De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Malinois
Senior
Senior

Re: De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor Malinois » 07 Jul 2015, 18:36

Gezien mijn chemische achtergrond heb ik wel interesse in dit boek!

Maar ik had er nog enkele vraagjes bij: wordt hier nu echt gesproken over de chemie alsin: reactie's die gebeuren.
Of meer als de aantrekkingskracht/speciale aan whisky?
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 08 Jul 2015, 10:27

Volgens mij het eerste. Dat is in ieder geval deels de rede dat ik het boek net besteld heb. Als je even geduld hebt dan laat ik het je weten wanneer ik het binnen heb.
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 11 Jul 2015, 16:39

Malinois schreef:Gezien mijn chemische achtergrond heb ik wel interesse in dit boek!

Maar ik had er nog enkele vraagjes bij: wordt hier nu echt gesproken over de chemie alsin: reactie's die gebeuren.

Inmiddels heb ik het boek. Even snel doorbladerend zag ik niet echt veel zaken over chemische verbindingen ed., maar lijkt het meer op een gedetailleerde beschrijving van het productie proces. Natuurlijk zou ik het echt moeten lezen om een goed antwoord te geven. Ik denk dat het zeker wel de moeite is.

Als je meer in de chemie geïnteresseerd bent, ik kwam dit laatst toevallig tegen! Wellicht dat je dit (ook) interessant vindt?

http://whiskyscience.blogspot.nl/?m=1
1 x
Afbeelding

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 19 Jul 2015, 20:45

avdboom schreef:
Malinois schreef:Gezien mijn chemische achtergrond heb ik wel interesse in dit boek!

Inmiddels heb ik het boek. Even snel doorbladerend zag ik niet echt veel zaken over chemische verbindingen ed., maar lijkt het meer op een gedetailleerde beschrijving van het productie proces. Natuurlijk zou ik het echt moeten lezen om een goed antwoord te geven. Ik denk dat het zeker wel de moeite is.

Als je meer in de chemie geïnteresseerd bent, ik kwam dit laatst toevallig tegen! Wellicht dat je dit (ook) interessant vindt?

http://whiskyscience.blogspot.nl/?m=1

Ik ben op vakantie geweest, daarmee dit late antwoord!
De link die je gegeven heb vind ik absoluut spannend!
Zeer fijn om te lezen waarom en voorwat (meer in detail) sommige dingen als unchil filtration, koperen ketels etc gebruikt worden!
Bedankt!
1 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 28 Jul 2015, 17:17

Ik heb het boek op een haartje na uit en ben er zeer enthusiast over!

Ik kan het boek niet genoeg aanbevelen aan een ieder die in detail geinteresseerd is in hoe wisky gemaakt wordt en welke smaken en aroma's er in verschillende stadia van het procces kunnen ontstaan.

Het boek bestaat uit drie delen. De ingredienten, het productieprocces en een deel waarin de verschillende geur en smaak groepen besproken worden, wat die geuren veroorzaken en waar en hoe ze in het productieprocces ontstaan.
Werkelijk niets is weggelaten, zelfs de afvalproducten van verschillende productiestappen worden besproken. Waarom er bij het machen met verschillende temparaturen water wordt gewerkt etc. Hoe meer je er over leest hoe meer je respect krijgt voor de makers van deze godendrank, er kan behoorlijk wat mis gaan!

Ik vond het ondanks de diepgang erg makkelijk leesbaar en goed te volgen. Naturlijk heb ik alle moeilijke benamingen van de chemische verbindingen (die wel bij naam zijn genoemd maar niet in chemische notering) voor lief genomen. Ik vind dat de schrijver een goede balans gevonden heeft tussen diepgang, zonder dat het accademisch en droog wordt! Als je dat graag wil kan je met alle genoemde stoffen en wikipedia waarschijnlijk een behoorlijke studie er van maken.

Het heeft mij veel meer izicht gegeven in de whisky en ik heb het gevoel dat het ook makkelijker zal zijn om de whisky beleving onder woorden te brengen en misschien wel dieper te doorgronden als voorheen. Ik denk dat ik het boek nog wel 2-3 keer kan lezen en er meer uit kan halen.

Zeker geen centje spijt van deze aankoop! Bij slijterijleiden.nl voor 21,95 euro. Aanrader!
1 x
Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 27 Dec 2016, 19:23

Ik heb dit boek recentelijk voor de 3e maal gelezen. En wederom met dezelfde interesse als de eerste keer. Rede voor mij om het boek regelmatig te lezen is dat het bomvol met hele goeie en duidelijke informatie staat, maar dat er bij mij nog wel eens wat weg zakt qua details. Dit boek is een onwijs goed herhaalrecept om je kennis weer op pijl te brengen. Uiteraard met een goed glas whisky ernaast. De sterkste kant is dat ik het knap vind hoe de schrijver een moeilijke materie zo goed leesbaar heeft gehouden voor een 'scheikundig' leek zoals ik. Wat me opviel is dat veel lastige vragen die tijdens het lezen bij me op kwamen, al snel vanzelf alweer beantwoord werden. Ook wordt het vanuit veel verschillende perspectieven benaderd en verduidelijkt. Ook wanneer er bij een bepaald proces meerdere manieren zijn, wordt dit aan de hand van concrete distilleerderijen weer duidelijker gemaakt. Het boek verbreed je kennis in veel opzichten :goedgedaan
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”