Hallo iedereen,
Mijn naam is Jannes van Hove, 33 jaar, uit Utrecht. Ik ben een paar jaar ' actief als whisky-liefhebber' en begin langzaam mijn smaak en voorkeur te vinden. Mijn laatste aankoop is een Imperial, juist deze week gekocht, een uitstekende fles van 19 yr met een Pedro Ximinez finish van Exclusive Casks. Zeer smakelijk! Daarnaast ben ik ook een liefhebber van Glendronach, Benromach en (bij gelegenheid) Springbank.
Verder vind ik het leuk om te zoeken naar de beste 'reasonably priced whisky', niet omdat ik er niks voor over heb maar het is relatief gemakkelijk/veilig om een duurdere (oude) whisky te kopen (dan zal het wel goed zijn), maar moeilijk om juist die ene te vinden voor een mooie prijs die toch fantastisch smaakt. Heeft iemand suggesties, hoor ik dat natuurlijk graag!
En om maar meteen van wal te steken in het forum, heb ik drie vragen die ik aan jullie zou willen stellen:
1. Van Imperial heb ik nu een paar bottelingen geprobeerd, maar ben natuurlijk geïnteresseerd in andere: wat is jullie beste ervaring met Imperial?
2. Wat zouden jullie me aanraden als vergelijkbaar brand/distillery (naast de gebruikelijke grote merken)?
3. Ik woon in Utrecht, maar er zijn maar weinig tastings hier in de regio voor zover ik kan overzien. Iemand geïnteresseerd om zo nu en dan bijeen te komen in de regio Utrecht op basis van het neem-je-eigen-fles-mee-principe?
Het lijkt me erg leuk de komende tijd het forum te volgen en ervaringen te delen. Hopelijk tot snel!
met hartelijke groet,
Jannes
Even voorstellen: Jannes alias John_whisky
-
John_Whisky
- Actief lid

Re: Even voorstellen: Jannes alias John_whisky
Gegroet en welkom op het forum!
Imperial ken ik niet, maar die klinkt wel goed. Ook leuk om een medeliefhebber van Benromach te zien.
Ik ben zelf nog maar drie seizoenen met whisky bezig, maar dankzij de 10yo en Organic Special Edition ben ik qua Benromach al overtuigd.
Ik denk dat je nog best hard op je plaat kunt gaan met blind een oude (IB) whisky kopen, hoewel de mooie oude whisky's vaak echte traktaties zijn. Ik gruwel al bij de gedachte een oude sherrybom te kopen en er achter te komen dat hij nog zwaveliger is dan Satan. Het probleem met die oudjes is dat ze vaak snel op zijn en nauwelijks gerecenseerd. Dat maakt een eventuele aankoopbeslissing wel weer spannend.
Ik vind het zelf ook altijd leuk om een prijs/kwaliteitsknaller te scoren. De Benromach 10yo komt bijvoorbeeld wat dat betreft in aanmerking. Als je de whiskyzuipschuitenthread in de gaten houdt, komen er regelmatig goede tips binnen. Mijn portemonnee vindt het zelfs te regelmatig.
Wat betreft de vragen kan ik je niet veel verder helpen omdat ik Imperial niet ken. Ik ben ook niet zo op de hoogte van tastings rond Utrecht. Als Wageningen niet te ver is: de slijterij Woudenberg organiseert af en toe eens en proeverijtje en jaarlijks het Woudenberg Whiskyevent.
Het forum volgen is leuk, maar ook gevaarlijk voor het budget.
Misschien is het ook leuk om eens op een verregende dag een Whiskybaseprofiel aan te maken, dan kunnen wij ook leuk op je whiskyplank meekijken.
John_Whisky schreef:Mijn laatste aankoop is een Imperial, juist deze week gekocht, een uitstekende fles van 19 yr met een Pedro Ximinez finish van Exclusive Casks. Zeer smakelijk! Daarnaast ben ik ook een liefhebber van Glendronach, Benromach en (bij gelegenheid) Springbank.
Imperial ken ik niet, maar die klinkt wel goed. Ook leuk om een medeliefhebber van Benromach te zien.
Ik ben zelf nog maar drie seizoenen met whisky bezig, maar dankzij de 10yo en Organic Special Edition ben ik qua Benromach al overtuigd.John_Whisky schreef:Verder vind ik het leuk om te zoeken naar de beste 'reasonably priced whisky', niet omdat ik er niks voor over heb maar het is relatief gemakkelijk/veilig om een duurdere (oude) whisky te kopen (dan zal het wel goed zijn), maar moeilijk om juist die ene te vinden voor een mooie prijs die toch fantastisch smaakt. Heeft iemand suggesties, hoor ik dat natuurlijk graag!
Ik denk dat je nog best hard op je plaat kunt gaan met blind een oude (IB) whisky kopen, hoewel de mooie oude whisky's vaak echte traktaties zijn. Ik gruwel al bij de gedachte een oude sherrybom te kopen en er achter te komen dat hij nog zwaveliger is dan Satan. Het probleem met die oudjes is dat ze vaak snel op zijn en nauwelijks gerecenseerd. Dat maakt een eventuele aankoopbeslissing wel weer spannend.
Ik vind het zelf ook altijd leuk om een prijs/kwaliteitsknaller te scoren. De Benromach 10yo komt bijvoorbeeld wat dat betreft in aanmerking. Als je de whiskyzuipschuitenthread in de gaten houdt, komen er regelmatig goede tips binnen. Mijn portemonnee vindt het zelfs te regelmatig.
Wat betreft de vragen kan ik je niet veel verder helpen omdat ik Imperial niet ken. Ik ben ook niet zo op de hoogte van tastings rond Utrecht. Als Wageningen niet te ver is: de slijterij Woudenberg organiseert af en toe eens en proeverijtje en jaarlijks het Woudenberg Whiskyevent.
John_Whisky schreef:Het lijkt me erg leuk de komende tijd het forum te volgen en ervaringen te delen. Hopelijk tot snel!
Het forum volgen is leuk, maar ook gevaarlijk voor het budget.
Misschien is het ook leuk om eens op een verregende dag een Whiskybaseprofiel aan te maken, dan kunnen wij ook leuk op je whiskyplank meekijken.
0 x
Welkom, Jannes!
Aauuww... FOUTE aanname wat niet alleen voor Whisky geldt: duur is niet per definitie goed! Sowieso zit je met persoonlijke smaak in dit geval. En ik vind dat er genoeg moois te vinden is voor (relatief) weinig geld. Zie ook: Lekker whisky onder EUR 25,- en Naast malts natuurlijk ook hele goede blends.
Mooi festival binnenkort bij jou in de buurt: Pot Still! En daarnaast is vanuit Utrecht alles wel te bereizen, toch? Ik kom er met de trein op weg naar zowat elk festival wel doorheen (met totaal-reistijden van 3u enkele reis)... :-S
John_Whisky schreef:Verder vind ik het leuk om te zoeken naar de beste 'reasonably priced whisky', niet omdat ik er niks voor over heb maar het is relatief gemakkelijk/veilig om een duurdere (oude) whisky te kopen (dan zal het wel goed zijn), maar moeilijk om juist die ene te vinden voor een mooie prijs die toch fantastisch smaakt. Heeft iemand suggesties, hoor ik dat natuurlijk graag!
Aauuww... FOUTE aanname wat niet alleen voor Whisky geldt: duur is niet per definitie goed! Sowieso zit je met persoonlijke smaak in dit geval. En ik vind dat er genoeg moois te vinden is voor (relatief) weinig geld. Zie ook: Lekker whisky onder EUR 25,- en Naast malts natuurlijk ook hele goede blends.
Mooi festival binnenkort bij jou in de buurt: Pot Still! En daarnaast is vanuit Utrecht alles wel te bereizen, toch? Ik kom er met de trein op weg naar zowat elk festival wel doorheen (met totaal-reistijden van 3u enkele reis)... :-S
0 x
-
John_Whisky
- Actief lid

Mijn dank voor jullie reactie! Helemaal waar dat duur niet per se goed is: tijdens de genoemde aankoop werd ik vereerd met een kleine dram 21 jr Port Ellen, maar ik moest helaas concluderen dat het me niet echt kon bekoren. Ai.
Ik realiseer me het niet helemaal goed opgeschreven te hebben, dus mijn dank voor de aanvulling. Ik had de thread met budget-whisky's nog niet gevonden, daar ga ik zeker even kijken!
Ik realiseer me het niet helemaal goed opgeschreven te hebben, dus mijn dank voor de aanvulling. Ik had de thread met budget-whisky's nog niet gevonden, daar ga ik zeker even kijken!
0 x
Welkom Jannes.
Hier staat mijn Imperial ervaring: Imperial 21yo, The Malt for the Millennium 1977/99, 43% G&G
Kijk ook eens in dit onderwerp: Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels).
Omdat je daarin de top van zowel oude whiskyknarren als prille beginners kunt vinden zit daar vast wel wat bij dat binnen je budget past.
En inderdaad even de agenda in de gaten gaan houden er zijn ook proeverijen in de buurt van Utrecht.
Hier staat mijn Imperial ervaring: Imperial 21yo, The Malt for the Millennium 1977/99, 43% G&G
Kijk ook eens in dit onderwerp: Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels).
Omdat je daarin de top van zowel oude whiskyknarren als prille beginners kunt vinden zit daar vast wel wat bij dat binnen je budget past.
En inderdaad even de agenda in de gaten gaan houden er zijn ook proeverijen in de buurt van Utrecht.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”