Welk (Whisky)boek lees je momenteel ?

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Welk (Whisky)boek lees je momenteel ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Mei 2011, 19:06

wim2103 schreef:200 klassieke whiskymerken, distilleerderijen en merken uit de hele wereld door Marc A. Hoffmann. Ik kwam het tegen bij een voordeelboekenshop, kostte een tientje. Heb het maar meegenomen omdat het er heel mooi uitziet. :goedgedaan

Dit Whisky - Een werelddrank; Marc A. Hoffmann ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 24 Mei 2011, 23:14

Inderdaad Piet, een heruitgave op kleiner formaat.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Mei 2011, 08:21

macoffringa schreef:Inderdaad Piet, een heruitgave op kleiner formaat.

Ha, dan mag ik wel hopen dat in elk geval alle zetfouten er uit gehaald zijn.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 25 Mei 2011, 08:28

Reken daar maar niet op Piet. Het is gewoon een goedkope truc van de uitgever om meer te verdienen. Met World Whisky (de Engelstalige editie) is dat inmiddels ook gedaan. Het trieste is dat de oorspronkelijke auteurs hier niet eens in gekend worden, noch een royalty ontvangen. A bloody shame.
0 x

wim2103
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor wim2103 » 25 Mei 2011, 21:59

Piet schreef:
wim2103 schreef:200 klassieke whiskymerken, distilleerderijen en merken uit de hele wereld door Marc A. Hoffmann. Ik kwam het tegen bij een voordeelboekenshop, kostte een tientje. Heb het maar meegenomen omdat het er heel mooi uitziet. :goedgedaan

Dit Whisky - Een werelddrank; Marc A. Hoffmann ?

Ja dat moet hetzelfde zijn alleen heb ik de 2010 uitvoering....grappig is de 'doorkijk' in de kaft.
Ik vind het een leuk boekje om te hebben vooral ook omdat er best wel een heel aantal distilleerderijen in staan met hun bijzonderheden.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Mei 2011, 13:31

Net uit: "Steen der wijzen" van James Rollings. Onverwachte spanning en leerzaam bovendien. Toch maar eens wat meer gaan lezen over metalen in de M-state, mono-atomair goud.... en manna ? !

Ik had dit boek jaren geleden voor mijn verjaardag gevraagd en kreeg toen Harry Potter en de "Steen der wijzen" van J.K. Rowling. Dat laatste maar snel teruggebracht toen.

Nu doorgegaan met 101 Whiskies to Try Before You Die - Ian Buxton.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Bottled History, Ian Macilwain

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Jun 2011, 19:52

Nadat ik het anderhalf jaar geleden gelezen (en gerecenseerd) heb zo nu en dan eens ingekeken.

Nu weer eens serieus gelezen: Bottled History, Ian Macilwain.

Wat ik toen schreef staat nog steeds "Een prachtig "salontafel boek" op zwaar papier".
Wat er direct uitspringt is de intimiteit. Whisky maken en de mensen (mannen) die het deden en doen. Niks romantisch en geen high-tech. Ook nauwelijks iets over het eindproduct. Wel heel nostalgisch en sfeervol. Er moet een mooie dram bij tijdens het lezen of bladeren (want het is ook een bladerboek)... liefst een oude :Slainte

blz.62: Retired regional manager, Elgin.
"By instinct you learned how to tell when the malt was ready, purely by taking a handful of it between the fingers. And you could just tell by walking on it."

Benrinnes distillery, Aberlour (foto)
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 13 Jun 2011, 12:52

Ben op 100 bladzijden na door Huid en Haar heen, van Arnon Grunberg. Voorheen nooit een groot fan van zijn werk geweest, maar dit boek kan me echt bekoren.
0 x

Jef
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jef » 13 Jun 2011, 15:48

Heb een tijdje geleden drie boeken gekocht en gelezen:

1) Whisky Geclassificeerd: Aangenaam boek om te lezen, goed vertaald door Hans :). Fonetische schrijfwijzen zijn fijn, alsook het classificatiesysteem is erg nuttig.. De analistsoftware nog niet getest. Enkele minpunten: Afbeeldingen en tekst zijn soms niet aan elkaar gelinkt, zoals elders op dit forum ook al werd aangehaald. Ook het bespreken van de stills en wash backs en hun aantal had misschien beter geschematiseerd voorgesteld geweest.. Nu heb je vaak de indruk dat je steeds hetzelfde zinnetje leest..

2) Whisky Puur van Bob Minnekeer: Mooi boek, vele knappe afbeeldingen.. Had wel het gevoel dat dit boek echt ter inleiding voor de beginnende whiskyfan is. Er wordt vaak niet diep ingegaan op bepaalde thema's, maar alleszins een mooi, vlot lezend boek.

3)Whisky van Charles Maclean tenslotte, was voor mij het beste boek.. Er staan enorm veel whisky's/whiskey's in. Er worden per whisky meerdere expressies besproken en ook blends worden besproken. Regelmatig zijn er tussenstukjes voorzien van distillerijen, whiskysoorten en foto's. Ook de inleiding met het oog op het productieproces, glaswerk, rijping is fantastisch.

Besluit: Drie mooi boeken die het lezen waard zijn, met een persoonlijke voorkeur voor het laatste..
0 x

Fi-Wi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 13 Jun 2011, 16:36

Ik heb vorige week Malt Whisky - The complete guide (herziene uitgave 2010) van Charles Maclean gekocht en ben er net aan begonnen. Handzaam boek vol informatie over de geschiedenis, totstandkoming en kenmerken van single malts geillustreerd met mooie foto's.

Alleen jammer dat je naam in de credits verkeerd geschreven wordt, Hans "Offringer". :nono
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 24 Jun 2011, 09:38

Net gelezen:

and a Bottle of Rum ... A History of the New World in Ten Cocktails.
Auteur: Wayne Curtis
ISBN978 0 307 33862 4
Uitgever: Three Rivers Press (imprint van Random House)
Aantal pagina's: 300
Taal: Amerikaans Engels
Jaar van uitgave: 2006
Uitvoering: paperback, zw/w
Prijs: US$ 14.95 (ca. € 10,50)

De auteur gebruikt de opkomst, ondergang en wederopstanding van rum als vehikel om door de tijd en de historie van de VS te reizen. De hoofdstukken heten achtereenvolgens Kill Devil, Grog, Flip, Medford Rum, Planter's Punch, Demon Rum, Daiquiri, Rum and Coca Cola, Mai Tai, Mojito. Daarna volgt een "thumbnail guide to Rum en een hoofdstuk met cocktail recepten. Het boek besluit met een bibliografie en een acht pagina's tellende index.
Vlot geschreven is het echter meer een geschiedkundig verhaal over rum dan over de VS. Curtis gebruikt bepaalde historische gebeurtenissen als haakjes en wijdt soms verder uit dan nodig lijkt, waardoor de titels van de hoofdstukken de lading niet helemaal dekken. Soms is de combinatie een tikje vergezocht. Dat neemt echter niet weg dat het een plezierig boek is en wie wat meer over rum wil weten, kan ik het zeker aanraden. De auteur is van oorsprong een travel journalist, heeft prijzen voor zijn werk gewonnen en artikelen gepubliceerd in onder andere de New York Times. Zijn website heet http://www.republicofrum.com
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Jul 2011, 23:01

Het Diner van Herman Koch. Over de helft... nu met een Deanston 12yo.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 08 Jul 2011, 12:56

Een schokkend boek Piet. Heb het gefascineerd gelezen.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 29 Jul 2011, 16:39

Ik lees momenteel ` Grappa Italy Bottled`door Ove Boudian. Heerlijk boek. Erg informatief en leest lekker.

Jock
0 x

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 23 Aug 2011, 14:45

Op het moment lees ik:
Peat Smoke and Spirit: A Portrait of Islay and its Whiskies by Andrew Jefford

Paperback: 416 pages
Publisher: Headline (6 Jun 2005)
Language English
ISBN-10: 0747245789
ISBN-13: 978-0747245780

Het boek was een aanrader van Ralfy (Ralfy.com ) en het is te koop bij Amazon UKveer EUR 7,19
Ik ben nog niet zover in het boek maar in het eerste gedeelte wordt beschreven hoe whisky in het algemeen en op Islay in het bijzonder gemaakt wordt. Het boek heb ik wel vast "doorgersnuffeld " het is een leerzaam boek en ik lees het redelijk makkelijk weg ( in het Engels dus ). Er valt oa te lezen wat de veschillen ( produktieprocess ) van de verschillende Islay stokerijen zijn en hoe verscchillen in het destilleer proces kunnen leiden tot verschillende smaken
( dus nog voor dat de new spirit in de vaten gaat )

Een aanrader
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”