Meervoud: Whiskies, whisky's, whiskys, whiskeys, ...

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Piet
Moderator
Moderator

Meervoud: Whiskies, whisky's, whiskys, whiskeys, ...

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2009, 15:39

Hoewel dit over Whisky in de volle breedte gaat zet ik het toch maar onder deze rubriek.

Whisky, whiskies of whisky's of whiskys en voor whiskey, whiskeys of whiskey's of whiskeies ?

Ikzelf schrijf als meervoud van Whisky, Whisky's en voor Whiskey, Whiskey's.
Ik weet dat in het Engels de "y" uitgang "ies" wordt (boundary, boundaries) maar ik vind het beter staan door 's aan het enkelvoud te plakken. Vooral om dat het hier over een eigennaam gaat.
Hoewel het geen criterium als zodanig is, vind ik whiskeies al helemaal niet staan. Neemt niet weg dat al deze meervoudsvormen worden gebruikt.

Ik heb wel eens meer dit soort vragen gesteld en dan blijkt dat ik daar als (puristische) Nederlander meer "mee zit" dan de gemiddelde Engelsman of Amerikaan. In het Nederlands is het eerder of goed of fout terwijl je in het Engels kennelijk veel meer mag op dit gebied.

In bovenstaande lijst gebruik ik bij hoge uitzondering ook whisky i.p.v. Whisky etc. Dat is een meer persoonlijke afwijking. Edel vocht zoals Whisky en Wijn verdient het door mij met een kapitaal te worden geschreven.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Meervoud: Whiskies, whisky's, whiskys, whiskeys, ...

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 30 Okt 2009, 16:05

Whisky is een anglicisme en langzamerhand is het in Nederland gewoonte geworden om barbarismen (woorden uit een vreemde taal) op z'n Nederlands te gaan vervoegen. Ik houd ervan om de talen zuiver te houden en behandel het woord Whisky in de Nederlandse taal als een Engels woord en vervoeg het dus ook zodanig: whisky > whiskies; whiskey > whiskeys.
Doe ik ook met baby > babies enzovoort.

Oorspronkelijk komt het woord whisky van uisgy, een Engelse verbastering van uisge beatha wat weer Keltisch is voor het Latijnse aqua vitae, dat zich prima in het Nederlands laat vertalen als levenswater. Maar om dat nou op al die flessen te zetten gaat mij ook wel wat ver. ;)

Overigens corrigeren de eindredacteuren van mijn artikelen voor Whisky Etc. en Whisky Passion alles weer doodleuk in whisky's en whiskey's.

Enfin, what's in a name? Als het maar goed smaakt. :Drinking
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 30 Okt 2009, 16:31

0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 30 Okt 2009, 16:38

Dat is een regelrechte fout. Ligt misschien aan de domain naam die nog vrij was
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Okt 2009, 08:10

macoffringa schreef:Ligt misschien aan de domain naam die nog vrij was

Zou je zeggen... whiskys.co.uk is geregistreerd op 01-Feb-2000, terwijl whiskies.co.uk is geregistreerd op 17-Jun-2003. Misschien is dat laatste domein later doorverkocht waardoor de registratiedatum aangepast is.

Op de site zelf staat dan:
Welcome to Whiskys.co.uk

(...) Our objective is to offer you the most extensive range of whiskies on the web.

Volgens mij gebruik ik whiskies en whisky's door elkaar, maar zou denk ik ook wel gaan voor de 1e variant. Whiskeies... wat is dat voor een woord!!! :lol: Dan zou het whiskey's of whiskeys worden...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”