Een goedenavond

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
StateoFart
Actief lid
Actief lid

Een goedenavond

Ongelezen berichtdoor StateoFart » 11 Aug 2016, 20:22

Een goedenavond,

Mijn naam is Ruben en ik wil graag 'proeven' (en meer) van de wereld van whisky.

Mijn whisky background.

None. Nee, dit is te kort door de bocht.

Een goede vriend van mij is sinds kort een whisky liefhebber. Als gevolg heb ik, inmiddels alweer bijna een jaar geleden, een fles Glenfiddich 12 jaar aangeschaft. Ik heb hier erg van genoten!

Afbeelding

Mijn volgende aankoop was een fles Glenlivet Founders Reserve. Ook deze vond ik lekker, maar het was vrij duidelijk dat ik de glenfiddich boven de Glenlivet verkoos.

Afbeelding

Na deze twee whisky's geen nieuwe geprobeerd.

Nu

Dit weekend wil ik een highland park 12 proberen. D12 heeft een mooie aanbieding. Daarnaast zal ik weer een glenfiddich 12 kopen, alleen dit keer een 35 cl fles, zodat ik beide whisky's naast elkaar kan ervaren. Welke moet ik eerst proeven?

Afbeelding

Toekomst

Ik wil graag een boek aanschaffen over whisky om zo kennis op te doen van de wereld van whisky. Ik ben niet direct geintresseerd in punten/beoordelingen/tasting-notes van whisky's, maar meer in: smaakprofielen, gebieden, productieprocessen, typen vaten etc. zodat ik op basis van deze kennis een whisky kan selecteren en zo kan ervaren of ik de whisky kan terugkoppelen aan mijn keuze.

Tips voor boeken en algemene tips hoor ik heel graag! Reacties zijn altijd (?) leuk!

Daarnaast wil ik ook een whisky festival gaan bezoeken.

Groet, Ruben
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Een goedenavond

Ongelezen berichtdoor Nino » 11 Aug 2016, 21:25

Welkom,

Ik heb zelf de smaak van whisky, aanrader voor de beginnende whisky drinker. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Aug 2016, 21:49

Wat een leuke introductie! Van harte welkom. Er is in diverse topics (wellicht iets verder verstopt omdat ze al wat ouder zijn) voldoende info te vinden waar je naar op zoek bent. Mocht je het niet kunnen vinden, dan stuur me maar een PB. Ik zoek ze dan ff op en kan je dan wat links sturen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

StateoFart
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor StateoFart » 11 Aug 2016, 22:41

Nino en Paul, bedankt voor jullie reactie.

Ik zal het boek 'De smaak van whisky' bekijken, bedankt voor de tip :goedgedaan

Nino, genoeg leesvoor voor mij. Ik heb al een paar topics opgeslagen, meeste uit 'De "Gouden Godendrank" in de volle breedte'.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Aug 2016, 22:42

Hoi! welkom op het forum!

Leuke intro!
Voor een goede snelle kennismaking kun je hier op het forum samples bestellen. Dit vind je in het aanbod gedeelte.
Verder zijn er legio boeken. Zelf ooit begonnen met Whisky mini (dat is een serie mini boeken over diverse dingen whisky is er één van). Deze bevat beknopt precies wat jij opgeeft!
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 12 Aug 2016, 01:28

Welkom Ruben!
Genoeg te ontdekken hier op het forum.
Wat betreft je vraag welke eerst te proeven, de Glenfiddich 12 of HP12: Ik zou zelf zeggen, eerst de Glenfiddich, de HP vind ik wat krachtiger dus beter voor het laatst bewaren.
Verder wat Defeatless zegt: Samples! Da's de beste manier om achter je smaakvoorkeuren te komen zonder gelijk een hele fles te hoeven kopen.
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 12 Aug 2016, 01:53

Welkom :)

Ben deze zomer een jaartje bezig. Glenfiddich 12 was ook mijn eerste. Quasi een verplichte passage :)

Zou je toch aanraden i.p.v. deze opnieuw te kopen je centen te besteden aan iets nieuws. Zo leer je toch weer bij. Een Glenmorangie Original bijv.? Of de Ierse Bushmills 10: erg van genoten. Ik bestelde deze een jaar geleden na mijn Glenfiddich samen met de Japanse Nikka From The Barrel. Ook nog steeds erg blij mee !

Succes :goedgedaan
0 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 12 Aug 2016, 11:25

Welkom Ruben :Slainte
Zelf ben ik niet een fan van Glendiddich en Glenlivet 12 en 15
Maar gelukkig dat smaken verschillen.
Probeer ook eens een Glendronach 12 of een arran.
Veel plezier met je hobby.
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

StateoFart
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor StateoFart » 12 Aug 2016, 20:07

Bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels een boek in mijn bezit: 'The world atlas of Whisky' van Dave Broom. Kan niet wachten om het cellofaan eraf te halen. :duimop

Dit was ik vergeten te melden, maar ik ben zeker van plan om samples te bestellen. Ik heb al gekeken op het forum, maar de meeste samples zeggen mij niets en naar mijn idee zijn deze samples nog een paar treetjes te hoog. Ik wil eerst kennis opdoen door het lezen van het boek/forum en te proeven van entree whisky's. Zo gaat het toch meer leven wanneer ik een set bestel, maar het concept vind ik super nice!

Vanavond de Glenfiddich 12 en morgen de Glenfiddich 12 naast de HP 12 proeven. :D
Ik dacht zelf ook om eerst de fiddich te drinken en daarna de HP 12, bedankt voor de bevestiging.

Glenmorangie Original; Ierse Bushmills 10; Japanse Nikka From The Barrel; Glendronach 12; arran -> daar ga ik over lezen.

Inderdaad, ik vind de Glenfiddich 12 lekker, maar ik heb dan ook geen referentie. Misschien dat ik in de toekomst mijn mening veranderd.

fijne avond!
1 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 12 Aug 2016, 22:30

Welkom op het forum Ruben
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 12 Aug 2016, 22:48

welkom, en bij je eerste post al plaatjes... dat beloofd veel qua visualisaties in posts
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 13 Aug 2016, 11:06

Welkom!
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 13 Aug 2016, 14:31

De website van van Zuylen biedt trouwens ook een schat aan informatie waar ik zelfs los van bestellen op terugval om informatie op te doen over whisky.

Dave Broom kocht ik ook een jaar geleden maar wel in de Nederlandse vertaling.
0 x

StateoFart
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor StateoFart » 13 Aug 2016, 17:08

Michaël schreef:De website van van Zuylen biedt trouwens ook een schat aan informatie waar ik zelfs los van bestellen op terugval om informatie op te doen over whisky.

Dave Broom kocht ik ook een jaar geleden maar wel in de Nederlandse vertaling.

van Zuylen, bedankt voor de tip! :goedgedaan
1 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 11 Sep 2016, 16:11

Welkom :hoera
0 x
2 ∞ & →

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”