Titel: Whisky - Een werelddrank
Auteur: Marc A. Hoffmann
ISBN: 978-1-4075-2772-7
Taal: Nederlands
Prijs: ca. EUR 12,50
Tekst op de achterkant:
"Dit boek bespreekt 200 whisky's uit de hele wereld - van Schotland en Ierland en de rest van Europa tot de Verenigde Staten en Canada, en van het
Verre Oosten tot Australië en Nieuw-Zeeland. Van elke whisky wordt gedetailleerd informatie gegeven over gebied van herkomst, product, geschiedenis en specifieke smaak. En natuurlijk wordt dit alles fraai geïllustreerd aan de hand van talrijke foto's. De besprekingen worden steeds afgerond met proefnotities, waardoor het makkelijker wordt een keuze te maken uit het enorme aanbod. Dit boek is een loflied op de whisky, die nog net als vroeger veelal handmatig en met grote toewijding wordt bereid en pas na jarenlange rijping wordt gebotteld."
Een mooi boek met foto's van de distilleerderijen en de besproken flessen. Per distilleerderij wel maar 1 fles besproken. Ik heb dit volgens mij rond december 2008 gekocht bij De Slegte in Maastricht voor ca. EUR 12,50. Mooi boek voor een mooie prijs. Ook leuk dat er ook whiskies van buiten Schotland / Ierland / USA / Canada worden besproken!
Inclusief uitspraak van de whiskynaam.
Whisky - Een werelddrank; Marc A. Hoffmann
Whisky - Een werelddrank; Marc A. Hoffmann
Laatst gewijzigd door JayDie op 24 Aug 2009, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Re: Whisky - Een werelddrank; Marc A. Hoffmann
Ik begrijp dat de auteur een relatieve nieuwkomer is in Whisky-land. Geen idee hoe hij aan zijn kennis komt. Een fotoverantwoording staat er wel in het boek.
Ik heb de Nederlandse vertaling (2008 uitgave, er staat geen eerste datum van publicatie in !) zojuist doorgewerkt (nog niet volledig gelezen) en ik moet zeggen dat ziet er toch goed uit. Als je een dergelijk boek (zoals je noemt) nog niet hebt is dit een aanwinst en heb je de andere wellicht niet meer nodig. In alle boeken die ik ken zit altijd overlap.
Ik heb het uitgebreid doorgekeken en nog niet echt gelezen maar de eerste indruk is goed. Ik vind een aantal onderwerpen diepgaander beschreven dan in veel andere boeken. Inderdaad mist Benelux Whisky. De Kilchoman distilleerderij staat er weer wel in. Ik vind het boek veel waar voor het geld en het geld zeker waard. Of het moet zijn dat ik toch nog allerhande onvolkomenheden of fouten tegen ga komen. Dan zal ik het hier ook melden.
Dit is mijn beschrijving die ik maakte voordat ik wist dat dit boek hier al beschreven is.
Een heel mooi allround boek met veel mooie kleurenfoto's en een mooie opmaak. Het is een soort Wereld Whisky Encyclopedie. Zoals gebruikelijk begint het met "Wat is Whisky" en de productie daarvan. Het gaat daarop dieper in dan veel andere boeken. Met name de grondstoffen komen uitgebreid aan bod. Ook de verschillende soorten van Malt tot Rye worden goed beschreven.
Vervolgens komen er Whisky's aan bod uit de hele wereld (Noord Amerika ook zeer uitgebreid) waarbij ze individueel goed getypeerd worden. Het ziet er compleet uit en daarom is het jammer dat er geen Whisky uit de Benelux in wordt beschreven. Wel uit b.v. Frankrijk, Tsjechië en Polen.
Aan het eind "Genieten van Whisky" met eten, cocktails en een proeverijschijf. Zoals altijd is het hoofdstukje "Boeken en websites" dubieus qua bruikbaarheid. Maar al met al een mooi alround Wereld Whisky boek dat zeker ook een goed naslagwerk zal zijn. Ik lees wel over foutjes in de geografie maar die heb ik nog niet gespot.
Ik heb de Nederlandse vertaling (2008 uitgave, er staat geen eerste datum van publicatie in !) zojuist doorgewerkt (nog niet volledig gelezen) en ik moet zeggen dat ziet er toch goed uit. Als je een dergelijk boek (zoals je noemt) nog niet hebt is dit een aanwinst en heb je de andere wellicht niet meer nodig. In alle boeken die ik ken zit altijd overlap.
Ik heb het uitgebreid doorgekeken en nog niet echt gelezen maar de eerste indruk is goed. Ik vind een aantal onderwerpen diepgaander beschreven dan in veel andere boeken. Inderdaad mist Benelux Whisky. De Kilchoman distilleerderij staat er weer wel in. Ik vind het boek veel waar voor het geld en het geld zeker waard. Of het moet zijn dat ik toch nog allerhande onvolkomenheden of fouten tegen ga komen. Dan zal ik het hier ook melden.
Dit is mijn beschrijving die ik maakte voordat ik wist dat dit boek hier al beschreven is.
Een heel mooi allround boek met veel mooie kleurenfoto's en een mooie opmaak. Het is een soort Wereld Whisky Encyclopedie. Zoals gebruikelijk begint het met "Wat is Whisky" en de productie daarvan. Het gaat daarop dieper in dan veel andere boeken. Met name de grondstoffen komen uitgebreid aan bod. Ook de verschillende soorten van Malt tot Rye worden goed beschreven.
Vervolgens komen er Whisky's aan bod uit de hele wereld (Noord Amerika ook zeer uitgebreid) waarbij ze individueel goed getypeerd worden. Het ziet er compleet uit en daarom is het jammer dat er geen Whisky uit de Benelux in wordt beschreven. Wel uit b.v. Frankrijk, Tsjechië en Polen.
Aan het eind "Genieten van Whisky" met eten, cocktails en een proeverijschijf. Zoals altijd is het hoofdstukje "Boeken en websites" dubieus qua bruikbaarheid. Maar al met al een mooi alround Wereld Whisky boek dat zeker ook een goed naslagwerk zal zijn. Ik lees wel over foutjes in de geografie maar die heb ik nog niet gespot.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:(...)en ik moet zeggen dat ziet er toch goed uit.
Als je een dergelijk boek (zoals je noemt) nog niet hebt is dit een aanwinst en heb je de andere wellicht niet meer nodig. In alle boeken die ik ken zit altijd overlap.
(...)
Ik vind het veel waar voor het geld en het geld zeker waard.
Mee eens.
Piet schreef:Of het moet zijn dat ik toch nog allerhande onvolkomenheden of fouten tegen ga komen. Dan zal ik het hier ook melden.
Ik heb alleen op pagina 94 / 95 (Brora / Clynelish en Dalmore) dat druk / zet fouten; vreemde tekens. Maarja... ligt niet voor niks bij "De Slegte"...
0 x
Zag deze zojuist bij de Boekenvoordeel in een nieuwe (?) uitgave. Zag er mooi uit! Kleiner en vierkant dan diegene die ik heb (rechthoekig)
Deze heb ik (oud?)
Deze heb ik (oud?)
0 x
Hoop dan dat er wel nog even naar gekeken is.
Zat onlangs nog wat zaken op te zoeken en ging me toch ergeren aan alle zetfouten in de koppen.
Inhoudelijk liep ik ook nog tegen wat rariteiten.
1 - blz.94 bij Brora/Clenelish.
Daar staat een grote foto van een groep arbeiders. De tekst die erbij staat:
"Na de Highland Clearances vonden veel voormalige pachters in 1819 werk in distilleerderij Clynelish."
Laat ik nu weten (oude hobby) dat de fotografie pas in 1831 door Louis Daguerre is uitgevonden. Dit is min of meer officieel en handzaam geworden in 1839. Vanaf 1816 was Joseph Nicéphore Niépce daar al mee bezig maar dat waren meer min of meer herkenbare vlekken in teer. De Daguerreotype was een zilverachtig-wit/zwart plaatje.
De foto waarover dit gaat is een albuminedruk of later, die pas in 1847 is uitgevonden.
Te zien aan de kleding zou de opname eerder van 1919 kunnen zijn. Toch slordig.
2 - blz.310 Vaktermen.
Baby whisky: De nieuw gestookte drank wordt zo genoemd als hij nog geheel helder is.
Voor je het weet ben je een whisky-pedo
bron
En dit is zeker een glas voor kleuters, whisky-pedo's of om New-spirit uit te drinken, wie zal het zeggen

Le Baby Whisky glass is designed for whisky, spirits and fruit brandies.
Zat onlangs nog wat zaken op te zoeken en ging me toch ergeren aan alle zetfouten in de koppen.
Inhoudelijk liep ik ook nog tegen wat rariteiten.
1 - blz.94 bij Brora/Clenelish.
Daar staat een grote foto van een groep arbeiders. De tekst die erbij staat:
"Na de Highland Clearances vonden veel voormalige pachters in 1819 werk in distilleerderij Clynelish."
Laat ik nu weten (oude hobby) dat de fotografie pas in 1831 door Louis Daguerre is uitgevonden. Dit is min of meer officieel en handzaam geworden in 1839. Vanaf 1816 was Joseph Nicéphore Niépce daar al mee bezig maar dat waren meer min of meer herkenbare vlekken in teer. De Daguerreotype was een zilverachtig-wit/zwart plaatje.
De foto waarover dit gaat is een albuminedruk of later, die pas in 1847 is uitgevonden.
Te zien aan de kleding zou de opname eerder van 1919 kunnen zijn. Toch slordig.
2 - blz.310 Vaktermen.
Baby whisky: De nieuw gestookte drank wordt zo genoemd als hij nog geheel helder is.
Voor je het weet ben je een whisky-pedo

bronEn dit is zeker een glas voor kleuters, whisky-pedo's of om New-spirit uit te drinken, wie zal het zeggen

Le Baby Whisky glass is designed for whisky, spirits and fruit brandies.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:1 - blz.94 bij Brora/Clenelish.
Staat me iets van bij dat op diezelfde pagina een drukfout staat (rare tekens ipv letters). Zal de volgende keer eens een fotootje schieten van het nieuwe boekje en op die pagina's kijken
0 x
JayDie schreef:Zal de volgende keer eens een fotootje schieten van het nieuwe boekje en op die pagina's kijken
0 x
Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”