Whisky geclassificeerd - David Wishart

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky geclassificeerd - David Wishart

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 01 Jan 2016, 22:12

Heb ook even voor je gezocht, maar het lijkt dat Whisky Geclassificeerd op dit moment niet verkrijgbaar is. Bij gebrek aan verkrijgbaarheid zijn er volgens mij voldoende alternatieven. Whiskypedia van Charles MacLean vind ik een leerzaam boek, maar ook zijn boek WHISKY. Je had het over Dave Broom, ik ken zijn boek WHISKY niet, maar hij is zeker een gerespecteerde expert.

Om enigszins tegemoet te komen aan whisky geclassificeerd, zou je ook diagrammen zoals het onderstaande kunnen opzoeken/raadplegen.

Deze is uit het boek:

Afbeelding

Dit is een alternatief:

Afbeelding
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Niels VDB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Niels VDB » 02 Jan 2016, 04:49

caskstrength schreef:Heb ook even voor je gezocht, maar het lijkt dat Whisky Geclassificeerd op dit moment niet verkrijgbaar is. Bij gebrek aan verkrijgbaarheid zijn er volgens mij voldoende alternatieven. Whiskypedia van Charles MacLean vind ik een leerzaam boek, maar ook zijn boek WHISKY. Je had het over Dave Broom, ik ken zijn boek WHISKY niet, maar hij is zeker een gerespecteerde expert.

Om enigszins tegemoet te komen aan whisky geclassificeerd, zou je ook diagrammen zoals het onderstaande kunnen opzoeken/raadplegen.

Deze is uit het boek:

Afbeelding

Dit is een alternatief:

Afbeelding

Whisky van Charles Maclean heb ik al. Ik ben meer opzoek naar een boek waarin de smaken in detail worden uitgelegd. Bv: wat valt er allemaal onder een bepaalde smaak. Hetzelfde voor geuren en wat proefnotities.

Die diagrammen ga ik zeker is bekijken.

Bedankt voor de tip! :goedgedaan
0 x
"Alcohol may be man's worst enemy, but the bible says love your enemy". - Frank Sinatra

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 02 Jan 2016, 18:56

Welke smaken 'met elkaar overeenkomen', zo is het boek inderdaad opgesteld. Maar ieders smaak is anders, en ik ben een paar keer behoorlijk verrast door Wishart. Caol Ila in dezelfde hoek als Highland Park bijvoorbeeld.
Het is een leuk boek om te starten, maar je ontdekt zeker zo snel door proeverijen te bezoeken en samples te proberen.
Wil je toch dergelijke tips, in David Brooms Whisky Atlas is ook zo'n overzicht opgenomen. Dat is een prachtig boek, wel minder handzaam. Wishart ben je snel 'uitgegroeid'.

Niels VDB schreef:... Ik ben meer opzoek naar een boek waarin de smaken in detail worden uitgelegd. Bv: wat valt er allemaal onder een bepaalde smaak. Hetzelfde voor geuren en wat proefnotities.

Die diagrammen ga ik zeker is eens bekijken.

Geuren en smaaknotities is gewoon een kwestie van doen. Dat leer je niet uit een boekje, maar door veel te ruiken en te proeven, en dan niet alleen whisky. Ruik eens aan je fruitmand, notenbak, kruidenthee.
Succes!
1 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”