Whisky equivalent voor vineus, vineuze

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Piet
Moderator
Moderator

Whisky equivalent voor vineus, vineuze

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Mei 2011, 21:34

In de Wijnwereld zie je met regelmaat de afsluiting: "Met vineuze groet"

Nu gebruiken "wij" vaak Slainte of Slainte Mhath maar dat is Schots en heeft een andere betekenis bovendien.
Nu begrijp ik dat vineus (wijnig) niet geheel en al perfect Nederlands is, maar hoewel Frans of gebaseerd op Frans (vineux), is het is toch een mooie vrij algemene Wijn-groet.

Voor Whisky ken ik zoiets niet.
Zou "Met whiskoze groet" wat zijn als een Whiskywereld equivalent ? Whiskoos, Whiskoze,...

Dit is het enige dat ik heb kunnen bedenken dat in mijn beleving niet alleen aardig klinkt maar ook heel herkenbaar is.
Per slot komt het vanzelf in De Dikke Van Dale als we het maar vaak genoeg gebruiken ;)

Alternatieven en suggestie zijn natuurlijk welkom. Maar wel graag serieus blijven want zo is dit onderwerp wel bedoeld.
En wellicht is er al zo iets maar heb ik het gemist :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

"whiskieze groet"

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 07 Mei 2011, 22:03

Piet schreef:In de Wijnwereld zie je met regelmaat de afsluiting: "Met vineuze groet"

Nu gebruiken "wij" vaak Slainte of Slainte Mhath maar dat is Schots en heeft een andere betekenis bovendien.
Nu begrijp ik dat vineus (wijnig) niet geheel en al perfect Nederlands is, maar hoewel Frans of gebaseerd op Frans (vineux), is het is toch een mooie vrij algemene Wijn-groet.

Voor Whisky ken ik zoiets niet.
Zou "Met whiskoze groet" wat zijn als een Whiskywereld equivalent ? Whiskoos, Whiskoze,...

Dit is het enige dat ik heb kunnen bedenken dat in mijn beleving niet alleen aardig klinkt maar ook heel herkenbaar is.
Per slot komt het vanzelf in De Dikke Van Dale als we het maar vaak genoeg gebruiken ;)

Alternatieven en suggestie zijn natuurlijk welkom. Maar wel graag serieus blijven want zo is dit onderwerp wel bedoeld.
En wellicht is er al zo iets maar heb ik het gemist :Scratch

Leuke vondst, Piet: "Met whiskoze groet" Ik zit met 'n "whiskieze groet". :gnif
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Fi-Wi
Senior
Senior

Met malteuze groet. Malties!

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 08 Mei 2011, 07:28

Met malteuze groet? :Scratch. Malties! :Scratch
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Met whiskoze groet

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2011, 09:19

I_SPEY schreef:Leuke vondst, Piet: "Met whiskoze groet" Ik zit met 'n "whiskieze groet". :gnif

Ook leuk René maar dat zie ik meer als "whisky ze" net als "slaap ze", "drink ze" etc. Zeker ook bruikbaar maar minder whisky-uniek ;)

Fi-Wi schreef:Met malteuze groet? :Scratch. Malties! :Scratch

Ook leuk maar zie ik dan meer in de sfeer van Slainte, omdat het veel specifieker is.

Dit zijn mijn eerste reacties maar ik hoor graag meer meningen. We kunnen later altijd een poll plaatsen om een favoriet te vinden en bovendien komen hier in elk geval een paar leuke Nederlandse whisky-groeten aan de oppervlakte :goedgedaan

Met whiskoze groet,
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

"met whiskygroet"

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 08 Mei 2011, 10:57

voor mij is het gewoon "met whiskygroet"

MacOffringa
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky equivalent voor vineus, vineuze

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Mei 2011, 21:27

Whiskoze vind ik persoonlijk niets... Iedereen kent vast dat stukje tekst waarin letters binnen woorden verwisseld zijn of weggelaten. Je kunt dat stukje tekst echter goed lezen en interpreteren.

Als ik "whiskoze" lees, lees ik "whisky-loze". Een dag dat je geen whisky drinkt: een whisky-loze dag.

Piet schreef:Nu gebruiken "wij" vaak Slainte of Slainte Mhath maar dat is Schots en heeft een andere betekenis bovendien.

Het is maar waarmee je je tekst wilt afsluiten. Als je de groeten wilt doen, met vriendelijke groet, zeg je inderdaad geen 'proost'/'op je gezondheid'/'gezondheid'. Cheers / Slainte / Slainte Mhath vind ik een mooie afsluiting :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”