Whisky door Charles Maclean, Nederlandstalig

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Piet
Moderator
Moderator

Whisky door Charles Maclean, Nederlandstalig

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Sep 2011, 12:13

Titel: Whisky
Auteur: Charles Maclean
ISBN: ISBN10 9048302625, ISBN13 9789048302628
Taal: Nederlandstalig, vertaald door Janke Greving
Uitvoering: Hardcover, 352 pagina's, september 2011
Uitgever: Veltman Uitgevers B.V.

Op Internet lees ik dat dit boek in de loop van september beschikbaar komt. Ook zie ik er al enkele positieve reviews uit februari en juli van dit jaar :Scratch
Echter er was al een vertaalde versie die als recensie kreeg:
Een niet al te beste vertaling van een goed Engelstalig boek door Charles MacLean en negen andere internationaal bekende whiskyschrijvers.

Kent iemand deze Nederlandse vertaling al ? Is dit wellicht een andere versie van een andere vertaler ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky door Charles Maclean, Nederlandstalig

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Mar 2012, 11:08

Ik zag dit boek bij De Slegte liggen, heb het niet ingekeken welke taal het was...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welk (Whisky)boek lees je momenteel ?

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 19:53

Het zal misschien niet helemaal in deze draad horen, maar ik heb (vooralsnog) maar één boek en dat heb ik gekocht als naslagwerk. Het boek heet oorspronkelijk "World Whisky" en heet in het Nederlands simpelweg "Whisky" en het is van Charles MacLean. Er staan whisky's van over de hele wereld in, iets of wat per soort en alfabetisch (maar soms mis ik de logica), maar wat ik er vooral leuk aan vond, is dat er stukjes in staan over het maken van whisky, over glazen, over flessen, over turn, over mouten en zo zijn allerlei onderwerpen uitgelicht op steeds twee pagina's. Verschillende distileerderijen krijgen extra aandacht en van de meeste whisky's staan een aantal varianten genoemd. Volgens het boek: "meer dan 700 whisky's".
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welk (Whisky)boek lees je momenteel ?

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 15 Okt 2013, 20:56

-Roy- schreef:Het zal misschien niet helemaal in deze draad horen, maar ik heb (vooralsnog) maar één boek en dat heb ik gekocht als naslagwerk. Het boek heet oorspronkelijk "World Whisky" en heet in het Nederlands simpelweg "Whisky" en het is van Charles MacLean. Er staan whisky's van over de hele wereld in, iets of wat per soort en alfabetisch (maar soms mis ik de logica), maar wat ik er vooral leuk aan vond, is dat er stukjes in staan over het maken van whisky, over glazen, over flessen, over turn, over mouten en zo zijn allerlei onderwerpen uitgelicht op steeds twee pagina's. Verschillende distileerderijen krijgen extra aandacht en van de meeste whisky's staan een aantal varianten genoemd. Volgens het boek: "meer dan 700 whisky's".

Klopt helemaal. Ik heb het boek ook. Een echt koffietafel boek met lekker veel plaatjes en korte teksten. Leuk om doorheen te bladeren. Jammer vind ik wel dat de "reviews" van de whiskies nogal gekleurd zijn. Ze zijn allemaal louter positief en nogal marketingpraatjes. Maar dat hoort ook wel een beetje bij zo'n boek. Ik heb er hoe dan ook geen spijt van dat ik'm aangeschaft heb.
0 x
BAM! - ook op Facebook

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 16 Okt 2013, 08:49

Ah, Piet is goed aan het 'moderaten'. Ik heb gezocht voor een draadje met dit boek er in en nu lijkt het net of ik die heb gevonden!

Willem, het klopt dat alle whisky's in het boek super zijn. Datzelfde geldt ook voor die app die ik heb. Is dat een beetje eigen aan whisky-reviews? Het grappigste voorbeeld is wel die Hudson die ik gisteren heb toegevoegd (nu is het natuurlijk niet uitgesloten dat er mensen zijn die die echt lekker vinden, maar "smooth"...?).

Ik gebruik zowel het boek als de app om snel te kijken naar de omschrijving van smaak en geur, niet zozeer of ze 'm goed vinden.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Okt 2013, 09:01

-Roy- schreef:Ah, Piet is goed aan het 'moderaten'.

Nop, was ik niet hoor. Was John (JayDie) 8-) Maar inderdaad we proberen de boel wel "schoon" te houden.

-Roy- schreef:Willem, het klopt dat alle whisky's in het boek super zijn. Datzelfde geldt ook voor die app die ik heb. Is dat een beetje eigen aan whisky-reviews?

Wel vaak als het broodschrijvers zijn. Die moeten iedereen (lees producenten) te vriend houden... maar gaan vaak ook uit van de standaard ranges.
Daarom zijn er ook van die onafhankelijke logs waar we vaak meer op vertrouwen, met Malt Maniacs en Serge Valentin (Whiskyfun) als toppers.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 16 Okt 2013, 09:02

Ere wie ere toekomt :goedgedaan
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”