The Art of Distilling Whiskey - Bill Owens & Alan Dikty

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Mar 2010, 10:18

The Art of Distilling Whiskey and Other Spirits
An Enthusiast's Guide to the Artisan Distilling of Potent Potables

Afbeelding

Bill Owens (Editor), Alan Dikty (Editor), Fritz Maytag (Foreword)

Paperback: 176 pages
Publisher: Quarry Books (November 1, 2009)
Language: English
ISBN-10: 1592535690
ISBN-13: 978-1592535699
Product Dimensions: 10 x 8 x 0.6 inches
Shipping Weight: 1.4 pounds

Ik zag hierover een recensie in de nieuwste Whisky Etc. en was er dermate door geintersseerd dat ik het boek besteld heb (via BookDepository) voor (maar) EUR 13.45 (28% korting; BookDepository is goedkoop!!! Heb er al vaker besteld).

Amazon.com schrijft:
This book is a backstage pass into the world of small-scale distilling of whiskies, gins, vodkas, brandies, and more. The reader, the ultimate spirits aficionado, will learn how water and grain are transformed into the full range exquisite, timeless liquors. There are few books available that explore the actual craft of distilling in such detail. Most of the other spirits books chronicle the historical side of the distilling world or focus on the flavors of various vintages. Our book will be the consummate insider's guide to distilling techniques. Bill Owens' original photography, the result of two cross-country road trips, offers comprehensive illustration of the microdistilling world.

aficionado... waar heb ik dat toch meer gehoord :Scratch

Ik verwacht dat het een boek ala De Chemie van Schotse maltwhisky is, maar ik laat het weten zodra ik er wat over kan vertellen!

Note: ik weet dat de link naar Whisky Etc. nu (nog) niet werkt, maar daar zou informatie over het bedoelde exemplaar moeten verschijnen...; ze lopen even achter
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Re: The Art of Distilling Whiskey - Bill Owens & Alan Dikty

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 03 Apr 2010, 18:20

Ik begin langzaam toch het gevoel te krijgen dat boeken over whisky gelijknis vertonen, zou haastt willen zeggen een gelezen alle gelezen
JayDie schreef:Ik verwacht dat het een boek ala De Chemie van Schotse maltwhisky

waarbij ik niemand te na wil treden, en het boek welke JayDie hier in zijn citaat aanhaald, goed vindt, ondanks dat het een zeer technisch geschreven boekwerk is.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Apr 2010, 10:30

EDRADOUR schreef:Ik begin langzaam toch het gevoel te krijgen dat boeken over whisky gelijknis vertonen, zou haastt willen zeggen een gelezen alle gelezen
JayDie schreef:Ik verwacht dat het een boek ala De Chemie van Schotse maltwhisky

waarbij ik niemand te na wil treden, en het boek welke JayDie hier in zijn citaat aanhaald, goed vindt, ondanks dat het een zeer technisch geschreven boekwerk is.

Ik herroep mezelf: gisteren het boek ontvangen en even alle pagina's bekeken (dus nog niet gelezen). Grotendeels gaat dit boek over Whisk(e)y; ca. 75%. Daarnaast over andere spirits (zoals de titel ook aangeeft): Gin, Brandy, Vodka, Tequilla, etc. Zelfs een likeur van De Ooievaar, Amsterdam wordt (kort) besproken. Ook over "Brandy" waarbij staat "...the word is derived from the Dutch word brandewijn (burnt wine)"...

Dit boek gaat nu niet zozeer over de smaken in de whisky / spirit, maar meer over het distilleren zelf. Verschillende stills worden besproken. Ook de verschillen tussen de verschillende spirits (qua fermentingtijden, rijpingstijden, etc). Grappig was: Moonshine: fermenting: few days, maturing minimal: one week, maximal: one week :P

Zo is in dat overzicht ook mooi te zien dat Vodka eigenlijk maar simpele spirit is...

Anyways... Het boek ziet er mooi vormgegeven uit (met opgelegde letters) en bij elk weetje wordt wel een "however..." geplaatst om het weetje wat aan te scherpen.

Zodra ik er inhoudelijk meer over kan vertellen zal ik dat zeker doen! Mijn eerste indruk is in ieder geval goed! :goedgedaan
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 03 Jun 2010, 14:19

Jaydie,
Vorige maand heb ik The Art of Distilling in de VS gekocht. Leuk informatief boek dat veel breder gaat dan whisky stoken alleen. Er worden allerlei soorten ketels in besproken, naast de column still en de pot still ook allerlei eau de vie stills e.d, met foto's, tekeningen en dwarsdoorsnedes. Het eigenlijke proces beslaat slechts 16 pagina's van de in totaal 176.
De rest gaat over de geschiedenis (12 p). en separate hoofdstukken over de verschillende distillaten:
whisky 25 p
wodka 13 p
gin 9 p
brandy en eau de vie 13 p
rum, tequila, liques and more, 19 p
vervolgens een overzicht van artisan distillers, 35 p
en het laatste hoofdstuk betreft allerlei overzichten, adressen etc.

Het boek Moonshine! van Matthew B. Rowley, dat ik 3 jaar geleden aanschafte, gaat echter veel en veel verder. Daarin staat ook stap voor stap beschreven, met tekeningen, hoe je zelf een ketel kunt bouwen en het is een echte handleiding om te leren stoken. ISBN 978 1 57990 648 1, uitgegeven bij Lark Books, New York. 176 pp, prijs US$ 14,95

Do(n't) try this at home!
:usa :schotland :ier :canada :japan
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Jun 2010, 20:17

macoffringa schreef:Jaydie, (...) Leuk informatief boek dat veel breder gaat dan whisky stoken alleen.

Klopt, weet ik (inmiddels) :-) Het bericht waar jij op reageerde was geschreven toen ik het boek nog niet ontvangen had 8-)

Dat tweede boek wat je aanhaalt lijkt me ook wel interessant. Helaas heb ik momenteel geen ruimte om te experimenteren :HitHead Wel thanks voor de tip!

Edit: Dat tweede boek (Moonshine) ligt bij de Bookdepository voor nog geen EUR 10,- incl. verzending! :duimop
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 04 Jun 2010, 09:42

Zou ik meteen doen. Destijds heb ik er $ 14,95 voor betaald.
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”