Hét boek voor de beginner

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Anubis
Actief lid
Actief lid

Hét boek voor de beginner

Ongelezen berichtdoor Anubis » 08 Jun 2015, 19:39

Mijn nieuwe liefhebberij is toch zeker al zo'n 3 weken oud, ik ben 5 flessen en 5 mini's verder en nu is het moment daar dat ik toch ook eens wil gaan lezen over dit fantastische goedje.
Ik ben literatuurwetenschapper en houd dus wel van verhalende teksten, beeldspraken en dergelijke. Gortdroge opsommingen, daar maak je me geen gelukkig vrouw mee.
Wat is nu dan hét boek dat ik, zo aan het begin van mijn (hopelijk langdurige) whisk(e)yreis, zeker moet bezitten?

Ik denk dan aan een redelijk volledig overzicht, wellicht tezamen met achtergrondinformatie over diverse distilleerderijen.
0 x

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Hét boek voor de beginner

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 08 Jun 2015, 19:55

Deze vind ik wel mooi en interessant.
1 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 08 Jun 2015, 21:35

1001 whisky's die je geproefd moet hebben van Dominic roskrow uitgever librero
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 09 Jun 2015, 00:00

Die 1001 zou ik persoonlijk laten liggen. Ik heb ze wel eens doorgebladerd, maar nooit weten die 1001 boeken mij te boeien.
Eerder Whisky Classified van David Wishart, dat vond ik een fijn beginpunt voor de whiskyreis.
De Whisky Wereldatlas van Dave Broom is inderdaad een prachtig boek.
En wat meer feiten en cijfers vind je terug in het jaarlijkse Malt Whisky Yearbook van Ingvar Ronde.
Erg leuke boekjes zijn de 101-series van Ian Buxton (101 Whiskies to try before you die, 101 World Whiskies en 101 Legendary Whiskies)

Andere bekende whisky auteurs: Michael Jackson (Malt Whisky Companion), Hans Offringa (De Smaak van Whisky) en Charles MacLean (Whisky), maar daar heb ik zelf nog geen boeken van gelezen.
En natuurlijk staat er een olifant in dit topic... Jim Murray's Whisky Bible. Die heb ik ook nooit gelezen, Jim's onafhankelijkheid ligt jaarlijks onder vuur... Ach, misschien is het toch interessant om eens door te nemen.

Geen bezwaar tegen Engelse versies, check dan vooral bookbutler voor goede boekendeals.
Veel leesplezier!
0 x

Anubis
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Anubis » 09 Jun 2015, 09:04

Ik heb een voorkeur voor Engelse versies, dus dat scheelt alweer. Bookdepository is mijn 'vaste' dealer doorgaans.
Bedankt voor de tips, ik zal ze eens allemaal opzoeken!
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 09 Jun 2015, 13:03

Dit is dé klassieker: The Whisky Distilleries of the United Kingdom (door Alfred Barnard)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 11 Jun 2015, 08:35

Als je aan de hand van whisky graag wat meer verneemt over de Schotse geschiedenis, dan kan je 'Vrijheid en Whisky' proberen; van...hoe noemt die rare kerel nu ook al weer? :bigsmile
http://www.lordofthedrams.com/nl/whisky-magazine-boeken
0 x

Thomasg
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thomasg » 19 Jun 2015, 21:09

persoonlijk vind ik alle boeklen van Hans Offringa en Michael Jackson zeer de moeite waard, elk boek verdiept je kennis van whisky,
en wat is er beter dan lezen in een whisky-boek met een kleine dram van je favoriete drankje?
mvg
Thomas
http://singlemaltthomas.blogspot.nl/
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”