Geertjan meldt zich

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Luuks
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Geertjan meldt zich

Ongelezen berichtdoor Luuks » 07 Jan 2011, 23:40

Dag allemaal,

na een vakantie in Schotland :Slainte ben ik zoetjesaan liefhebber van whisky geworden. Een single malt bij voorkeur. Kost iets meer, maar dan heb je ook wat. Samen met een voormalige buurman wissel ik wel eens wat ervaringen uit, maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie meningen. Een fles single malt kost toch gauw 30 Euro en dan wil je toch wel graag iets dat je gewoon erg lekker vindt.

Van alle whisky's die ik tot op heden onder de kurk heb gehad (een stuk of 15) vind ik de Bruichladdich Peat tot op heden de lekkerste. Ik hou wel van dat rokerige, alsof je je neus zo in de turf steekt. Heerlijk! Op dit moment drink ik een Frysk Hynder, een single malt uit Friesland. Deze kwam iemand uit de buurt me brengen toen die hoorde dat ik liefhebber was. Het lijkt me wel een beetje een collectors item, met een heus paardenhoofdje op de dop.

Verder staat nog in de kast:
- Aberlour single malt, 12 jaar oud.
- Oban single malt, 14 jaar. Nog ongeopend...
- Glenhood blended

Oftewel: "Toon me uw whisky en ik zeg u wie u bent."
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Geertjan meldt zich

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Jan 2011, 00:42

Welkom Geertjan.

Tsja, als je die Bruichladdich Peat lekker vindt en peated spreekt je aan dan zou je het beste op dat gebied kunnen proberen dat zelfs in een aanbieding onder de € 30 te koop is. Een beter prijs/kwaliteit zul je niet snel vinden.
Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay
Zie ook Laphroaig expressies en bottelingen de

Over Frysk Hynderis hier ook al e.e.a. gezegd en geschreven.

Gezien je ondertekening moet je zeker ook hier even kijken: Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 08 Jan 2011, 10:39

Welkom Geertjan !

Ook ik hou wel van een Peated dram (maar ben ook wel in voor sherry finished whisky), maar ik vond eigenlijk Bruichladdich Peat wat tegenvallen, geur is wel lekker, smaak vond ik wat minder en scoort zeker niet top. Vond de (Bruichladdich) PC An Turas Mohr, toch een stuk beter (is ook wat duurder). Mijn favoriet is momenteel nog steeds de Talisker 10, ook met (voor mij) een super prijs/kwaliteit verhouding. Maar wat Piet ook al aangaf de Laphroaig QC is echt wel de top op peated gebied in de prijs/kwaliteit verhouding, maar voor mij niet een vriendje voor iedere dag, is toch wel vrij heftig, maar overheerlijk.

In ieder geval veel leesplezier toegewenst!
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Topvoerder
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Topvoerder » 08 Jan 2011, 13:31

Hey Geertjan/Luuks,

Een bekende!!!

Druk bezig met de verbouwing? Moeten nodig eens een keer weer langskomen om te kijken of het al een beetje opschiet.
Wordt dan toch wel een keer tijd dat we een keer een drammetje samen drinken (biertje mag ook :Party )

Groet'n uut 'n Ham,

Jarno/Topvoerder
0 x
And now for something completely different...

Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Jan 2011, 16:43

He Geertjan! Tsja... Schotland... heerlijke omgeving daar, mooie natuur, knusse plaatsjes, charme van de distilleerderijen... hmmm... :lekker
Luuks schreef:liefhebber van whisky geworden. Een single malt bij voorkeur. Kost iets meer, maar dan heb je ook wat.

Oh, oh! Kijk niet neer op blends, Geertjan! :nono Zie bijvoorbeeld: Naast malts natuurlijk ook hele goede blends!!. Of zou jij die ene blend wel tussen andere malts uitpikken... ;-)
Luuks schreef:Verder staat nog in de kast:
- Aberlour single malt, 12 jaar oud.
- Oban single malt, 14 jaar. Nog ongeopend...
- Glenhood blended

Misschien leuk een WhiskyBase profiel aan te maken en in je onderschrift op dit forum te zetten: "My collection" :goedgedaan

Veel plezier hier! :Slainte
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Jan 2011, 20:08

Hallo Geertjan. Join the club, zou ik zeggen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Luuks
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Luuks » 09 Jan 2011, 22:48

Bedankt voor jullie reacties en goede tips! :duimop
0 x

Edwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Edwin » 11 Jan 2011, 05:31

Welkom luuks! Leuk je aan boord te hebben! :bigsmile

Om ook maar gelijk met de deur in huis te vallen, en een tipje te geven over een mooie peated/smokey whisky. Persoonlijk vind ik de Smokehead een heerlijke peated whisky. Zeker de moeite waard om eens te proberen als je die tegenkomt bij je locale slijter. :schotland

en die Oban 14 niet te lang laten dicht staan hé! ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Jan 2011, 09:29

Edwin schreef:...Om ook maar gelijk met de deur in huis te vallen, en een tipje te geven over een mooie peated/smokey whisky. Persoonlijk vind ik de Smokehead een heerlijke peated whisky. Zeker de moeite waard om eens te proberen als je die tegenkomt bij je locale slijter. :schotland

een mooie peated/smokey whisky... ik zou dit toch willen nuanceren :o de meningen zijn verdeeld !

Gezien de drink-ervaring van Geertjan zou ik dan toch even ook mijn proefnotitie lezen in: Smokehead, Islay Single malt, 6yo, 43%. Ik vind de Smokehead namelijk een whisky waardoor je ook gelijk genezen kunt zijn van je whisky-liefde.

Je moet wel heel erg van medicinale peat houden om deze te waarderen. Terwijl ik de Laphroaig Quarter Cask heerlijk vind en die ook behoorlijk geturfd is, vind ik in de Smokehead de turf allesbepalend. De QC is ook rond de € 30 te koop.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Jan 2011, 10:32

Piet schreef:
Edwin schreef:...Om ook maar gelijk met de deur in huis te vallen, en een tipje te geven over een mooie peated/smokey whisky. Persoonlijk vind ik

een mooie peated/smokey whisky... ik zou dit toch willen nuanceren :o de meningen zijn verdeeld !

Gelukkig schrijft Edwin vervolgens "Persoonlijk" :duimop
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Jan 2011, 11:47

JayDie schreef:...Gelukkig schrijft Edwin vervolgens "Persoonlijk" :duimop

Dat van mij is ook persoonlijk John, maar daarom niet minder waar. Juist daarom wil ik de persoonlijke verschillen even benadrukken. Ik wil voorkomen dat we Gertjan nu al weer als whiskyliefhebber verliezen.

Als Oban en Bruichladdich Peat de meest peated is die Gertjan tot op heden op heeft dan kan Smokehead (in de turf-top) de doodslag betekenen. Vandaar mijn nuancering.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Jan 2011, 14:14

Piet schreef:Als Oban en Bruichladdich Peat de meest peated is die Gertjan tot op heden op heeft dan kan Smokehead (in de turf-top) de doodslag betekenen. Vandaar mijn nuancering.

Agree, want peated Islay... "you love it or you hate it"! Hopelijk scheert Geertjan dan, wanneer hij de Islay's hate, niet alle whiskies over dezelfde kam; er is zoveel moois! :lekker
0 x

Luuks
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Luuks » 23 Jan 2011, 22:54

Tijdens een spontane whiskyproeverij bij de buurman hebben we ca. 5 whisky's geproefd, waarbij de Smokehead voor ons beiden de absolute topper was. Ik vind de Bruichladdich Peat net wat beter, omdat bij de Smokehead voor mijn gevoel het rokerige de boventoon voert, bij de Bruichladdich Peat proef en ruik je ook echt de peat.
0 x

Edwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Edwin » 26 Jan 2011, 02:08

Piet schreef:
Edwin schreef:...Om ook maar gelijk met de deur in huis te vallen, en een tipje te geven over een mooie peated/smokey whisky. Persoonlijk vind ik de Smokehead een heerlijke peated whisky. Zeker de moeite waard om eens te proberen als je die tegenkomt bij je locale slijter. :schotland

Gezien de drink-ervaring van Geertjan zou ik dan toch even ook mijn proefnotitie lezen in: Smokehead, Islay Single malt, 6yo, 43%. Ik vind de Smokehead namelijk een whisky waardoor je ook gelijk genezen kunt zijn van je whisky-liefde.

Helpen te genezen van de whisky-liefde is het laatste wat ik wil! ;) Dat doe ik niemand aan! Ik ben het met Piet eens, dat het inderdaad een wat heftigere whisky is als je kijkt naar de peat evaring die geertjan heeft.

Gelukkig als ik zijn laatste berichtje lees.... is van genezing geen sprake... Pfew!! :goedgedaan
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”