De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Gebruikersavatar
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 966
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 11:30
Locatie: Arnhem
Contact:

De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor Jock » 10 Aug 2009, 19:13

Een hele worsteling om door te komen en als je vaak in een distlileerderij bent geweest is het boek werkelijk fantastisch. Vaak zit je thuis na zelfs vele malen in een distillerderij te zijn geweest en je kijkt naar je notities en baal je dat je iets vergeten bent te vragen. Robin Brilleman geeft alle antwoorden hier. het proces, met alle aspecten en de aroma's en hoe ze daar komen. Zoals gezegd is het een hele worsteling om door te komen. Ik las het af en toe naast andere boeken. Maar i kben heel blij dat ik het gedaan heb. Een aanrader als je van studie houdt, maar als je graag makkelijk leest, misschien niet :?
1 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: De Chemie van Single Malt Whisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Aug 2009, 22:26

Ha Jock wat een timing. Ik heb het juist gisteren besteld (bij de auteur ISBN 9789081305419). Je bevestigd wat ik dacht (en hoopte). Ik ben ook heel actief geweest (nog een grootverbruiker hoor) met Wijn. Daar heb ik ook technische boeken van. Je moet daar absoluut van houden en zin in hebben. Het is helemaal niet romantisch, maar het help mij inderdaad enorm om o.a. beter te kunnen determineren en beschrijven. Als je goed onder woorden kunt brengen wat je ziet, ruikt en proeft dan kun je het jaren later ook veel beter herinneren .... en vergelijken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: De Chemie van Single Malt Whisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 17 Aug 2009, 09:26

Een doorwrocht werk van Robin. Bijgaand mijn recensie die overigens al eens in de whiskybladen is gepubliceerd:

Het nieuwe, rijk geïllustreerde boek van Robin Brilleman oogt fraai en verzorgd. Het bestaat uit twee delen en is voorzien van een voorwoord van Patrick van Zuidam. Deel 1 behandelt het productieproces en is onderverdeeld in een hoofdstuk over de grondstoffen en een hoofdstuk over het eigenlijke proces. De auteur beperkt zich bij de grondstoffen niet tot het obligate drietal gerst-water-gist, maar wijdt ook uit over turf, kolen, hout en karamel. Opmerkelijk genoeg is echter geen aparte paragraaf gewijd aan koper.
Daarna volgt een diepgaande beschrijving van het proces dat onderverdeeld is in mouten, brouwen, distilleren, rijpen en bottelen. Dit onderwerp is al door veel schrijvers uit diverse landen in alle toonaarden en diepten bezongen. Robin onderscheidt zich op tweeërlei wijze van voorgaande beschrijvingen. Ten eerste door de nadruk op de chemische verbindingen te leggen, overigens zonder zich te verliezen in een algemene verhandeling over elementaire scheikunde. Ten tweede door er een persoonlijk tintje aan te geven. Hij vergelijkt de werkwijzen van Balvenie, Glenfiddich, Bowmore en Ardbeg, waar hij hands-on ervaring bij alle fasen van het productieproces heeft opgedaan. Er zijn niet veel whiskyschrijvers die daadwerkelijk in een distilleerderij hebben gewerkt.
In Deel 2 heeft Robin de aroma’s die tijdens het proces ontstaan in zes hoofdgroepen ingedeeld: Hout, Zwavel, Fruit, Planten, Rook en Zuivel. Hij gaat dieper in op het ontstaan van de scheikundige verbindingen die in de geur van malt whisky zijn waar te nemen. De vele kleine kleurenfoto’s illustreren op treffende wijze hoeveel verschillende aroma’s er in whisky te ontdekken zijn. Volgens de auteur zijn er dat ruim 400. Dit deel wordt besloten met een korte notitie over gevoel, met andere woorden de prikkels die men waarneemt bij het proeven van whisky.
De structuur, de sobere en daardoor zeer toegankelijke opmaak alsmede de stijl, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van herhalingen, geven deze uitgave eerder het karakter van een lesboek dan van een leesboek. Dat is niet verwonderlijk, want het boek is gebaseerd op Robin’s succesvolle Schotse Malt Whisky Cursus, die alweer een aantal jaren achtereen in Amsterdam wordt gegeven.
Minpuntjes zijn het ontbreken van een literatuurlijst en een verklarende woordenlijst. Dit laat echter onverlet dat De chemie van Schotse maltwhisky een mooie aanvulling is op eerder gepubliceerde Nederlandstalige whiskyliteratuur. Robin, bedankt!
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: De Chemie van Single Malt Whisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Aug 2009, 10:28

Hmm... lijkt me een erg interessant boek!

De meeste boeken gaan over de distilleerderij en de whiskies daarvan. Vaak wordt er dan wel 'globaal' het proces uitgelegd, maar zoals ik het lees gebeurt dat in dit boek wat specifieker.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: De Chemie van Single Malt Whisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 17 Aug 2009, 13:01

Je kunt ook mijn boek "De Smaak van Whisky" proberen. Daar leg ik ook het een en ander
uit over het maken van whisky, hoe en waar geuren en smaken tot stand komen en neem je
als het ware mee door een distilleerderij. Als "toetje" staan er 40 whisky spijscombinaties in
van 4 beroemde chefs uit Schotland, Frankrijk, België en Nederland.
Het boek is te bestellen op www.thewhiskycouple.com
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: De Chemie van Single Malt Whisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Aug 2009, 13:51

Hmm... dit boek is dan bijvoorbeeld weer niet bij Bol of Bruna te verkrijgen, maar wel op de site van Brilleman zelf... Waarom is dat? :-P

Jock schreef:Een hele worsteling om door te komen <...> Een aanrader als je van studie houdt, maar als je graag makkelijk leest, misschien niet :?

Op zijn site staat ook een boekpreview van dit boek. Ziet er leuk uit. Geen pagina's vol tekst, opgefleurd met afbeeldingen, etc. Lijkt me daarom ook geen worsteling om door te komen. Maar goed... ik heb natuurlijk nog maar een schijntje van het boek gezien :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: De Chemie van Single Malt Whisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Aug 2009, 19:15

Ik had het de volgende dag in huis en heb het zojuist uitgelezen, mede omdat ik zo nieuwsgierig was kon ik niet stoppen (het is trouwens maar 158 blz. met veel foto's).
Hans gaf al een uitgebreide beschrijving van de twee delen. Mijn ervaring:
Deel een is inderdaad technisch en vrij gedetailleerd (Jock's "worsteling" vermoed ik). Het geeft echter wel een goede indruk van hoe en waardoor al de verschillen (en overeenkomsten) kunnen ontstaan en wat er wanneer fout kan gaan.
Deel twee is vooral interessant omdat het laat zien dat wat wij als lekker of vies of als goed of slecht ervaren in een Whisky, qua productieproces vaak erg dicht bij elkaar ligt. Dit deel is zo wie zo een goed determinatie hulpmiddel. De kennis is ook handig voor typering van de Whisky die je bij een bepaalde distilleerderij kunt verwachten (als je wat achtergrondinformatie kent).
Wel weer een boek waarin geen datum van druk of uitgave staat !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: De Chemie van Single Malt Whisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 18 Aug 2009, 22:19

JayDie schreef:Hmm... dit boek is dan bijvoorbeeld weer niet bij Bol of Bruna te verkrijgen, maar wel op de site van Brilleman zelf... Waarom is dat? :-P

Dat is omdat Robin het in eigen beheer heeft uitgegeven.
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: De Chemie van Single Malt Whisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Aug 2009, 19:46

Heb dit boek vandaag besteld. Heb al een reactie dat het onderweg is: hoop het dus morgen te ontvangen!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: De Chemie van Single Malt Whisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Aug 2009, 20:12

Yep! Vandaag ontvangen. Inclusief signering waar ik in de mail naar Robin om gevraagd had! Top :lol:

Ik laat nog weten wat ik ervan vind!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Aug 2009, 18:53

JayDie schreef:Ik laat nog weten wat ik ervan vind!

Tot nu toe een erg interessant boek. Wel met redelijk wat scheikundige termen / stoffen: denk dat Jock hier op doelde mbt "Een hele worsteling om door te komen". Opzich kun je daar overheen lezen: er blijft nog genoeg leuke en interessante informatie over!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
MnnW
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 Dec 2009, 23:30
Contact:

De chemie van de Schotse maltwhisky

Ongelezen berichtdoor MnnW » 08 Jan 2010, 01:21

Titel: De chemie van de Schotse maltwhisky
Auteur: Robin Brilleman
Taal: Nederlandstalig
Uitvoering: Hardcover, kleuren, mooie foto's, heel informatief

Een aantal maanden terug heb ik dit boek van een goede vriend en liefhebber gekregen.
echt heel interessant hoe het hele proces beschreven wordt van het maken van whisky,
met name de beschrijvingen van hoe een smaak in de whisky tot stand komt is een
verheldering! Ik ben nu voor de 2e keer begonnen aan dit boek en lees alweer nieuwe dingen.
aanrader voor de allesweter!
0 x
Alias KJ

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Mei 2010, 08:58

Uit: Whisky zelf stoken, distillatieproces etc.
Bushmills schreef:Piet rade mij aan om "De chemie van schotse malt whisky" door Robin Brilleman eens te lezen. Schijnt wel droge materie te zijn.

Nee, vond ik geen droge materie; vond het juist lekker weg lezen. Mooi geïllustreerd met foto's; geen saai boek met alleen maar tekst!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
cask strength
Actief lid
Actief lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 Jan 2014, 10:08
Locatie: Gent

Re: De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor cask strength » 03 Feb 2014, 12:53

Weet er iemand of er bij de tweede verbeterde uitgave iets essentieels gewijzigd is t.o.v. de eerste? Staan er substantiële fouten in de eerste versie?
0 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 03 Apr 2014, 09:41

Vandaag ben ik jarig en een eerste leuk verjaardagscadeau is al binnen: De chemie van Schotse maltwhisky. Daar ga ik me de komende dagen eens lekker op storten.
0 x
Afbeelding | Afbeelding


Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten