan zitten denken zodat je op deze manier makkelijker de weg kan bepalen in wel richting ik op wil qua smaak, geur enz... Nogmaals dank dat ik open ben ontvangen met de leuke reacties, sorry voor mijn late reactie heb even tussendoor te druk gehad. Zo....nu maar weer eens tijd om de forum door te spitten om meer ideeen op te doen en ga mij voorbereiden op mijn net gekochte single malt genaamd McClelland's Islay, weer eens wat anders :)

Bovendien ben ik ook zeker geintereseerd in opendagen of bijeenkomsten waarbij Wiskey wordt geproeft ofwel proefdagen / proeverijen. Heb hier en daar wel wat sites gezien zoals bij de Mitra en Gall.

Verder ben ik mij ook gaan verdiepen in youtube filmpjes met Jock en Ralfy.
Zijn er nog meer nederlandse beeld reviews beschikbaar van andere of van iemand van deze forum?

Nu laat ik het er even bij met vragen stellen en laat het me maar allemaal op mij af komen en ga wat om mijn gemak uitzoeken naar een lekkere Wiskey in deze koude dagen!

Groetjes John uit Tilburg
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”