The Glenlivet Signature tasting notebook

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Piet
Moderator
Moderator

The Glenlivet Signature tasting notebook

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Apr 2010, 14:33

Tijdens een NaT van (een groot deel van) de The Glenlivet range, lag er op de tafel van het welbekende "whisky echtpaar" "Wim (en Marijke) de Ridder" (whisky-ambassadeur van Pernod Ricard), een stapeltje brochures.

Bij nader onderzoek was dit een boekje voor en met proefnotities. Wel zó chique dat ik het hier afzonderlijk wil beschrijven. Het geheel is wel in het Engels gesteld.

"The Glenlivet Signature tasting" staat er in goud op de groene omslag, die de indruk van een hard-cover geeft (maar dat net niet is). Aan de achterkant (inderdaad niet voor) zie je een zwarte ringspiraal waarmee het geheel gebonden is. Het is een stevig boekje dat lang mee kan gaan. Het formaat is ongeveer half-A4 in de lengte en een kleine centimeter dik.
Wanneer je het openslaat zit er links in een vakje een losse "Aroma Guide & Colour Chart" die in drie delen is open te vouwen. Daarin een uitneembare transparante "Colour Chart" met kleuren van "Gin Clear tot "Rich Amber" (inclusief de kleur "Chardonnay" .. aahhhhhh, zie mijn opmerkingen hierover in Beschrijven van de kleur van whisky). Verder staan hierin de etiketten met bijbehorende hoofd-aroma en verdere verklaringen van aroma's etc.

Dan rechts de eigenlijke inhoud van het boekje uitgevoerd in een zware papier kwaliteit. Deze is smaller dan de kaft (8 cm) en voorzien van zes tabbladen een voor elke expressie, "12 Year Old", 15 Year Old", "Nàdurra", 18 Year Old, "21 Year Old", XXV 25 Year Old.
Eerst een korte inleiding en gebruiksaanwijzing van de auteur, Hamish Proctor, Distillery Manager.
Dan een aantal bladzijden met mooie kleurenfoto's, historie en productie detail, gevolgd door hoe en wat over proeven. Bondig maar duidelijk met toch wat nuttige tips. Daarin wordt ook verwezen naar video-clips ter ondersteuning van je eigen NaT's, op http://www.theglenlivet.com/signaturetasting/ Helaas werkt dit laatste niet en is ook het email adres om dat te melden onbekend.

Hierna komt de inhoud met een zelfde opzet voor alle expressies. De eerste, de "12 Year Old" is door Proctor als voorbeeld ingevuld. De opzet is twee dubbele pagina's per expressie.
1 - Kleurenfoto van de betreffende fles.
2 - Indeling met Colour, Nose, Palate, Finish en Aromas met een (halve)radar-diagram. Dit is leeg voor je eigen notities.
3 - Het ingevulde radar diagram zoals Proctor (The Glenlivet) het ervaart.
4 - De officiele distillery proefnotitie (van Proctor) in hetzelfde formaat als de lege.

En om af te sluiten staat op de laaste twee bladzijden een kaart van Schotland en de plaats van The Glenlivet en een overzicht van recent verworven awards.

Ik blijf het prachtig vinden.
Ik krijg hier niks voor hoor, maar ik vind het echt een héél mooi boekje waaraan ik graag wat tijd besteed.
Ik hoop alleen dat het zijn doel niet voorbij streeft. Het is zo mooi dat ik persoonlijk er al moeite mee heb er iets in te schrijven, en daar is het toch echt voor bedoeld :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”