Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Gebruikersavatar
Fi-Wi
Senior
Senior
Berichten: 181
Lid geworden op: 28 Aug 2010, 17:27
Locatie: De Bilt

Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 08 Mar 2011, 08:17

Ik heb inmiddels diverse Engelstalige whiskyboeken aangeschaft maar merk dat ik in dit genre tegen mijn beperkingen aanloop aangezien Engels niet mijn moedertaal is. Ik heb twee universitaire studies (met ook Engelstalige literatuur) afgerond en heb in mijn werk regelmatig met Engelstalige stukken (zowel lezen als schrijven) en gesprekken te maken, dus kan ik wel mijn weg vinden.

Whiskyboeken zijn echter zo beschrijvend van aard, dat ik merk dat de essentie van een Engelstalig whiskyboek mij ontgaat vanwege het vele naslaan in het Eng-NL woordenboek dat altijd binnen handbereik ligt. Dat vind ik jammer, omdat ik juist het beschrijvende het kenmerkende en aantrekkelijke aan whiskyboeken vind.

Hoewel ik uiteraard doorga met het lezen van Engelstalige (whisky)boeken ("practice makes perfect") hoor ik graag wat titels van goede Nederlandstalige whiskyboeken.

Ik heb Whisky Geclassificeerd van David Wishart wat ik zelf een goed boek vind en bewust in de (thans lastig te vinden) Nederlandse vertaling gekocht heb.

Iemand nog tips?
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 08 Mar 2011, 08:57

Ha Fi-Wi,
Ik weet niet of je de volgende twee boeken al hebt. Het zijn deel 1 en 2 uit een serie over Whisky en de Zintuigen, die ik aan het ontwikkelen ben:

Deel 1 is De Smaak van Whisky - over ruiken en proeven (2007)
Deel 2 is Whisky & Jazz - over luisteren (2009)
Deel 3 en 4, resp. over kijken en voelen zijn in voorbereiding, gepland voor 2012 en 2014

dan De Weg naar Craigellachie, een reisverhaal door Schotland en de wereld van whisky (2004)

en vanaf 25 maart verkrijgbaar uitsluitend bij de slijterij: Bourbon & Blues (2011), in combinatie met de Springbank Blues Edition, een gelimiteerde botteling van 1260 stuks, een vatted malt, uit zes genummerde vaten, op CS gebotteld.

Mijn collega Robin Brilleman heeft een interessant boek over Islay geschreven.

Momenteel ben ik bezig met de vertaling van Dave Broom's nieuwe boek De Wereldatlas van Whisky, een 320 pagina's tellend werk dat gezien kan worden als de opvolger van Michael Jackson's Whisky Encyclopedie. Deze vertaling wordt komend najaar uitgegeven.

Succes met lezen,
Hans Offringa
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mar 2011, 09:02

Fi-Wi schreef:...Hoewel ik uiteraard doorga met het lezen van Engelstalige (whisky)boeken ("practice makes perfect") hoor ik graag wat titels van goede Nederlandstalige whiskyboeken.

Het is natuurlijk erg afhankelijk van wat je zoekt in een whiskyboek. Er zijn er erg veel met lijsten beschrijvingen.

De meerderheid van de boeken wordt inderdaad niet vertaald.

Een goed Nederlandstalig (lees)boek is Whisky, Uisge beatha, Het levenswater. Helen Arthur. Geen idee of het nog nieuw te koop is, misschien 2ehands.

Zelf kijk ik uit naar de vertaling van The World Atlas of Whisky van Dave Broom. Hans Offringa werkt aan de vertaling die eind 2011 beschikbaar komt. Dus dat is nog even wachten.

Als je interesse hebt in "de techniek" is dit een "must have": De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman.

En wellicht is een van de hier genoemde boeken nog te koop, al dan niet 2dehands: The Definitive World Guide To Scotch, Bourbon And Whiskey, o.a. de Nederlandse versie van WHISKY Encyclopedie.

Het is inderdaad wel zoeken geblazen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Fi-Wi
Senior
Senior
Berichten: 181
Lid geworden op: 28 Aug 2010, 17:27
Locatie: De Bilt

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 08 Mar 2011, 13:00

Goed om te lezen dat David Broom's The World Atlas of Whisky wordt vertaald! Ik zat gisteren juist dit boek te lezen en toen het idee voor mijn bericht hierboven ontstond.

Ik ga eens op zoek naar de andere genoemde titels, bedankt!
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Sep 2011, 09:01

Door de al eerder aangekaarte veranderingen in het Bol.com partnerprogramma ( Whisky literatuur lijsten op onze startpagina ) werkten de boek-links op onze Whisky literatuur-pagina's niet maar.
Ik ben er nu toch maar eens aan begonnen om die aan te passen.
De Nederlandstalige lijst is nu weer up-to-date.

Tot mijn verbazing blijkt bijna driekwart van de boeken niet meer leverbaar, in elk geval niet nieuw.
Een deel is wel als 2de-hands leverbaar. Nu gaat dit alleen over Bol maar ik kan me zo voorstellen dat dit toch representatief is voor de algemene beschikbaarheid (dit los van een enkel boek dat direct bij de auteur te bestellen is).

Zou dit nu komen door gebrek aan aanbod of door te weinig vraag ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
10past10
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 Feb 2015, 11:40

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor 10past10 » 27 Aug 2019, 20:52

Sorry voor het ophalen van een héél oud bericht maar ik vond deze via Google :D.

Hij had hier zelf al gereageerd maar Hans Offringa is naar mijn mening wel echt dé Nederlandstalige whiskyboekenschrijver. Zijn boeken komen online in diverse lijsten voor en staan altijd bovenaan de "best verkocht" lijsten bij bol.com. Hij heeft veel geschreven van (whisky) kookboeken tot naslagwerken, je slaag altijd!

Het boek Whisky van de lage landen (Wieger Favier) is een die niet alleen in onze taal is geschreven maar ook gaat over onze whisky! Of als je iets van de andere kant van de wereld wil proeven is het boek van Dominic Roskrow over Japanse whisky's ook aan te raden.
0 x

Gebruikersavatar
2nstra
Actief lid
Actief lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 Mei 2016, 16:30

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor 2nstra » 19 Nov 2019, 16:12

Zelf vind ik mijn favoriete whiskies van Bob Minnekeer een erg leuk en interessant boek.
Al wat ouder maar erg interessant
0 x

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2024
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 28 Jun 2020, 17:16

Ik kwam dit hilarische artikel tegen over een nieuw whisky boek van Fernand Dacquin.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/zo-bluf ... ~af9c8035/
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 28 Jun 2020, 17:48

Freezeroz schreef:Ik kwam dit hilarische artikel tegen over een nieuw whisky boek van Fernand Dacquin.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/zo-bluf ... ~af9c8035/



Hij heeft nog humor die oude baas :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Jun 2020, 18:10

Freezeroz schreef:Ik kwam dit hilarische artikel tegen over een nieuw whisky boek van Fernand Dacquin.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/zo-bluf ... ~af9c8035/

Ik vraag me wel af waar ie de rest van het boekje nog mee weet te vullen... In het artikel zelf lijkt me alles al wel aardig weggegeven.
Overigens zou de beste optie in mijn ogen zijn dat de onervaren drinker dit gewoon direct aangeeft, en aan het veel ervarener gezelschap vraagt hem/haar door de avond heen te helpen. Ik denk dat dat veel vermakelijker en leerzamer is dan een beetje meebluffen. Maar goed, daar is natuurlijk geen boekje (en daarmee eigen bankrekening) mee te vullen ;) .
1 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Jul 2020, 20:28

Dre schreef:...Overigens zou de beste optie in mijn ogen zijn dat de onervaren drinker dit gewoon direct aangeeft, en aan het veel ervarener gezelschap vraagt hem/haar door de avond heen te helpen. Ik denk dat dat veel vermakelijker en leerzamer is dan een beetje meebluffen. ...
Maar de meeste onervaren drinkers zullen van zichzelf denken dat ze heel wat weten nadat ze de vijfde fles hebben gekocht.

Tenminste, als ik nu sommige van mijn eerste bijdragen op dit forum zie herken ik me hier zelf in. Met het groeien van de ervaring en toenemen van je kennis kom je er vanzelf achter dat er nog veel meer is dat je niet weet.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Jul 2020, 15:14

Reichenbach schreef:Met het groeien van de ervaring en toenemen van je kennis kom je er vanzelf achter dat er nog veel meer is dat je niet weet.

Zeker, en dat is een ongoing proces. Altijd weer kom je mensen tegen die nog weer meer of andere kennis hebben, en dat maakt het ook zo leuk. Je raakt nooit uitgeleerd én -geproefd.
1 x

Gebruikersavatar
Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 704
Lid geworden op: 11 Dec 2020, 19:05

Re: Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 12 Jan 2021, 15:44

Dre schreef:
Reichenbach schreef:Met het groeien van de ervaring en toenemen van je kennis kom je er vanzelf achter dat er nog veel meer is dat je niet weet.

Zeker, en dat is een ongoing proces. Altijd weer kom je mensen tegen die nog weer meer of andere kennis hebben, en dat maakt het ook zo leuk. Je raakt nooit uitgeleerd én -geproefd.


Klopt, iedereen komt ooit wel eens zijn meester tegen...en dat is inderdaad leuk, soms noemen mensen je een kenner, maar wanneer ben je dat? Is alles nog zo leuk als je alles zou weten en geproefd hebben? (Mja dat laatste kan nog wel bijzonder leuk zijn. :P )
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Interesse in samples,stuur je email in pb voor de prijslijst
INSTAGRAM : Thewowbar_1986


Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten