Welk (Whisky)boek lees je momenteel ?

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Jan 2011, 18:18

Carlo schreef:Wat lees jij dan zoal graag Piet?

Vrij divers Carlo, en vrij veel, vooral veel literaire thrillers .... even terugkijkend:

De millennium trilogie ... waarvan onlangs de films op TV waren.
De Procedure van Mulish pas her-lezen. Vond zijn De ontdekking van de hemel ook erg goed. Maar ook De aanslag trouwens.

Helemaal prachtig vind ik Hypnerotomachia Poliphili een boek uit 1499 dat pas in 2006 vertaald is naar Nederlands. Zie mijn eerdere bericht viewtopic.php?f=29&t=186&p=1946

En o.a. i.v.m. de vijfde basissmaak “umami” Het Proefboek, de essentie van smaak van Peter Klosse). Heel leerzaam.

Ook de meeste recente boeken van Dan Brown heb ik gelezen en vond ik goed.
De Slinger van Foucauld van Umberto Eco.
Het Labyrint van Kate Moss, ook heel mooi.

En hoewel ik een humanist/atheïst/existentialist ben, ben ik wel katholiek gedoopt en heeft dat er wellicht mee te maken dat ik smul van thrillers met een mix van geloof, geschiedenis en fictie. Om er een paar te noemen:
Het Messias mysterie, De Christus smaragd, Een Venetiaans geheim, Codex, De Engelenburgt, De Julianus incriptie, De Vaticaanse moorden, Hert masker van Atreus, De Pegasus-connectie,...

En ook mooi, Het raadsel van het Prado ook omdat het deels in de middeleeuwen van mijn geboortestad 's-Hertogenbosch speelt.
Maar ook zaken als "Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt" en "Van niets tot nu", DE Tao van Fysica", boeken over Japan, Japanse tuinen, Zen, en ga maar door ....
Eigenlijk heb ik de laatste jaren vrij veel gelezen want dit is daar allemaal van. Heb ik het niet over vakliteratuur en Whiskyboeken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 23 Jan 2011, 12:40

Carlo schreef:
I_SPEY schreef:Mijn vrouw heeft zo'n beetje alle boeken van Tolkien(meerder keren) gelezen, ach niet zo gek voor 'n bibliothecaresse!

Dan hebben jullie genoeg boeken staan denk ik.
Lees je zelf ook ook graag wat of niet?
Zelf lees ik graag fantasy of thriller , en sinds kort ook over whisky :D

Ja, redelijk veel, alhoewel ik eerlijk moet toegeven, dat de laptop meer aan staat, dan dat ik met m'n neus in de boeken(of bridge bladen) zit, de laatste tijd. En ik lees vooral thrillers(bijv. Nicci French en J. Archer, Bagley, Baldachi, Dan Brown, J.L. Burke, John le Carré, M. Connelly, R. Cook, Michael Crichton, Clive Cussler, Deighton, U. Eco, J. Ellroy, J. Grisham, P. Highsmith, H. Innes, Steven King, D. Koontz, J. le Carré, R. Ludlum*, P. Margolin, S. Sheldon, B. Stoker, C. Thomas, R. Thomas (vroeger heel veel Edgar Wallace's).
En ik zal er nog wel 'n paar vergeten zijn, maar dat doet er niet toe.

Mijn vrouw leest veel meer, vooral Fantasy & Horror ed.

*=favoriet
Laatst gewijzigd door I_SPEY op 23 Jan 2011, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Jan 2011, 12:44

I_SPEY schreef:R. Ludlum*

Ik mis een voetnoot ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 23 Jan 2011, 17:46

Carlo schreef:Zelf lees ik graag fantasy of thriller , en sinds kort ook over whisky :D

dat klinkt spannend een thriller over whisky :gnif er zullen best boeken over zijn. op z'n minst een paar stevige spookverhalen over ontuig, whisky onderwereld en smokkel,

Charles MacLean's WhiskyTales is hier goedkoop (5 euro verzend v. 1/b dan 2,50 p/b)nieuw en 2hands te koop:
http://www.alibris.co.uk/booksearch?aut ... =1&qsort=p

of angel- & devil (share), die snachts rondwanen tussen de barrels in creepy warehouses.
Afbeelding
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Welk (Whisky)boek lees je momenteel ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Feb 2011, 15:57

Niet echt een boek maar in elk geval whisky-leeswaar en zeer leeswaardig :gnif

De 1st WhiskyPassion van dit jaar. Bijna uit inmiddels 8-)

Daarin staat ook het articel van Dennis over whisky, Internet en forums: Kennis op het Internet. Nederlandse Whisky Magazines.
0 x

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 05 Feb 2011, 19:40

Ben ook de WhiskyPassion aan het lezen en heb vanmiddag Whisky geclassificeerd gehaald in de bibliotheek.
0 x
Afbeelding

Martino
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Martino » 05 Feb 2011, 19:44

Ik mag ook graag Literaire thrillers lezen, misschien een leuke aanvulling zijn de boeken van Preston & Child. Beetje een mix van Supernatural en Thriller...wel erg goed voor bij een goed glas.
0 x
No married man is genuinely happy if he has to drink worse whisky than he used to drink when he was single.
H. L. Mencken
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Apr 2011, 22:33

Ik ben bijna door mijn eerste boek van Pieter Aspe (vlaming) heen..... tijdens het lezen is de aandrang om weer eens naar Brugge te gaan wel enorm aangewakkerd.

Maar wat schetst mijn verbazing toen ik op de achterkaft een foto van ons aller Hans Offringa zie staan :Scratch :HitHead maar ook deze. Ik heb Hans inmiddels een paar keer ontmoet en ja, hij moet het zijn.

Het lijkt op een deel van deze foto Pieter Aspe.

Hoe zit dat Hans ? Een pseudoniem of een eeneiige tweelingbroer ?
Als het niet zo is, pas dan maar op want Becky zou er zo met de verkeerde vent vandoor kunnen gaan ...... let wel onbewust hoor !
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 19 Apr 2011, 08:55

Piet,
je spreekt in raadselen ...
Welk boek is dat? Mij niet zo een-twee-drie bekend en een dubbelganger, daar zou ik toch wat van moeten weten.
Hg, Hans
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Apr 2011, 09:08

macoffringa schreef:...Welk boek is dat? Mij niet zo een-twee-drie bekend en een dubbelganger, daar zou ik toch wat van moeten weten.

Ah, niet zo handig. De titel is "Het vierkant van de wraak". Het kan dat de foto wat gedateerd is (toen hij iets jonger was) maar als ik ernaar kijk (nu) zie ik jou. Marijke, heeft je een keer ontmoet en herkent je ook :HitHead
Dan moet het toch je dubbel zijn.....

De foto lijkt veel op deze, waarin ik je eigenlijk ook herken, Pieter Aspe. Echt een verbazingwekkende gelijkenis.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Apr 2011, 10:44

Piet schreef:Het kan dat de foto wat gedateerd is (toen hij iets jonger was) maar als ik ernaar kijk (nu) zie ik jouw. Marijke, heeft je een keer ontmoet en herkent je ook :HitHead
Dan moet het toch je dubbel zijn.....

Nou... als ik meneer Aspe zie zou ik niet denken dat het Hans is. Heeft er wellicht wel wat van weg, maar niet dermate dat ik zou denken dat het Hans is... :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 19 Apr 2011, 12:34

Grappig, wat de een ziet en de ander niet.
Wanneer ik in de spiegel kijk, zie ik toch ook wel een andere kop dan die van de heer Aspe. :lol:
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 20 Apr 2011, 12:11

Ben nu het boek "Rum" van Dave Broom aan het lezen en bekijken. Want behalve "lezen" is het zeer rijk geillustreerd. Fantastische boek en geschreven in een stijl die mij echt aanspreekt. Dave is een heel sympathieke man heb ik ontdekt in Groningen en het boek is voor mij een geweldig naslagwerk omdat ik steeds vaker gevraagd word om Rum te presenteren.
De fotograaf van zijn boek is een genie vind ik.

Gr,

Jock
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 20 Apr 2011, 12:20

Gisteravond begonnen met het jazz boek van Hans Ofr. en oude jazzplaat in de combinatie met een lekkere port ellen, dat was een heeerlijke verwenning.
pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

wim2103
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor wim2103 » 24 Mei 2011, 18:53

200 klassieke whiskymerken, distilleerderijen en merken uit de hele wereld door Marc A. Hoffmann. Ik kwam het tegen bij een voordeelboekenshop, kostte een tientje. Heb het maar meegenomen omdat het er heel mooi uitziet. :goedgedaan
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”