Beleef de pure smaak... - Maurice Maas & Dennis Mulder

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Beleef de pure smaak... - Maurice Maas & Dennis Mulder

Ongelezen berichtdoor dennis » 17 Mei 2010, 13:24

Vandaag is ons boekje gereleased: "Beleef de pure smaak..." van Maurice Maas en ondergetekende.

We hebben een kookboekje gemaakt voor een doelgroep die de smaak van whisky kan waarderen, maar vooral ook whisky aanwendt met als doel: genieten! Dit boekje legt een relatie tussen whisky en eten. Daar zijn er natuurlijk al een aantal van, maar dit boekje is bedoeld voor mensen die ook zonder al teveel bak- en braadervaring wat leuks op tafel kan zetten met een begeleidende whisky.

Het is in opdracht van de Classic Malts geschreven en de eerste oplage is 60.000 stuks.
Met ingrediënten uit de Albert Heijn of vergelijkbaar. Natuurlijk zitten er ook wat moeilijkere uitdagingen in (Sticky Toffee Pudding, jummie), maar aldoende leert men.
Het is een klein boekje, weinig begeleidende teksten, veel recepten en prachtig fotowerk natuurlijk ;-).

De boekjes zijn te verkrijgen voor €12,95 bij verschillende slijterijen, bij aanschaf van whisky uit de Classic Malts zelfs gratis. Waar precies, geen idee, want de distributie wordt niet door mij verzorgd.
Afbeelding

Dennis Mulder
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Re: Beleef de pure smaak... - Maurice Maas & Dennis Mulder

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 17 Mei 2010, 15:21

Wat moet ik me erbij voorstellen, Dennis? Gerechten wat goed bij een bepaalde whisky's past of leg je uit hoe je een varkenslapje in wat Laphroaig laat marineren? :D Of laat ik de vraag wat duidelijker stellen. Zijn het recepten voor gerechten bij de whisky of zijn het recepten van gerechten met whisky als één van de ingrediënten?
In het eerste geval zou ik zo'n boekje minder snel kopen dan in het tweede geval.
0 x
Afbeelding

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 17 Mei 2010, 15:23

Laphroaig is geen classic malt, dom voorbeeld :HitHead
0 x
Afbeelding

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 18 Mei 2010, 00:55

;-)

Het is een aantal gerechten waarbij gezocht is naar complementaire aroma's of juist versterkende. Dat uit zich in een dram naast het gerecht, maar meestal in het gerecht. De toevoeging van Caol Ila CS bij de Sticky Toffee Pudding is ECHT een eye opener geweest; een geweldige aanvulling op een aroma-bom als het is.
Het boekje is echt bedoeld om extra te genieten van gerechten met een Schots tintje, door de foodpairing op basis van ingrediënten en aroma's in whisky te doen. En vooral: iedereen zou in staat moeten zijn om de gerechten te maken. Dat is het belangrijkste.

Probeer deze maar eens en laat me weten wat je er van vindt:

White choclate cheesecake & Cardhu 12 jaar
Ingrediënten;
• 150 gram boter
• 200 gram gekruimelde amaretti’s
• 1 eetlepel cacao poeder
• 1 vanille stokje of essence
• 400 gram Mon Chou
• 200 gram witte basterdsuiker
• 250 ml slagroom
• 200 gram witte chocolade druppels (of gewoon een witte chocolade reep)
• Cardhu 12y

Werkwijze:
- De boter laten smelten en samen met de amaretti koekjes en cacao poeder in mengkom van de keukenmachine cutteren tot kruimige massa.
- De verkruimde amaretti’s in een dunne laag verdelen in een ingevette springvorm van 20/25 centimeter.
- Ondertussen de witte chocolade “au bain marie”( in een pannetje met warm water waarop het bekken in rust) smelten.
- Het vanillestokje doormidden snijden en in de gesmolten chocolade roeren, zorg ervoor dat de vanille merg er zo goed mogelijk uit komen.
- Als het vanillemerg goed is opgenomen door de chocola, haal dan de stokjes eruit.
- De springvorm met de amaretti bodem koel zetten.
- Sla de Mon Chou(roomkaas) luchtig met de basterdsuiker en sla hier de gesmolten chocolade doorheen, tot deze is afgekoeld.
- De slagroom lobbig slaan in een andere kom en door de kaas/chocolade massa spatelen.
- Vul de springvorm en strijk de bovenkant met de spatel zo strak mogelijk(tip, strooi af met pure chocolade vlokken) en 2,5 uur laten opstijven in de koeling.
- Serveren met een sausje van ingekookte frambozen met Cardhu en suiker. (200 gram vruchten/20 gram suiker/1 dram Cardhu)

Serveer deze White chocolate cheese cake met een dram Cardhu 12 jaar in een glas uit de vriezer.
0 x
WhiskyWijzer

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 18 Mei 2010, 14:55

Geweldig dat je even een recept met ons deelt! Op zo'n manier is zo'n boekje wel erg leuk voor de whisky liefhebber.
Het is dus echt kokkerellen met whisky. Ben ondertussen ook wel benieuwd geworden naar het varkenslapje in Laphraoig marinade. Het experimenteren daarmee laat ik nog even.
Ik zal mijn ogen open houden voor het boekje, ben erg benieuwd geworden na dit recept.

groeten Erwin
0 x
Afbeelding

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 19 Mei 2010, 09:21

Gisteravond heb ik in het Miele Inspirience Center in Vianen de officiële release gedaan en het werd erg goed ontvangen. We gaan zeker in de nabije toekomst daar een aantal gerechten uitproberen in het Miele Center in de kookstudio's. Dus mochten er plaatsen vrijkomen, zal ik er melding van maken.
0 x
WhiskyWijzer

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 23 Jun 2010, 16:24

dennis schreef:Gisteravond heb ik in het Miele Inspirience Center in Vianen de officiële release gedaan en het werd erg goed ontvangen. We gaan zeker in de nabije toekomst daar een aantal gerechten uitproberen in het Miele Center in de kookstudio's. Dus mochten er plaatsen vrijkomen, zal ik er melding van maken.

Klinkt erg leuk Dennis. Mijn complimenten. Ik zal dit boekje proberen te bemachtigen. Verkoop je het ook tijdens de Mitra dagen? Zo ja, koop ik eentje van jou. Gesigneerd natuurlijk hé.
In The Port Charlotte Hotel ben ik naar het Whisky Diner van Caroline Dewar geweest. Wat een feest met 6 gangen en begeleidende whiskies. Ik heb zelf een groot affiniteit met koken en combineren met whisky.

Gr,

Jock
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 24 Jun 2010, 09:05

Maurice en Dennis waren zo vriendelijk om mij een voor-exemplaar te sturen.
Een mooi verzorgd boekje dat door twee whisky aficionados is gemaakt, elk vanuit hun eigen invalshoek. Dat krijg je als je een whisky tastings verzorgende fotograaf met een in single malt gemarineerde chef aan elkaar koppelt.
Diageo zet de traditie voort die we op in Leiden en Groningen live mogen meemaken, wanneer beide heren in het koor aan het werk zijn, ieder achter zijn eigen "toonbank".
Nadat "Men neme Malt" een paar jaar geleden was verschenen, nu "Beleef de Pure Smaak".
Persoonlijk vind ik dit boekje de handzaamste van de twee en als niet-chef lijken me de gerechten uit "Beleef" ook iets eenvoudiger te maken door een leek, i.e. geen beroepskok.
Gefeliciteerd heren, het is mooi en lekker geworden.
Hans
0 x

haringwithonion
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor haringwithonion » 05 Sep 2010, 22:28

hi!

Leuk om te lezen over dit boekje, kan alleen nergens vinden waar ik het kan krijgen. Geeft de gall en gall bijv. ze weg bij een classic malt? beetje zonde om 1295 cent te besteden als ie ook gratis bij een flesje te verkrijgen is.

Hopelijk weet iemand raad!

Groet,
haringwithonion
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Sep 2010, 08:30

haringwithonion schreef:kan alleen nergens vinden waar ik het kan krijgen

M'n eerste gedachte was Dennis kan je verder helpen, maar die weet/wist het ook niet:
dennis schreef:De boekjes zijn te verkrijgen voor €12,95 bij verschillende slijterijen, bij aanschaf van whisky uit de Classic Malts zelfs gratis. Waar precies, geen idee, want de distributie wordt niet door mij verzorgd.

@Dennis; bovenstaande uitspraak was van bijna een jaar geleden: weet je inmiddels wel meer (en zijn ze nog te verkrijgen)?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Sep 2010, 20:19

Ik ben thuisgekomen met bovenstaand boek van Dennis gesigneerd en wel. Ik wilde het samen met het boek van Ian Buxton in mijn whisky kamer op het boekenplank leggen. Maar dat mocht niet van mijn vrouw. Zij heeft het nu in de keuken staan en we gaan er iets lekker met 3 recepten maken als mijn dochter uit Maleisie terugkomt
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 06 Sep 2010, 22:26

hear, hear.
splendid idea jock! :hoedaf
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Sep 2010, 13:44

Jock schreef:Ik ben thuisgekomen met bovenstaand boek van Dennis gesigneerd en wel. Ik wilde het samen met het boek van Ian Buxton in mijn whisky kamer op het boekenplank leggen. Maar dat mocht niet van mijn vrouw. Zij heeft het nu in de keuken staan en we gaan er iets lekker met 3 recepten maken als mijn dochter uit Maleisie terugkomt

Al enig idee wat het gaat worden, Jock? Ik heb het boekje ook in bezit; ook gesigneerd en wel door Dennis. Thanks, Dennis!!! :goedgedaan

Mooi, overzichtelijk boekje met, op het oog, heerlijke recepten. En inderdaad... op zo'n manier geschreven dat je geen topkok hoeft te zijn. Alles duidelijk omschreven in het recept. Vergezeld van mooie foto's van hoe het eruit zal komen te zien ;)

Vooral de nagerechten die erin staan zullen vast een keer hier in de keuken bereidt worden. Heerlijk! Alleen de gedachte al!"Dalwhinnie chocolade taart", "Sticky Toffee pudding", "White chocolate cheese cake" of natuurlijk "Hemelse modder". Elk gerecht bereidt met een whisky uit de Classic Malt Selection.

En... wanneer je de recepten misschien toch niets vind zal het toch een aanwinst zijn: het inspireert je hoe whisky te gebruiken in de bereiding van je heerlijke maaltijd!

Smakelijk! :kok
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Skolt'n
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Skolt'n » 17 Jan 2017, 19:43

Dennis? Ik ben al enige tijd - en nog steeds - naarstig op zoek naar dit boekje. Al enig idee waar ie te verkrijgen was/is? Bij de Mitra-experience in Borne was er toen namelijk maar eentje, en die was niet voor de verkoop.... :-(
En wie was de distributeur dan? Missch kan ik 't daar dan nog proberen?

Hoor graag nog even van je/jullie/iemand. Dank je wel alvast! :goedgedaan ;)
0 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 17 Jan 2017, 20:09

Skolt'n schreef:Dennis? Ik ben al enige tijd - en nog steeds - naarstig op zoek naar dit boekje. Al enig idee waar ie te verkrijgen was/is? Bij de Mitra-experience in Borne was er toen namelijk maar eentje, en die was niet voor de verkoop.... :-(
En wie was de distributeur dan? Missch kan ik 't daar dan nog proberen?

Hoor graag nog even van je/jullie/iemand. Dank je wel alvast! :goedgedaan ;)

http://www.dramtime.nl/Beleef%20de%20pure%20smaak

Laat je weten wat je er van vindt?
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”