Islay: Whisky-eiland vol geschiedenis - Robin Brilleman

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Piet
Moderator
Moderator

Islay: Whisky-eiland vol geschiedenis - Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Aug 2010, 12:15

Op de site van het Pot Still Festival lees ik dat er tijdens het festival een nieuw boek van Robin Brilleman 'Islay Whisky-eiland vol geschiedenis' wordt gepresenteerd.

Of het, zoals ook het andere boek De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman, in eigen beheer wordt uitgegeven en verkocht, daar heb ik geen informatie over kunnen vinden.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Islay Whisky-eiland vol geschiedenis, Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 09 Aug 2010, 09:23

Hoi Piet,

Robin geeft zijn boeken in eigen beheer uit.

Hans
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Islay: Whisky-eiland vol geschiedenis - Robin Brilleman

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Okt 2010, 10:55

Titel: Islay - Whisky-eiland vol geschiedenis
Auteur: Robin Brilleman
ISBN: 978 90 813054 2 6
Taal: Nederlandstalig
Uitvoering: Gebonden-hardcover, kleuren, 24 x 17cm, 222 blz.
Uitgever: Whisky Informatie Centrum Nederland.

Na het lezen van Japanese Whisky met al zijn onvolkomenheden is dit een verademing. Niet alleen een boeiend boek maar zelfs niet één typo tegengekomen, en dat in een eerste druk :goedgedaan

"What's in a titel" zou je kunnen vragen. Hoeveel geschiedenis kan zo'n klein eilandje nu eigenlijk hebben? Heel veel dus. Het gaat vanaf de prehistorie tot nu (april 2010 !) en het blijkt niet altijd goed toeven geweest op het vredige Islay. De whisky komt pas in sectie twee om de hoek kijken. Dan gaat het eigenlijk niet zo zeer over de whisky zelf maar vooral over de totstandkoming. Proefnotities zul je in dit boek niet vinden. Verder waarschijnlijk wel alles dat er over te weten valt.
Hoewel het dus een echt "leesboek" is, staan er buiten het handige kaartje aan het begin, zoals je dat in o.a. reisboeken vaak aantreft, maar liefst welgeteld 185 mooie foto's in het boek. Het formaat, de plaatsing en verdeling van de foto's is gedaan op een manier die het echt lezen en beleven maken. Er moet héél wat research zitten in dit boek en veel informatie lijkt "inside information" die je alleen ter plekke kunt krijgen. De foto's zijn eigen foto's van de auteur en dat alleen al is een compliment waard.

Het boek is grofweg in vier secties te verdelen.

Het eerste deel (blz.15-69) gaat over de kleurrijke geschiedenis van het kleine eiland en is voor mij een openbaring. Het leest als een historische roman met veel mooie natuur- en sfeer-foto's. Al tijdens het lezen van dit hoofdstuk dringt zich een reisaandrang op.

Pas in het tweede deel, vanaf blz. 70 gaat het in de richting van whisky op Islay, en dan in de volle breedte. Hoe het allemaal begonnen en verlopen is, waar de grondstoffen vandaan komen, de condities, het eindproduct etc.

In het derde deel vanaf blz. 106 tot 128 passeren alle niet meer producerende distilleerderijen de revue. Dit ziet er echt uitputtend uit, borduurt verder op sectie twee en vormt een aanloop voor het laatste deel. Zelfs "onze eigen" importeur/slijterij van Wees speelt in deze geschiedenis nog een bescheiden rol.

Het vierde en laatste deel vanaf blz. 129 gaat in op de in productie zijnde distilleerderijen. De manier waarop dit gedaan is maakt het lezen boeiend en leerzaam, ingedeeld naar achtergrond en context, geschiedenis en details.
Hoewel dit en het voorgaande deel per distilleerderij ook prima afzonderlijk te lezen is, is het toch raadzaam het boek van begin tot einde te lezen. Dat plaatst namelijk het best de distilleerderijen in hun historische en geografische context.
De technische gegevens van elke distilleerderij staan op gekleurde bladzijden die daardoor zeker voor naslag makkelijk te vinden zijn. Buiten de vele technische details over de productie staan hier ook interessante weetjes. Er staat zoveel detail in over de productie dat je de indruk hebt de whisky na te kunnen maken met deze gegevens zoals: productie volume, aantal werknemers, waterbron, gist, gerst soorten, verhoudingen en zelfs ppm fenol, turf, tijdsduur, temperatuur, etc. en bezoekmogelijkheden.

Ter afsluiting nog een lijst met geraadpleegde literatuur en archieven.

Als extra wordt er bij alle in productie zijnde distilleerderijen verwezen naar een interview met de betreffende distillery manager dat is te vinden op http://www.whiskyinformatiecentrum.nl/ onder managers. Helaas is deze informatie nog niet beschikbaar op de website.
Ik verneem zojuist van Robin dat die interviews er waarschijnlijk aan het eind van deze maand zijn. Als het zo ver is zal ik dat hier melden.

Afbeelding
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Okt 2010, 08:41

Voor de volledigheid de prijs: € 31,60

Toen ik je eerste alina las dacht ik dat het een soort van 'vertaling' zou zijn van "Peat, Smoke and Spirit: a Portrait of Islay and its Whiskies", maar als snel kreeg ik door dat dat niet het geval is: als ik het zo lees gaat het overgrote deel (blz. 70 t/m 225) over de distileerderijen / whisky op Islay. Het hiervoor genoemde boek beschrijft echt de verschillende aspecten van het eiland (natuur, geschiedenis, etc.) met daarbij telkens een 'passende' dram van een Islay distilleerderij om het hoofdstuk af te sluiten (met 'gedetailleerde' informatie mbt het proces en een geschiedenis van die distilleerderij). Dat eerste deel van Robin z'n boek zal, naar mijn gevoel, uitgebreider beschreven staan in het boek van Andrew maar daarentegen zal het boek van Robin uitgebreider ingaan op de (vergane) distileerderijen van Islay.

Wat dat betreft dus toch nieuwsgierig naar dit nieuwe boek van Robin! Het zal een mooie aanvulling zijn! :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 07 Okt 2010, 09:22

Robin's beste boek tot nu toe. En dat wil een schrijver ook, steeds beter worden.
Jaydie, je kunt het boek gerust aanschaffen, het is totaal anders dan Jefford's boek. Prijs is overigens 28 euro, althans dat was het geval op Pot Still.
Piet, er staan overigens wel degelijk typo's in (zei de voormalige corrector). Het is bijna onmogelijk om een boek zonder typfouten uit te geven. Een voorbeeldje: op pagina 32, onderaan ""Gruinard", wat "Gruinart" moet zijn.
Wie daar problemen mee heeft is een kniesoor. Gefeliciteerd Robin!

Hans
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Okt 2010, 10:12

macoffringa schreef:Prijs is overigens 28 euro, althans dat was het geval op Pot Still.

Ik heb mijn informatie van zijn website, via waar je het boek kan bestellen (prijs incl. verzenden). Wellicht dat het op een festival wel EUR 28,- kost... 8-)
bestel.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Okt 2010, 10:23

(dit is inclusief verpakkings- en verzendkosten)

Vandaar het verschil dus, dat komt op de kale boekprijs van € 28,- ;)
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 31 Mar 2014, 22:34

:duimop heerlijk boek, in een ruk uitgelezen. Wat een research zit hier achter. Aanrader :goedgedaan
0 x
Afbeelding

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 31 Mar 2014, 22:58

Dat heb je snel gedaan ;) Veel plezier straks op Islay.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 31 Mar 2014, 23:07

laddie teun schreef:Dat heb je snel gedaan ;) Veel plezier straks op Islay.

Haha ja ik had de tijd en als je begint dan moet je ook doorlezen hè
0 x
Afbeelding

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”