Welk (Whisky)boek lees je momenteel ?

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

De smaak van whisky

Ongelezen berichtdoor GJR » 20 Okt 2010, 10:42

Gisteren binnengekregen de smaak van whisky. Al even doorgebladerd en ziet er mooi en verzorgd uit. Vandaag maar eens in beginnen.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Thomas
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Islay - Whisky-eiland vol geschiedenis

Ongelezen berichtdoor Thomas » 21 Okt 2010, 15:17

Momenteel lees ik: Islay - Whisky-eiland vol geschiedenis, pas gekocht in Amersfoort tijdens de potstill,
boeiend boek, voor mij gaat de whisky echt "leven" naarmate ik meer lees over een gebied,
ik heb er een lekkere Islay bij gedronken, dan is het leven toch wel erg de moeite waard :bigsmile
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

The Whisky Bible

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 21 Okt 2010, 20:56

The Bible.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Fi-Wi
Senior
Senior

Re: Welk (Whisky)boek lees je momenteel ?

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 21 Okt 2010, 23:08

Thomas schreef:Momenteel lees ik: Islay - Whisky-eiland vol geschiedenis, pas gekocht in Amersfoort tijdens de potstill,
boeiend boek, voor mij gaat de whisky echt "leven" naarmate ik meer lees over een gebied,
ik heb er een lekkere Islay bij gedronken, dan is het leven toch wel erg de moeite waard :bigsmile

Ik ga ook maar eens op zoek naar dit boek.

Hoe meer boeken ik over whisky lees, des te meer ik mij in het land en de geografie van Schotland interesseer. Ik overweeg inmiddels zelfs een bezoekje aan dit prachtige gebied.
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

Thomas
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Thomas » 22 Okt 2010, 08:38

Fi-Wi schreef:Hoe meer boeken ik over whisky lees, des te meer ik mij in het land en de geografie van Schotland interesseer. Ik overweeg inmiddels zelfs een bezoekje aan dit prachtige gebied.

Ik kan je alleen maar aanraden om dat te doen, ik ben er zelf geweest en de indruk was voor mij althans onvergetelijk, zelf reisde ik met het openbaar vervoer wat prima beviel, bovendien kon ik dan rustig genieten van alle malts. Overal wordt je geconfronteerd met de geschiedenis en de overweldigende natuur, dus om een bekende reclame te citeren: "ik zeg doen"
:Slainte
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Okt 2010, 09:06

Fi-Wi schreef:Ik ga ook maar eens op zoek naar dit boek.

Zie de literatuur pagina van daaruit kom je op de site van Robin waar het boek te bestellen is.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

The World Atlas of Whisky van Dave Broom

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 25 Okt 2010, 11:32

Net uit, het nieuwe, langverwachte boek van Dave Broom. Dit weekend uitgebreid bestudeerd.

Is dit een herhaling van zetten of echt nieuw? We hadden toch al Jim Murray's Complete Book of Whisky en Michael Jackson's WHISKY - The Definitive World Guide en World Whisky van Charles MacLean et al?

Jim's boek is interessant maar inmiddels wel erg gedateerd (1997). Michael's zwanenzang is ook alweer van 2005. Charlie en zijn bende van 6 internationale whiskyschrijvers hebben in 2009 World Whisky het licht laten zien dat in 2010 ook in een Nederlandse vertaling verscheen onder de naam WHISKY.

Zie de volledige recensie in: The World Atlas of Whisky van Dave Broom

Dave droeg het boek op aan zijn dit jaar overleden moeder. De World Atlas of Whisky heeft alles in zich om de komende jaren HET standaardwerk op het gebied van whisk(e)y wereldwijd te blijven.Een waardige vervanger van Michael's WHISKY.

Thanks Dave!

Hans
Laatst gewijzigd door Piet op 30 Okt 2010, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verwijzing toegevoegd
0 x

Piet
Moderator
Moderator

De Aanslag van Harry Mulisch

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2010, 13:04

Net uitgelezen "De Aanslag" van Harry Mulisch.

Hoewel een verdrietig verhaal ook een mooi geschreven verhaal. In een mooi zaakformaat gebonden boek met harde kaft.

Nog verdrietiger is het om te lezen dat hij thans op sterven ligt. Maar ja 83.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 05 Nov 2010, 12:55

Begin van de week twee boeken van Robin binnengekregen : De Chemie van whisky en het nieuwe boek over Islay. Allebei eerst doorgebladerd en onder de indruk van de boeken en de mooie foto's. Gisteren onder genot van een dram begonnen in het boek over Islay. Tot nu toe is de indruk alleen nog maar beter geworden, zeer boeiend en goed geschreven. :hoedaf De prijs voor de boeken dubbel en dwars waard.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

skye
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor skye » 13 Nov 2010, 17:45

Dat boek van Robin Brilleman heb ik gisteren op het whiskyfestival ook gekocht ben benieuwd!
En ik heb ook nog een boek gekocht van Stuart Mchardy, tales of whisky.
Laatste whisky boek dat ik gelezen heb was Raw Spirit van Iain banks. Hoewel, ik be er nog in bezig, lees steeds een stukje Daarin schreef hij toch iets over de weg van Ballater naar Tomintoul dat mij erg aansprak, dat hij als hij eenmaal in Tomintoul was weer terug wou om dezeffde weg nog eens te kunnen rijden, zo mooi vond hij het landschap daar. Helemaal mee eens. We zijn er in september nog geweest en gaan volgend zomer weer.
Vorig jaar op het whiskyfestival heb ik trouwens een fantastisch boek gekocht ook, gesigneerd en al, want die man was daar ook, Bottled History, van Ian Macilwain, fantastische foto's ( fotografie is ook wel een hobby van me, vandaar)
0 x

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 14 Nov 2010, 09:22

"De weg naar Craigellachie" door Hans Offringa - gisteren gekocht in Leiden.
Tegelijk met 2 andere boeken aan het lezen die niets met dit forum te maken hebben....
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Nov 2010, 12:21

@skye
Bottled History, Ian Macilwain is inderdaad een prachtig sfeer-boek.
Dit is mijn notitie.
Ik heb daar met Ian gesproken en zijn boek is ook helemaal geboren uit zijn al lange fotografiehobby.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Nov 2010, 19:15

Ruval schreef:Tegelijk met 2 andere boeken aan het lezen die niets met dit forum te maken hebben....

Hé Victor, Whisky staat in het onderwerp tussen haakjes.
Hoewel het natuurlijk primair daarover gaat is het prima niet-whiskyboeken te vermelden hoor. Is al eerder gedaan !
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 15 Nov 2010, 19:36

Piet schreef:Hé Victor, Whisky staat in het onderwerp tussen haakjes.
Hoewel het natuurlijk primair daarover gaat is het prima niet-whiskyboeken te vermelden hoor. Is al eerder gedaan !

Geert Mak's "In Europa" ( prachtig! )
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 18 Nov 2010, 13:56

Zolang de Voorraad Strekt. Van Ron Kercher en Bart Schenkels. Mooie boek met veel wetenswaardigheden over waarom whisky vroeger zoveel beter smaakte. Ze waren er naastr ons met een stand op Leiden en ik heb wat zeer oude blends van ze gehad die inderdaad beter waren dan sommige single malts van nu kwa smaak dan
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”